utan salt?

B

BeastieBabe

besökte att stall häromkring och kollade runt lite, insåg att ingen av hästarna hade någon saltsten.. dessa hästar jobbar varje dag, ochi ngen av hästarna får löst salt i maten heller.. vad har det för betydelse om de har saltsten eller inte? dvs, vad kan gå fel om de inte får salt?
 
Salt behövs för att kroppen skall kunna behålla väskebalansen. Brist betyder att mängden vätska i kroppen minskar, i första hand minskar blodvolymen. För lite vätska kan tex ge förstoppning.
Saltbrist i kombination med kraftig ansträngning/svettning kan ge kramper o ev hjärnskador pga hjärnödem.
En häst som inte svettas mkt kan hushålla med saltet o klara ett underskott utan några symtom.
Färdigkraftfoder har oftast salt tillsatt, Krafft grund har tex 8g/kg.
PL
 
hmm ja.. dessa hästar går på havre så de får inget salt där heller.. och så går de på vanligt hö, som inte heller har något tillsatt..

räknas det som djurplågeri att driva hrrrmridhrrrmskolahrrrmm :angel: och låta hästarna stå utan salt? hästarna går ganska mycket...
 
vad jag vet kan de inte ha alla 30 hästar ute samtidigt i hagen som är till för 4-5 hästar.. så de går ut i omgångar och de har inte tillgång till salt där.. samtliga hästar slickar på ens händer när man sträcker fram dem..
 
så det spelar alltså ingen roll om man har salt eller inte till en häst som rids 3-4 timmar om dagen??
 
Det har jag inte skrivit utan jag skrev att man knappast kan fälla någon för djurplågeri. Självklart anser jag att man måste se till att hästar får tillräckligt med salt. Hälovårdsnämnden kan, gärna med stöd av veterinär, förelägga en djurägare att ge salt men det är knappast ett djurplågeriärende.
Hur många timmar en häst går påverkar inte saltbehovet nämvärt utan det är hur mycket hästen svettas som är avgörande.
PL
 
hmm ja.. hälsovårdsnämnden gör besök dit men eftersom att inga saltstenar finns eller har funnits så har det nog inte blivit anmärkning på det..
man undrar juh varför hälsovårdsnämnden inte har sagt till om saltet, ridskolehästar går rätt hårt vissa dagar/veckor..
 
Normalt sett har inte häsovårdsnämnderna kunskapen att lägga sig i utfodringen så länge hästarna inte ser ut att må dåligt. Det finns ingen lag eller förordning som säger att man måste ha saltsten till hästarna eller hur mycket salt man måste ge. Man måste se till att hästrna får det foder de måste ha för att hålla sig friska, men här finns inga detaljer angivna.
Om nämnden kommer ut o misstänker att hästar inte mår bra pga utfodringsfel bör de kontakta sakkunskap.
Jag har sett fall när en tjänsteman i all välmening på egen hand gett föreläggande om hur underutfodrade hästar skulle skötas med hårresande felrekomendationer som resultat.
PL
 
rekommendationer på foder skulle jag inte vilja se någon kommunperson ge, däremot råd om att kontakta någon som kan foderstater skulle vara bättre..

men som hälsovårdsinspektör bör man väl veta att hästen bör ha tillgång till fräscht vatten och salt.. det är inte så svåra rekommendationer.. det är väl det man tittar efter, att det är fräscht, rätt storlek på boxar/spiltor och att hästarna mår bra och har det som behöver?
och att alla säkerhets anordningar fungerar bra, att man skyddar ledningar från hästmular och elaggregat från träväggar osv..
 
samtliga hästar slickar på ens händer när man sträcker fram dem..

Det gör mina hästar också, och de har fri tillgång till salt... så jag tror inte att det är ett säkert tecken på saltbrist! Kraffts mineraler innehåller också mycket salt, om de nu får det i maten. Ett tips, om du är osäker, är att du frågar någon ansvarig på stallet hur mycket salt de ger hästarna!
 
Foderagronomer är duktiga på foderstater, och krafft har kunnigt folk, och på hästgymnasium likaså om du vill fråga någon. Ridskolehästars behov är ofta underskattat. Många går ganska hårt och det är självklart att de ska ha minst en saltsten tillgänglig.
 
dom går på bara havre som jag redan skrivit i tidigare inlägg och de får inget löst salt tillsatt i maten..

bör jag tillägga att foderstater saknas och förmodligen får ponnyn på 90 cm lika mkt havre som storhästen på 155 cm..

jag får ta å ifrågasätta varför de inte har salt till hästarna.. tack för alla svar.. =)
 
Du blir säkert jättepopulär om du besöker ett stall kollar runt lite o sedan ifrågasätter deras utfodring.
Även om du skulle ha rätt så gör man inte så, jag skulle bli vansinnig om nån gjorde så hemma hos mig.
PL
 
Re: utan salt? Beastiebabe

man behöver ju inte bara storma in. får ju lägga fram det hela på ett fint sätt... kasnke verkar lite okunnig och intresserad för att få fram hur dom gör.
är man påstridig själv så får man en försvarsinställning tillbaka och inte de svar man vill ha.
 
Re: utan salt? Beastiebabe

Några av förutsättningarna för att det skall fungera är att:
Stall/häst-ägaren inte på något sätt upplever att personen ha "snokat".
Att persononen har rätt attityd.
Att personen har tillräckligt gedigna kunskaper för att presentera problemet på ett korrekt sätt.
PL
 
ohh ja jag är juh bara sååå osmart att jag springer in å skriker å skäller på dom för att dom inte har saltstenar.. nej självklart går man dit och spelar okunnig för att få fram ett ärligt svar med förklaring.. typ
"jag trodde att alla hästar behövde salt, eller finns det undantag?" och fråga ärligt och snällt..

vi gör inte som du skulle ha gjort.. (eftersom att du trodde att alla gör så så låter det på dig som att du gör så) :smirk:
 
Det skulle inte överhuvudtaget falla mig in att springa o snoka i folks stall o sedan diskutera vad jag sett/tycker vare sig med ägaren eller ute på nätet.
Om jag diskuterar utfodring skötsel så är det när ägaren bett mig om hjälp eller om jag har fått i uppdrag från kommunen att kolla upp ett djurskyddsärende.
Om jag skulle stöta på ett djurplågerifall måste jag förstås göra något åt det.
PL
 
ja det är väldigt osunt att bry sig.. men jag är väl osund då.. det passar ihop med resten av livsstilen.. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 985
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 829
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp