Utan gräs i 6 år..

Lenis

Trådstartare
..hur ska man vänja dem då? Syrran har köpt en tävlingshäst som inte stått i gräshage på 6 år, och vi funderar hur man ska vänja in honom & hur lång tid det kan tänkas ta. Ringde vet men fick luddiga svar som "Ta lite i taget" och "man behöver ju inte göra allt på en gång" och "en 14 dar tar det kanske" Nån som har lite mer "raka" teorier?? :bump:
 
Gå ut och beta hästen för hand eller släpp honom i en gräshage bara någon/några timmar till att börja med så att magen vänjer sig.
Eller släpp ut i vinterhagen där han inte har extremt mycket att tugga på men iallafall något.
 
Man vänjer presis som alla andra hästar som skall vänjas in med gräs/bete...lite i taget...
 
Börja med 5 minuter handbete/dag i någon dag. Öka succesivt till 10, 20, 30, 40 minuter osv. Sen kan du ju släppa han i hage och låta honom gå någon timme och succesivt öka där också. Behöver inte vara lika petig då eftersom du vant in han så lungt!
Hoppas det går bra!

Ett bra alternativ är att släppa honom i en hage med lite gräs, några strån här och där!
 
När du väl släpper din häst på bete lite längre tid, halva dagen eller liknande osv, så kan du lägga ut en halmbal i hagen till honom. Om han behöver något med mer cellulosa så kommer han att äta av den. Det hjälper honom till att inte bli lös i magen, som hästar kan bli av det tidiga gräset.
 
Det kan också hända att han inte äter så mycket gräs. Det finns hästar tävlingshästar som får lite grovfoder och mycket kraftfoder, och det kan vara svårt att få dem att äta större mängder grovfoder igen. Det kan vara lika för dem som inte gått i gräshage, men det märker du.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp