Utan skor på sommaren?

Bonita4

Trådstartare
Är det mest fördelar eller nackdelar med det? Jag har en ponny som ska gå på bete från 1 juni till 1 september, han kommer att ridas i paddock och ute i skogen på varierande underlag.

Han har bra hovar, men aldrig gått utan skor förut. Kan det vara en idé att prova utan eller är det bara dumt?

Sv: Utan skor på sommaren?

Tror att de flesta hovar mår bra av att gå utan skor någon period men ska hästen användas mycket så är risken stor att hoven slits ner för mycket. Har den då aldrig gått utan skor på länge så torde den bli ömfotad i början.

Ni kan ju testa att bara sko den fram tíll att börja med.
Diskutera med er hovis för han har säkert känsla för hur hård hoven är och kan råda er vad ni ska göra.

Min ena häst är bara skodd fram (18 år) och den andra är fortfarande helt barfota (5 år). Använder easy boots när jag ska rida på stenigare underlag annars fungerar det bra barfota. Anpassar hastighet efter underlaget.

Vi ska ha vårat russ barfota.
Det kanske inte är att rekomendera om du rider mycket, men vårat russ är bara sällskapshäst och sak väl köras och rida lite smått.

Finns bara fördelar som jag ser de.
En hov behöver få gå barfota en tid om året för att det är väldigt bra..
Jag låter min häst gå utan skor helt och skor bara när snön kommer för säkerhetens skull vill jag ha broddar när jag rider ute vintertid!

Hon har superbra hovar som aldrig spricker eller går sönder!

Min kommer att ridas hela sommaren så jag väljer att ha skor på annars ömmar han så.. Förra sommaren gick han bara på bete och då var han barfota.. Så, kan hästen vara utan så är det ju bra :laugh:

Min gubbe blev barfota igår
Hovslagaren sa att det var bra att ta av skorna så tidigt som möjligt på sommaren om man ska ta av dom (sa inte varför) Han såg inga som helst problem med att sko av om inte hovarna skulle bli jättetrasiga.
Var på promenad med hästen i morse och han ömmade som bara den, men ska ge honom några dagar att vänja sig

Ska man inte rida så jättemkt så brukar de funka, men rider man en heldel så slits hoven ner snabbare och då kan dom få väldigt ont.. Så var det med mitt sto. Har tagit av henne skorna nu, men hon är beräknad att föla imorgon så därför drog jag av henne skorna. Hon är ganska öm och det är nog inte så skönt när hon råkar trampa på en vass sten, men ger man dem bara tid och underlag utan massa vasst grus tror jag det fungerar fint..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka