Utåtpekande tår

L

Lawendel

Jag behöver tips :crazy:! När jag rider pekar alltid mina tår utåt ganska mycket, och eftersom min tränare säger att man inte bara kan vrida till tårna (eftersom det kanske sitter längre upp i benet), så behöver jag lite tips om vad jag kan göra för övningar för att mina tår ska rätta till sig :idea:!

Jättetacksam för svar :bump: :bow: :bow:

Sv: Utåtpekande tår

Testa och rid utan stigbyglar och vrid om hela benet från höften :idea:

Alltså, du "sätter" benet på plats som du vill ha det! Och bara vrider om så foten pekar framåt. Sen är det bara och vänja sig.

Men min tränare har sagt att det inte går att bara vrida om foten, eftersom det kanske sitter nån annanstans :crazy:... Alltså längre upp i benet :p

Du ska vrida om benet uppe vid höften, för det är inte bara tårna som pekar ut utan även hela benet så att säga. Be din tränare ta tag i dit lår och vrida benet framåt så ska du se att du får fram tårna. Det kommer möjligen kännas lite obehagligt att rida så i början men man vänjer sig. Kan behöva upprepa ngra ggr dock.

Ja men alltså, det är därför jag sa att du skulle vrida om hela benet :p Vinkla det enda från höften.

Jag märkte att när man hittade rätt i sadeln, sitter på sittbenen eller "triangeln" så föll resten på plats också.
Hade tendens till att hamna bakom sittbenen,,satt alltså mer på rumpan förut och fick därmed också mer utåtpekande tår.

När man hittat känslan hur benen "ska vara" så är ett bra knep att inte tänka "tårna in" utan "hälen ut". Då vrider man automatiskt hela benet rätt! :idea:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar