Utbytbara koppjärn?

skojskrot

Trådstartare
Jag har en Wintec allroundsadel med utbytbara koppjärn tydligen..men hur sjutton byter man dem?Jag fattar inte riktigt vart de sitter?Jag började fundera på detta med passform etc nu när jag letar dressyrsadel till min plutt..
Wintecsadeln sitter som gjutet och alla andra sadlar som vi lagt på för att hitta en vettig profil sitter inte alls lika bra..Jag har tänkt åka till en sadelutprovare men det är ju lättare för den om jag har lagt på lite olika sadlar för att veta vilka modeller som inte passar..
Om jag köper en Wintec dressyrsadel kan jag då byta ut dess koppjärn mot de jag har som passar och sitter sadeln då bra?
Känner mig askorkad,men bättre en fråga för mycket än en för lite!
Hästen är arab,hög manke och är just nu svankig så han kommer ändra sig i kroppen då han får röra sig mer förhoppningsvis..kan man då byta koppjärn så sadeln passar bättre? :confused:
Hjälp Mig i sadeldjungeln :D :smirk: !

Sv: Utbytbara koppjärn?

Det är ju inte bara kopparjärnet som gör att sadeln ligger bra. Kopparjärnet påverkar ju inte hela sadeln.
Det är ju en massa andra faktorer som man måste titta på också.
Bogfrihet, balansen i sadeln etc. Bara för att man byter ett kopparjärn så betyder det inte att sadeln ligger perfekt. Ta ut eller åk iväg till en sadelutprovare då får du veta om det är en bra sadel till din häst eller inte. Jag har både en Isabell Werth och en Wintec hopp till min häst, dom är utprovade av en sadelutprovare så jag vet att sadeln passar och då kan jag byta kopparjärn när det behövs, för jag vet att sadeln för övrigt ligger bra och jag byter när jag märker att kopparjärnet börjar bli för trångt eller att den är för vid.

Hur kan både en Wintec Isabell och en Wintec hopp passa på din häst??? Dessa två sadlar är helt olika i anläggningsytan, Isabellen är rak medan Hoppsadeln är mer böjd. Dessutom blir i alla fall hoppsadeln mer svängd ju vidare koppjärn man stoppar i.

Senast ändrad av en moderator:

Låter konstigt men det gör dom, dressyren ligger kanske lite mer perfekt än den andra. Sen tror jag att det är en allround mot hopp jag har och inte en ren hoppsadel. Båda är utprovade av en av Sveriges absolut bästa sadelutprovare.

Jag bara frågade om det var möjligt!?!
Det är inte direkt så att jag köper första bästa sadel och byter koppjärn hipp som happ och förvänta mig att sadeln passar!*morrr*
Det är sådana här svar här på buke som skrämmer iväg folk!
Inlägg där man totalt Idiot/inkompitensförklarar folk hipp som happ när de frågar saker.
Det är väl för fasiken klart jag ska låta en sadelutprovare ska titta på hästen.
Det framgår också i mitt första inlägg.
Jag frågade som sagt att det var möjligt.
Jag vet inte alls hur sadlarna i sig ser ut och om de är olika vilket de tydligen är.Det enda jag visste är att min wintecsadel sitter bra på honom nu samt att jag visste att ju vidare koppjärn man har ju men banan blir sadeln?
Jaja.tack Sweet igen för att du inte sågade mig vid fotknölarna..

Oftast så behöver man bara byta mellan 2 koppjärn och då blir skillnaden inte så stor.

En ganska smal bom i Wintec passar relativt raka ryggar, men behöver man en vid bom så passar inte Wintec till raka ryggar längre. Det var så jag menade.

Jag var seriös när jag sa tack så mycket Sweet för att du inte sågade mig vid fotknölarna!
Du har gett mig jättebra svar och jag fattar mer hur det funkar nu tror jag:)
Ju smalare bom ju rakare sadel och ju bredare desto mer böjd eller hur man ska säga!?
Nu om min häst blir bättre i muskelatur i mage och rygg så kommer han förmodligen bli mer "rak" i ryggen mot vad han är nu och då kommer inte sadeln sitta bra och då bör man se sig om efter en ny!
Men med hjälp av sadelutprovare så kan man kanske ha samma sadel men med annat koppjärn?Nu tänker jag främst på den sadel jag redan har?
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?Tack för dina bra konkreta svar!

Och på vilket sätt var jag otrevlig, jag försökte hjälpa dig.
Jag har aldrig sågat dig jämns med fotknölarna och inte heller idiotförklarat dig.
Jag berättade hur mina sadlar var och dom erfarenheter jag har haft av Wintec och dess kopparjärn och sadelutprovning, då jag har haft stora problem med min häst innan jag hittade dessa sadlar.
Det är såna här påhopp som får folk att inte svara på folks frågor längre, för hur man än svarar så tycker folk att man hoppar på dom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Aifos
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24