Hej alla hästmänniskor
Har väl väldigt sent i livet kommit på vad jag brinner för och vad jag vill helst av allt hålla på med, dear i say it HÄSTAR! såklart..
Jag har abolut inte någon jätte erfarenhet tvärtom, jag red som barn men la ner det i tonåren och tog upp det nu igen för 3 år sedan. Jag skulle behöva lite kloka människors råd och erfarenheter jag vill nämligen utbilda mig till hippolog för att sedan kunna ta det vidare någonstans.
Vad tror ni, kan man göra så? kommer jag bli accepterad inom hästvärlden? har man någon framtid? kommer jag sitta där som gammeltanten bland alla hungriga 18 åringar?
Krångliga frågor men jag hoppas ni förstår vad jag vil komma till
Uppskattar alla tankar
Jag tänker så här:
Vad är det du vill ta det vidare till? Vad vill du jobba med?
Jag personligen har svårt att tro att jag skulle vilja träna för någon som utöver hippologutbildningen har minimalt med riderfarenhet.
Just för att jag funderar kring hur pass duktig man kan ha blivit ridmässigt på den begränsade ridtiden du haft, de få timmarna i sadeln.
Men är det så att du är en ridtalang, har tränat för bra tränare nu när du igen börjat rida och faktiskt bör kunna bli en bra tränare/ryttare så kanske.
Men vill man jobba på ridskola eller ha lektioner som är mer basic och inte bygger på så mycket ridkänsla blir det ju lättare.
För mig beror huruvida det här kommer kunna funka för dig i framtiden lite på hur just du är och hur mycket just du kan och fattar och känner i ridningen.
Jag tror du har mest nytta av att fråga den du rider för om vad den tror om dina chanser att försörja dig på hästeriet i framtiden.
Jag vet ganska många hippologer och c-tränare eller de som gått ridlärarutbilning och motsvarande som har problem att få det att gå runt. Många får ta andra jobb vid sidan av etc. Det är en hård branch!
Så ska man klara sig i den måste man dels orka det tuffa jobbet det innebär. Men man behöver ofta också antingen ha högre utbildning, vara ett namn, ha bra tävlingsresultat eller vara nischad lite speciellt.
Så fundera kring vad du vill ta det vidare till.
Vill du bli privat-tränare bör du ha en viss begåvning över det vanliga om du ska börja vid 31-års ålder efter så begränsad ridning.
Det kanske du dock har! Det vet jag inget om!
Du kan dock behöva ta anställning hos någon efter utbildningen, för att få mer erfarenhet. Så du kan då behöva jobba hos någon som ärligt talat kanske inte är så trevlig, jobba MYCKET och sen efter det rida din egen häst och då bo nära tränarens anläggning eller på den. Det är inte alla som är beredda att flytta och leva så utan socialt liv när man passerat 30 tex.
Jag vill inte skrämma bort dig från att följa din dröm. Men jag tycker man ska vara realistisk i det hela.
Det kan vara så att du är jätteduktig och skulle bli en fantastisk tränare eller beridare etc. Det kan vara så att du, som jag, hade jättetur och fick anställning hos stora namn som dessutom är otroligt trevliga och justa.
Men iom att jag själv är i branchen och känner många som är det så vet jag att det finns många olika sidor av den.
Och jag vet att man måste vara rätt extrem för att orka med den.
Är man så driven, så knäpp och allt vad det är är det dock alldeles fantastiskt.
För mig finns inget annat alternativ.
Väljer du att satsa hoppas jag det går bra för dig och önskar lycka till!