Usch och fy

sommarminne

Trådstartare
kom ut och skulle släppa ut hästarna i morse och fick då en chock när jag kom in i min hästs box. han var kanonsvullen höger fram. han har tidigare haft en gaffelbandsskada men skulle sättas igång nu på måndag efter friskförklarande. han har ju troligtvis brutit upp skadan igen i hagen eller något liknande. *suck* fick ringa efter veterinär så han går på finadyne nu och har zinkaband på sig och ultraljud om t å veckor. finns de någom chans att skadan läker ihop bra nu? eller är det kört? ska man ge upp efter att ha kämpat i 8 månader?:confused:

Sv: Usch och fy

Vad tycker vetrenären att du ska göra? Om min häst hade varit halt så länge hade jag nog nästan gett upp hoppet at få den bra igen:crazy: tråkigt men kanske sant?

enligt honom så tyckte han inte att jag skulle ta ut något i förskott utan ultraljuda nu och se hur de ser ut. eftersom han inte är halt så har han troligvis inte speciellt ont och har heller aldrig haft men skadan finns kvar

Har haft en häst med gaffelbandsskador, på bakbenen. Först på vb, sedan hb, och sedan vb igen.
När han bröt upp skadan för tredje gången på tre år valde jag att ta bort honom.
Han trivdes inte alls med att bara gå i en hage och göra ingenting.
Han trivdes som bäst när han verkligen fick jobba och springa fort, vilket han inte höll för.
Efter första vändan så kom han tillbaka som tävlingshäst ett par månader innan det var dax igen för ny konvalecensperiod. Efter andra gången så kom han inte så långt.

Det beror väl också lite på vad för häst du har, och vad du ska ha den till. Gör vad du känner är bäst både för hästen och dig.

han ska enbart användas till dressyrridning och skogen så det i sig är ju inte så ansträngande och det tycker alla jag pratat med om skadan att han borde hålla för. jag blir så orolig för att det är något annat som ligger och lurar i benet med eftersom de gått så långsamt. jag hoppas verkligen han svarar bra på finadynkuren han går på nu och att konvalecenten inte blir så lång som de tidigare månaderna:(

Min var inte heller halt trots att han trampade igenom så han nästan gick på kotorna.
Hade honom lindad med back on track dygnet runt med uppehåll var tredje vecka.
Enligt vet som ultraljuda så hade skadan läkt jätte fint med så lite ärrvävnad som möjligt.
Kanske värt att prova?
Hoppas det går bra för er :)

jag hade back on track på honom innan i tre ,ånader men han blev bara väldigt svullen av det och jag ringde 0ch hörde med de jag köpte dom hos om detta var normalt men deras svar va då att en del hästar inte "tål" back on track". jag vet inte redigt hur jag ska göra. tycker de e synd om man ska behöva ge upp:(

Hej!

Jag har en häst med senskada som jag precis börjat använda back on track på. Har använt snart en vecka å han har blivit ganska varm å svullen om senan efter jag börjat använda dem. Var innan väldigt hård å kall. Men jag jag förstår är det ganska normalt pga av att cirkulationen har ökat så det kan svullna upp till en början. Man får verkligen lust att lägga av med dem när det ser ut så men jag ska stå ut å hoppas det går ner.

Måste fråga dig om det du skrev att din häst blev svullen av dem. Var han svullen i båda benen av B o T eller bara där han hade skadan? Hade det ändå läkt väl under dem tre månaderna du använde paddarna?

Hoppas det ordnar sig för din häst!

det gjordes inget ultraljud efter det så jag vet tyvärr inte hur läkningen såg ut just efter användandet.

Jag kan berätta för dig "kotbullen" om mitt användande av BoT om det kan vara till någon hjälp för dig.
Min häst hade gaffelbandsskada också, blev skadad i september och friskförklarad i december, därefter kollad med ultraljud 2 ggr under igångsättningen för att kolla att allt var ok. Nu är hon helt igång. Nåväl, om BoT... Det skadade benet svullnade upp ganska rejält när jag började använda paddarna, så jag vågade inte fortsätta. Sen tyckte veterinären iallafall att jag skulle ha dem åtminstone en liten stund innan ridningen, så nu sätter jag på dem när jag tar in och gör iordning henne. De sitter väl på ca 20-40 minuter beroende på hur mycket jag orkar rykta:angel: och under den tiden blir senan varm och svullen på det skadade benet (inte på det andra). Visst är det konstigt:confused: men jag har ju kollat flera gånger med ultraljud och veterinären säger att gaffelbandet är helt ok. Och hästen är ohalt och pigg och glad.
Vad jag tycker är jättesvårt är ju att veta hur det hade varit om jag INTE hade haft på paddarna. Eftersom det trots allt har funkat så vågar jag ju inte sluta med dem heller.
Jag vet inte om detta var någon hjälp för dig men visst måste det vara så att vissa hästar är mycket känsligare för BoT än andra. Och det kanske kan vara en tröst att min iallafall har blivit bra.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 909
Senast: __sofia__
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en... 2
Svar
32
· Visningar
10 722
Hästvård Sitter denna fredag & är allmänt deppig på all skit min häst råkar ut för. Bakslag efter bakslag, totalt nio månader med tårar & fått...
Svar
6
· Visningar
1 849
Senast: Tora
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 375
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka