Utdömning, hur länge får man vänta på svar?

ino_124

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto som har varit halt till och från sen jag köpte henne för två och ett halvt år sedan, hon har även vart ganska jobbig att rida. För snart 3 veckor sen så var vi på strömsholm och då hittade vi pålagringar i haserna. Vet. rekomenderade utdömning och jag håller med.

Nu väntar jag bara på svar från försäkringsbolaget och jag håller på att bli tokig. Har väntat i två veckor nu och det kanske inte är så farligt men det är jätte jobbigt att inte veta när man får svar och vad man får för svar.

Så nu undrar jag hur lång tid ni har fått vänta???

Sv: Utdömning, hur länge får man vänta på svar?

Ring och fråga.

Du kan ju ha haft otur så att papprena kom in dagen efter att försäkringsbolagets veterinär var där och sen har det ju varit helg så om du väntar på posten tar det ännu lite längre tid.

varför ska man vänta på papprerna? hästen är utdömd oavsett vad som står i dom?!

bara en fundering...

Vi fick svar från försäkringsbolaget efter bara tre dagar. Men det är säkert olika från bolag till bolag och beroende på om det är helg mellan. Och om de vill läsa igenom hela journalen eller ej.

En häst som väntar på besked från bolaget är inte i så dåligt skick att det är djurplågeri att vänta, då avlivar man av djurskyddsskäl på en gång.

Men om du avlivar innan bolaget har godkänt och bestämmer sig för att de vill försöka en omgång behandlingar till, då får du inte ut livvärdet och det kan i många fall vara ganska så mycket pengar det rör sig om.

En häst blev utdömd direkt på kliniken. Vet tog kontakt med försäkringsbolag medan vi var där. Det var inget akut och hästen följde med oss hem och några veckor senare avlivades den. Ponnyn tog det nog lite mer än en vecka innan beskedet kom.

Senast så blev hästen utdömd på fredagen vet ringde försbolaget och det var ok. På måndagen var han borta. Skulle gjort det direkt på fredagen men det var tyvärr stängt på slakteriet. Så det tog bara några timmar. Nu handlade det bara om ett par tusen (2 eller 3 tror jag) så det hade inte spelat ngn roll om det blivit ok eller ej för min del men hade det vart 20 eller 30 så hade jag nog vart mera noga med att alla papper kom på plats innan.

johannajacobsson:

Veterinären har rekomenderat utdömning men försäkringsbolaget måste gå med på det för att jag ska få ut några pengar och eftersom hon inte lider när hon går i hagen så får hon göra det.

En vecka ungefär brukar/ska det ta. Kan ta längre om de vill granska det lite nogrannare.

Ring bolaget och hör du. Det känns ganska 'avigt' att göra det, men jag lovar att de är van och inte tar illa upp.

En gång ringde jag när det gått 3 v (hästen var iofs redan borta då, den nödslaktades omedelbart efter tillstånd av bolagets vet), och tur jag ringde för de hade inte fått in livskadeanmälan, den hade förkommit på posten.

Jag har i ett annat läge avlivat först och skickat papper sen, då utan godkännande innan. Då tog det lite längre, antagligen för de visste att jag inte gick med hästen kvar och väntade. Nu sist tog det 1½ v, jag ringde efter en vecka och fick då svaret att det var för deras veterinär ville kolla lite extra på det hela (vilket jag räknat med), men handläggaren skulle möta vet samma em, och erbjöd sig att ringa med beslutet så jag slapp vänta på papper (dvs extradagar). Och hon ringde på em samma dag, och hästen somnade nästa dag.

Så som sagt, ring och hör du, så slipper du undra varför.

Jag ringde förra veckan och bara hörde att det hade kommit in och det hade det men jag frågade inget vidare utan dom sa att dom jobbade så fort dom kunde.

Det stod att man skulle skicka in identiteshandlingar i orginal. Vet inte varför med jag gillade inte det så jag spelade dum och skickade inte med men det sa dom inget om när jag ringde. Har ni fått skicka med det nån gång?

jag skulle inte skiva de med papperna md vet uttalandet.. utan min hästs pass skulle jag skicka in efter att hon var borta....

för när hästen skall tas bort måste juh hästens papper vara med så att de vet att det är rätt häst...

själv så hade jag 3 klinikvet som skrivit på mina papper att hästen till 100 % led.. trots detta fick jag inet svar på övern en vecka.. då jag rinde så sades de att de skulle titt näramre på fallet därför de tog tid.. jag blev arg å ringde upp min vet. som blev flytokig.. ringde upp mig efter 20 min å sa kan du komma in med henen på fredag så tar vi henne då.. detta va på tisdagen.

jag blev rejält lättad.. vet fick ett fax där degodtog att jag fick ta bort hästen..

Jag ringde förra veckan och bara hörde att det hade kommit in och det hade det men jag frågade inget vidare utan dom sa att dom jobbade så fort dom kunde.

Det stod att man skulle skicka in identiteshandlingar i orginal. Vet inte varför med jag gillade inte det så jag spelade dum och skickade inte med men det sa dom inget om när jag ringde. Har ni fått skicka med det nån gång?

Jag har heller aldrig skickat in det, även när det stått man ska. Aldrig påverkat eller ens påpekats.

Det beror också på hur snabb din egen veterinär är att skicka in papperna där de beskriver förloppet utifrån sitt perspektiv. Råkade ut för en vet där det tog 3 månader innan de ens skickade in papperna....slutade med att jag fick "hota" om att komma och sätta mig på kliniken tills jag fick papperna.... därefter gick det fort ca en vecka för FB att besluta...

Jag fick med mig journalanteckningarna hem från kliniken inkl vet:s bedömning av prognosen för framtiden, så jag kunde skicka in dem tillsammans med ansökan om livdelen.

Journalen skickade jag med till försäkringsbolaget men dom kanske ska skriva mer än så... Jag har ingen aning. Det jobbiga är ju att inte veta vad det är som tar sån tid. Skulle man veta förloppet skulle man ju kunna tänka sig men jaja..

Ska ringa idag tänkte jag..

Vi hade en spatt häst och det tog ca 7-9 dagar innan vi fick svar.
Efter det tog det 3 dagar innan hon försvann från sin smärta.

Det ska räcka med det. Ta du och ring fb. De är som tidigare nämnt, vana vid liknande samtal.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens