Utbildning av islandshäst

A

AbsolutViktoria

Det här kanske låter lite konstigt men jag har en islandshäst och jag vill få bort tölten hur skulle jag kunna göra då? någon som har ett bra tips?

Sv: Utbildning av islandshäst

Det är nog inte världens enklaste grej om det är en naturtöltare. Töltar den hela tiden, eller bara på kommando? Om den gör det på kommando är det ju inte mycket arbete x]

Det är linte både och ibland på komando och ibland skällv.

Det är linte både och ibland på komando och ibland skällv.

Vad jag lärt mig på en träning är att islänningen inte töltar om den söker sig nedåt. altså islänningen töltar upprest, kan inte förklara de så bra men.. försök samla och skänkla på håll den i en samlad "ridform"..

bara nyfiken - varför vill man få bort tölten?? har ridit islänning på läger en gång i tiden och tölten var ju jättehäftig!

Det är det att han börjar bli så duktig på att hoppa gå i dressyr och sånt så jag funderar på att börja tävla med han så då är det tölten som stör mig eftersom jag inte får en jämn takt.

Det är det att han börjar bli så duktig på att hoppa gå i dressyr och sånt så jag funderar på att börja tävla med han så då är det tölten som stör mig eftersom jag inte får en jämn takt.
Det låter ju som om du inte vill få bort tölten, utan snarare få ordning på gångarterna så de blir rena. Ta kontakt med en islandshästtränare.

Jag tror inte det han är min bästa vän och jag skulle inte sälja han! har bara haft han i 3 månader. Om jag inte fickar dethär så får han ha sin tölt! För man säljer inte den man älskar mäst!

Jo lite av det också jag vill att han ska tölta när jag säger åt han inte när han vill och hur som hälst. han är otränad också, han har stått hela vintern hos sin föra ägare så han har inte så jätte mycket muskler.

Jag tror inte det han är min bästa vän och jag skulle inte sälja han! har bara haft han i 3 månader. Om jag inte fickar dethär så får han ha sin tölt! För man säljer inte den man älskar mäst!

om du vill att den ska trava så ska du få den att söka sig lite nedåt.. och försöka skilja på töltskänkel och travskänkel, men jag tycker dock inte att du ska träna bort de, snarare att du är mer tydlig på vad du vill att hästen ska göra.

Vill tipsa om att skriva frågan på islandsforumet istället, och då fråga hur du ska träna för att din hästs gångarter skall bli rena väl separerade.

Jo lite av det också jag vill att han ska tölta när jag säger åt han inte när han vill och hur som hälst. han är otränad också, han har stått hela vintern hos sin föra ägare så han har inte så jätte mycket muskler.

Det är en helt annan sak än att ta bort tölten!

För en bra och stabil trav och bättre musklad överlinje: Träna lång och låg form i trav, cavalettibommar, träna styrka genom att klättra i skogen etc.

För bättre samling och så småningom bättre tölt (jo, hästen kan ha bra tölt och bra trav samtidigt!): Träna samling i skritt, öppna och sluta, bakdelsvändningar, öka och minska volten, galoppfattningar, ryggning.

Du kan hjälpa hästen att förstå när du vill ha trav och när du vill ha tölt genom att be om trav när det är det naturligaste för hästen (t.ex. svagt uppförslut ute i naturen), och tölt när det är lättast (t.ex. svagt nerförslut). Trav rider du lämpligen ur mellanskritt i längre, lägre form, och tölt ur samlad skritt i en högre form med bakdelen väl "med". Och var noggrann med att det blir den gångart du ber om!

Du får inte nödvändigtvis bort en dålig takt i traven eller galoppen genom att aktivt försöka "träna bort" tölten! Bättre då att träna alla gångarterna så att de blir bättre och lättare att hålla ordning på. Någon här nämnde att ta hjälp av en islandsinstruktör, vilket är en mycket bra idé.

Varför köpte du en islandshäst om du vill tävla i hoppning och dressyr?

Det är en helt annan sak än att ta bort tölten!

För en bra och stabil trav och bättre musklad överlinje: Träna lång och låg form i trav, cavalettibommar, träna styrka genom att klättra i skogen etc.

För bättre samling och så småningom bättre tölt (jo, hästen kan ha bra tölt och bra trav samtidigt!): Träna samling i skritt, öppna och sluta, bakdelsvändningar, öka och minska volten, galoppfattningar, ryggning.

Du kan hjälpa hästen att förstå när du vill ha trav och när du vill ha tölt genom att be om trav när det är det naturligaste för hästen (t.ex. svagt uppförslut ute i naturen), och tölt när det är lättast (t.ex. svagt nerförslut). Trav rider du lämpligen ur mellanskritt i längre, lägre form, och tölt ur samlad skritt i en högre form med bakdelen väl "med". Och var noggrann med att det blir den gångart du ber om!

Jo jag tränar formen i trav men så fort jag tar i han så börjar han tölta och han kan tölta och få i form samtidigt, Han kommer i travn mot bommarna sen efter ett tag så töltar han :( Jo men han är så lat och slarvar så mycket jag vet inte vad jag ska göra för att väcka upp han ! det skulle vara så mycket lättare då.

Du får inte nödvändigtvis bort en dålig takt i traven eller galoppen genom att aktivt försöka "träna bort" tölten! Bättre då att träna alla gångarterna så att de blir bättre och lättare att hålla ordning på. Någon här nämnde att ta hjälp av en islandsinstruktör, vilket är en mycket bra idé.

Varför köpte du en islandshäst om du vill tävla i hoppning och dressyr?

Det var ju inte direkt tänkt att jag skulle tävla och sånt med han, men nu när jag har tränat han och provat att hoppa så är han ju väldigt duktig, har hoppat 80 med han så jag tänkte varför inte tävla lite, men först måste jag få årning på han.

Om han tar tölt för att han tycker att det är jobbigt måste du göra det jobbigare för honom att inte trava.

En övning som jag gjort med min häst som gärna tog tölt istället för trav är att rida på volt i trav i låg form. Flytta hästen undan för skänkeln så fort den byter från trav. När den söker sig mot trav igen så låt den trava. Kom ihåg att behålla ett stöd med skänklarna.

Om han tar tölt för att han tycker att det är jobbigt måste du göra det jobbigare för honom att inte trava.

En övning som jag gjort med min häst som gärna tog tölt istället för trav är att rida på volt i trav i låg form. Flytta hästen undan för skänkeln så fort den byter från trav. När den söker sig mot trav igen så låt den trava. Kom ihåg att behålla ett stöd med skänklarna.

Okej det var ett bra tips ska pröva det :)

Vad jag lärt mig på en träning är att islänningen inte töltar om den söker sig nedåt. altså islänningen töltar upprest, kan inte förklara de så bra men.. försök samla och skänkla på håll den i en samlad "ridform"..

Då skulle min pålle tölta hur fint som helst:rofl:.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix