M

messsy

vet ej om jag skriver detta på rätt ställe nu men.. vill iaf veta mer om hur det går till när en häst blir utdömd och vad det innebär.. Någon som kan förklara?

Sv: utdömd?

det beror helt och hållet på vad som orsakar utdömningen.
min häst hade blivit opererad för hälta och blev halt igen efter några månader, veterinären kom ut och behövde knappt inte titta för hältan var så extrem. han skrev ut ett vanligt veterinärpapper där han intygade att hästen inte kan fortsätta leva utan smärtor och den bör avlivas snarast möjligt.

vad handlar det om om jag får fråga? hoppas det ordnar sig, sånt är aldrig roligt, tänker på er!

Sv: utdömd?

Utdömd innebär att veterinär anser att en häst är obotligt sjuk/skadad och bör avlivas för att slippa lida, och skriver då ett intyg som sedan ägaren skickar in till försäkringsbolaget för att kunna få ut hästens försäkringsbelopp.

En utdömd häst måste inte alltid nödvändigtvis avlivas, klarar den ett liv som sällskaps/skrothäst kan den triangelmärkas och ägaren får sedan ut en del av försäkringsbeloppet.

Sedan är det inte alltid försäkringsbolagen godkänner avlivning direkt, utan kanske anser att hästen bör få yttligare en behandlingsperiod. //Linda

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka