Utbildning djursjukskötare i Norge

Fredrika B

Trådstartare
Norges Veterinärhögskola har en utbildning motsvarande djursjukskötaren i Sverige. Är det någon som vet om denna är godkänd av Jordbruksverket för utfärdande av leg? Är också intresserad av att veta hur svårt det är att komma in. -Hittar inga siffror hur mycket jag än letar.

Hemskt tacksam för svar!!
 
Sv: Utbildning djursjukskötare i Norge

Jeg kan ikke svare på det første spørsmålet ditt, men jeg vet iallfall hvor du finner poenggrensene: Poenggrenser 2011. Tallene for 2012 publiseres om cirka en måned, da finner du dem på denne siden.

I fjor var poenggrensen i hovedopptaket altså 59.0 (hvilket er ganske høyt). Du finner en oversikt over poengberegningen her, og her står det om utenlandsk utdanning. Hvis du har videregående utdannelse (gymnasienivå) fra Sverige tror jeg ikke det er noe problem å søke. :)
 
Sv: Utbildning djursjukskötare i Norge

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...ukskotare.4.32b12c7f12940112a7c800010381.html

Saxat från Jordbruksverket:
"Grundläggande riktlinjer för dig som vill läsa till djursjukskötare utomlands:
Du som vill läsa en utbildning till djursjukskötare utomlands kan vanligtvis få legitimation i Sverige om följande riktlinjer för utbildningen är uppfyllda:
Det är en högskole- eller universitetsutbildning.
Det är minst ett år heltidsstudier.
Den omfattat typdjuren häst, hund och katt.
Utbildningen är tydligt inriktad på det som ingår i djursjukskötaryrket i Sverige"

Om jag var du skulle jag kontakta Jordbruksverket för att ta reda på om den norska utbildningen uppfyller kraven för svensk legitimation.
 
Sv: Utbildning djursjukskötare i Norge

Tack skall ni ha för hjälpen! Det verkar som den norska utbildningen ger leg i Sverige, dock förstår jag inte alls hur jag räknar om mitt meritvärde till Norska. Verkar som Norge också tillämpar meritpoäng för vissa kurser men jag hittar inte rätt. Tror desvärre att mina betyg inte räcker till; har 18.66 i meritvärde utan tilläggspoäng som ger meritpoäng. -Men jag spånar vidare och håller drömmen vid liv, liiiiite till=)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp