urlastning i transport

Messy

Trådstartare
hilfe bitte...

min häst e supersnäll att lasta, å när man kommer fram och ska lasta ur så står hon snällt å väntar... vi har fronturlastning.. så när luckan e uppe å bommen borttagen, å vi börjar gå så är det som ett startskott går... tjoooo hej ut fortast vinner...
jag har testat med träns, grimma, kedja under hakan, kedja i MUNNEN... tycker till innan så att hon känner att det kan göra ont... hon står som en ängel och väntar på att jag säger att det ens är ok ATT gå... men som sagt, första steget gäller det typ att rikta henne rakt så hon kan gasa ur utan att fastna (å JA hon har skavt av bägge höfterna både en å 10 gånger...). Idag HOPPADE hon äver hela luckan (när den va nerfälld såklart) :D

jag e lite tveksam till att backa ur henne... just för att hon e klockren att gå in med + att hon står stilla utan å backa å så, vill inte att hon ska lära sig att bakåt är ut oxå...
men VAD ska jag göra???
känns inte som att öva kommer att hjälpa (+ att jag har ingen lust å öva sönder hennes höfter) ;)

tips?!

Sv: urlastning i transport

Det verkar vara upplagt för en skada på endera häst eller människa som du har det nu, så jag skulle genast sluta upp att lasta ur framåt. Varför inte backa ut?

jo det e ju så jag känner oxå...

jag skrev ju att jag inte vill lasta ur bakåt för att jag inte vill att hon börjar kasta sig ut där... när man lastar...
just för att man kan i princip låta henne gå in själv å stänga själv... (nu har jag inte gjort så...)
saken är den att hon e rätt liten, hajjar inte hur man lastar ur stora halvblod fram, de måste ju fastna eller nått :crazy:
men imrg ska hon va pleggad (ska till kliniken)... ska testa bakåt då!

men YES hon va ASDUKTIG på å backa ut... så det e lätt min nya grej ;)

hon stog stilla å kolla ut genom lilla dörren fram, sen vänta hon tills jag backade henne å hon tog det SÅÅÅÅ försiktigt å gick rakt bak...
bägge gångerna... å då va vi ändå på täby galopp = stress för henne... :love:

Hon kanske tycker att frontutlastningen är för smal? Vissa hästar får panik när de ska igenom smala passager. Om hon dessutom har gjort sig illa några gånger vid urlastningen så förstärker det ju rädslan.

Maran skrev:
Hon kanske tycker att frontutlastningen är för smal? Vissa hästar får panik när de ska igenom smala passager. Om hon dessutom har gjort sig illa några gånger vid urlastningen så förstärker det ju rädslan.

ja det har gått ok 2-3 gånger... å det har gått mindre bra fler gånger än så... kan tänka mig att det e lite startbox-känsla... trångt, ut fort... lite panik... å sen gör det ont när man slår i höften...

bakåt var vår modell helt klart!! =)

Du kan inte träna henne så pass att hon stannar när du ber henne, att hon inte går innan matte säger ok och så?

Men va bra att ni är överens om tagen nu! Man ska inte krångla till det för sej utan hitta enkla vägar. Träna hästen inne i transporten så att du kan backa ett eller två steg, kliva fram igen o s v, så ska du se att det går bra i fortsättningen okså.

jorå., hon står snällt å väntar på att jag säger till ATT hon får gå... men DÅ ere fullt ös medvetslös...
sist jag lastade ur fram så tänkte jag att nu får hon vänta lite å så går vi luuugnt.. men då fick hon däremot panik å HOPPA ut...

men bakåt e bäst! =)

Hej
Har samma problem som du. Har övat att bara gå genom transporten utan mellanvägg, jag kan även ta bort mitten pinne och då blir inte passagen så smal. Hästen tar det mycket lugnare nu. Men jag ska nog försöka att ibland lasta ur fram och ibland ta bakvägen.

Om jag stänger fram och försöker att lasta, vill hon inte gärna gå på. Men är det öppet så är det inga problem.

Liknande trådar

Hästhantering Min foderhäst har börjat gå under bakbommen vid urlastning och jag behöver tips. Kan börja med att berätta att han först inte ville gå...
Svar
5
· Visningar
1 192
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 535
Hästhantering Hej Jag har ett lite annorlunda transportproblem med min pålle , har sökt å letat efter tips på just detta problem men har inte hittat...
Svar
9
· Visningar
5 448
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 575
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar