C

Clintan

Min häst har ju varit halt en längre tid och efter sju långa månader var han äntligen haltfri (6 maj). Vet och jag bestämde att jag skulle börja skritta honom uppsuttet och att han skulle återgå till sin vanliga hage (stod i sjukhage under konvalecensen) och sedan skulle jag komma upp till kliniken och kolla honom igen (17 juni) för att se så att inte hältan återkom. Åkte som sagt upp i fredags och hästen var naturligtvis halt igen :( . Beslut om att han skulle röntgas i hoven igen (gjordes i nov -04 ua) och då upptäckte de en cysta eller något cystaliknande i hoven, så där fanns inte mer att göra :cry: . Papper är iväg skickade till försäkringsbolaget. Någon som vet hur länge det brukar ta innan man får besked? Har hört en vecka till 10 dagar, men när jag fick min andra häst utdömd (triangelmärkt) har jag för mig att det tog längre tid, men det är länge sedan, så jag kanske minns fel.

Sv: Utdömd

Det är lite olika hur länge det tar, beror på hur många 'ansökningar' de har, hur mycket personal de har just då (semestrar, sjukskrivningar, barnledigheter etc). Men de försöker behandla livskadeanmälningar så fort de kan.

Förra unghästen togs bort akut och vi fixade pappersexcersisen i efterhand, tog tio dagar från jag skickat in papper tills pengarna kom. I valackens fall tog det 8-9 dagar innan papprena kom.

Så en vecka - tio dagar är ganska rimligt, men beroende på hur de hinner kan de dröja uppemot två veckor, eller gå på fyra dagar.

Patsy dömdes ut på klinik 12/4 och jag fick klartecken från bolaget den 28/4.

Men då fick jag med papper hem som jag skulle fylla i, skicka tillbaka till kliniken som sen i sin tur skulle skriva sitt och skicka till försäkringsbolaget.

Det är min veterinär som skickat in papperna (som jag också fyllt i)till försäkringsbolaget. Är det ännu ett papper som ska fyllas i eller är det samma? Det var en livsskadeanmälan som jag fyllde i.

Denna här

En fråga angående avlivningen. Fick era hästar lugnande innan det togs bort (vid användning av bultpistol).

Usch vad detta är jobbigt. :cry:

Förlåt :o att jag skriver i din tråd, utan att ha något annat vettigt att "säga" än att jag är uppriktigt ledsen för din och Clintans skull :cry: :cry: !! Det hjälper väl inte mycket :crazy: men i alla fall...

Tröstkram från Flash (- som fick pm-hjälp av dig angående hovslagare för en tid sedan :idea: ).

Du får gärna skriva i min tråd :) . Clintan har ju som sagt varit halt en längre tid och på ett sätt var det skönt att veta vad som var fel, men samtidigt är det enormt jobbigt att veta att man måste ta bort honom :cry: . När man ser honom gå i hagen ser han ju hur frisk ut som helst och tjock är han också av allt gräs. Men ser du honom trava i hagen ser du det direkt. Lite tråkigt var det också med tanke på att han i maj var mycket bättre, men då hade han också stått i en sjukhage i 7 mån och fått flera behandlingar i hoven. Vi visste inte då vad som var fel eftersom de första röntgenbilderna tagna i nov var fina.

Nej, ingen häst jag varit med vid avlivningen har fått lugnande. Normalt sett så går det ju så fort, det är ju slut väldigt snabbt. Alla "slaktkillar" jag träffat har varit jättebra med hästarna, även fast jag haft två hästar som var lite skeptiska mot nya människor och den ena huvudskygg, så har det alltid gått bra.

Jag har också haft den uppfattningen innan att de inte brukar få lugnande, men på kliniken som jag åker till ger alltid lugnande innan de avlivar med bultpistol, så det är därför som jag undrade. Han ska tas bort hemma och jag har gått på kurs med killen som ska göra det och han verkar väldigt lugn och bra, samt att han kan avbloda inne i bilen, så man slipper blodpölen, inte så trevligt att den "liggandes". Min häst kan bli lite stirrig om saker och ting inte är som vanligt, därför är jag lite orolig att han ska bli nervös när de kommer med lastbilen.

Det beror lite på hur "akut" läget är för hästen. Hur ont den har osv. Vill man förkorta tiden, om hästen lider och har ont av att gå i hagen tex, så får man själv ligga på o ringa dem o tjata. Annars är väl normaltiden 10-30 dagar för ett beslut. Beror på hur mycket de har att göra. Ringa o tjata lite brukar dock löna sig.

Pratade med "min" veterinär och han sa att om de inte hört av sig inom 10 dagar kunde jag ringa och "trycka" på dem.

Exakt, man måste ligga på dem för hästens OCH sin egen skull. Det blir bara jobbigt när det tar tid. De ser ju inte hästen, och vet inte hur bråttom det är. De vet inte om hästen har ont om det inte står uttryckligen att hästen måste avlivas genast pga djurskyddsskäl.

Vad tråkigt lider verkligen men er det är inte lätt att mista en vän!

N'är vi avlivade vår sköt killen fel så vår häst sprang tills han dog*tråkigt*

Fick beslutet igår (ok till avlivning) och det tog 1 vecka. Tyckte det var snabbt då det har varit midsommar.

Jag lånar denna tråd.
Har lite frågor bara, min häst har troligtvis spatt och veterinären har sagt att jag ska förbereda mig på att ta bort honom.
Nu ska jag tillbaka till kliniken den 11 juli och om han blir utdömd vill jag att han ska tas bort direkt. Är det någon som har gjort på det sättet?
Det känns ju hemskt att åka hem med honom igen när jag vet att han kommer att avlivas snart.
Jag ringde och pratade med försäkringsbolaget och de sa att veterinären kan ringa och rådgöra med dem och få ett muntligt beslut. Är detta vanligt? Jag är bara orolig för att de inte kommer godkänna avlivningen direkt utan att jag måste vänta ännu längre. För väntar är det jag gör just nu och jag genomgår redan avskedsprocessen.

En tjej jag känner fick sitt påskyndat. De hade öppnat hennes häst i kotan för att kolla vad som var fel och då upptäcktes att han inte hade något ledbrosk kvar. Det var meningen att hon skulle ta hem honom och avvakta beslut, men hon ringde sitt ombud som fixade allt och ett par timmar senare kunde hon ringa kliniken och meddela att de kunde ta bort honom.

Min förra vän avlivades med bultpistol på klinik och hon fick lugnande innan avslutet. Det gav de till alla hästar för att allt skulle gå så lugnt som möjligt.

Lider med dig!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 489
Senast: Sally
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve