Usch vad less man blir...

H

hemmansryttare

har ett sto som har varit skadad till och från hela vintern men nu börjar jag tappa hoppet...

Från början: I höstas blev hon behandlad i kotor och carpus 2 ggr för inflammation. Blev bra från detta och fick sättas igång försiktigt.

3veckor senare: lymfangit i ett bakben - och 39,3 graders feber! pencillin behandling och frisk från det. Tack och lov.

2 veckor senare lymfangit igen! Återbehandlades och frisk igen.

3 dagar efter trampade hon sönder kronranden i fram med brodden... Halt och vila 1 vecka. Visar nu ingen hälta.

För 2-3 dagar sedan såg jag att hon kliade sig väldigt på ett knä, kunde inte förstå varför. Tvättade och smorde med lite helosan, pälsen har inte riktigt velat komma tillbaka på knäna lika bra som på kotorna.. Konstigt:confused:

När jag kom ut idag så har hon fått som små sår på kotorna och knän där hon blivit rakad och behandlad för inflammation. Ena benet är svullet men inte halt eller ökad värme/puls... Har lagt ett omslag där och tvättat knän och kotor ordentligt... Vad kan det vara???

Enligt veterären ska jag avvakta tills imorgon eller om hon blir försämrad...

men vill gärna höra om fler har haft så här?

Sv: Usch vad less man blir...

kan det inte vara mugg? Eller hur ser de små såren ut?

Sv: Usch vad less man blir...

Nej det är inte mugg.

Såren har uppkommit där hon är rakad (från behandlingen på klinik) pga att hon har kliat sig så hemskt där.
Har fått klåda nu de sista dagarna, en del av manen har hon kliat bort nu också...

Det kommer lite vätska ur såren, värst på ena knät som nu är lite svullet. När det torkar ser det gult ut... Äckligt...
Enligt veterinären är det bara att hålla rent med såpvatten och smörja med helosan. Hon är inte halt eller febrig, men gillar ju inte när jag är där och petar på knät.

Känns som om jag aldrig kommer igång med henne.

Ska iaf avvakta en dag till eller två om det inte blir någon förändring åker jag in till kliniken. Veterinären trodde att hon kunde ha nedsatt immunförsvar, men klådan då?

ingen annan som har en häst med klåda?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·
Hästvård Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man...
Svar
2
· Visningar
3 054
Senast: Messy
·
D
Hästvård Min pålle har varit dålig till och från nu i 1 år, med mugg/rasp, lymfangit och hovröta med balltramp. Detta resulterar i att benet...
Svar
13
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar