Utbildad L.a dressyr?

KNUTEN

Trådstartare
Sitter och läser lite hästannonser just nu, mest på skoj. :) Men jag blir lite fundersam. När det står utbildad La/Lb exempelvis betyder det då att den är utbildad i l.a nivå i dressyr och l.b nivå i hoppning?

Vad kan en häst som är utbildd l.a dressyr?

Sånt här borde man nog kunna vid dethär laget men inga frågor är för dumma föratt ställas! :p

Sv: Utbildad L.a dressyr?

I LA-programmen igår bl.a

- förvänd galopp
- ryggningar
- bakdelsvändingar
- skänkelvikningar i trav

Är skolorna med i LA eller kommer de inte förrän i MsvB? Det har jag faktiskt inte koll på, men jag får väl anse att jag tycker att en häst som är utb. LA ska klara av skolorna också.

Skolorna är med i de högre LA-programmen. Exempelvis LA:5 har öppnor och slutor vet jag (såg på en dressyrtävling idag ;))

men en häst som är utbildad LA då ska den klara av skolorna då eller?

det är stooor skillnad på vad som menas med det.... min tex sas vara ut LB, han kunde knapt fatta galopp och form hade han aldrig hört om tror jag.... :angel: inriden skulle varit en mer rättvis bedömning!

så om det inte står att hästen är Tävlad LA så ta det med en stor nypa salt. folk brukar pynta ganska mkt på verkligheten när dom säljer hästar (annat också för den delen...).

Jag håller med dig och tycker det är väldigt irriterande med dessa hästannonser där markandsföringen så ofta inte är trovärdig.

Om det bara skrivs att en häst går LA dressyr, då får man fråga vad den kan. Ibland kan den inte mycket av det den ska kunna. Lägger till ovan samlad galopp och galoppfattning från skritt, halt samt enkla byten.

Är den tävlad får man kontrollera att resultatet är godkänt, och poängen som getts till olika bedömmningspunkter, för att vara säker.

Hahaha, du har helt rätt i att man borde kunna sånt där, vilket jag inte gör xD ^^'' Fast det KAN ju bero på mitt bristande dressyr intresse :angel:

Men om det står att hästen är utbildad LB/LB då? :D :confused:

I min mening kan du aldrig påstå att din häst är utbildad LA, om den inte har tävlats på LA nivå med godkänt resultat. Rent generellt kan privatryttare inte bedöma huruvida en hästs form, takt, blanas och rörelsemässigt skulle klara ett la program, därför anser jag att hästen i fråga måste ha bedömts av domare på tävling för att kunna definieras som "utbildad LA".

Så det du ska fråga är: är hästen tävlad LA?
är den tävlad nationellt, regionalt eller lokalt? (rent generellt kan vi påstå att det är högre konkurrens ju vidare distrikt du har tävlat i och därmed har du en bättre utsaga om hästens kapacitet utefter de placeringar och poäng den har fått)
vilka klasser inom LA är den tävlad?
vilka placeringar och poäng har ni fått?

Är hästen inte tävlad alls, så ska man enligt mig oftast dra av ca 10 000 på priset. (om de vill sälja en otävlad 9 åring för 70 000, skulle jag antagligen bara ge 55-60, beroende på kön/stamtavla/om den ärvisad och eventuellt poäng på visning/treårstest osv)

många faktorer.. :p

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 060
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama