urinvägsinfektion - läkemedelsfråga

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Stenbäcken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 932
S

Stenbäcken

Hej.

Kan man ge Baytril vet. 15mg, 1 tabl. dag i 10 dgr, till en 4kilos katt för att bota urinvägsinfektion?

Tacksam för snabbt svar.

Sv: urinvägsinfektion - läkemedelsfråga

Är du absolut säker det är urinvägsinfektion då ? Urinsten kan lätt misstolkas som en urinvägsinfektion.

Jag tycker att du ska ta detta med en veterinär. Katter har blivit blinda just pga feldosering av Baytril.

Att använda läkemedel som blivit över i ett annat sammanhang utan att rådfråga veterinär är helt fel o om du börjar har vet ingen rätt att skriva ut för fortsatt behandling.
PL

Baytril är dessutom inget förstahandspreparat vid uvi, utan ett man sätter in om resistensen kräver det. Detta är ett preparat, som endast bör användas när nöden kräver det, så att vi inte riskera att vi får multiresistenta bakterier.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 522
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka