urinvägsinfektion hos häst

lovehorses

Trådstartare
Kan de få sånt? Hur märker man det?

Jag har ett sto som lite titt som tett har blodaktig urin, märker det när jag mockar. Det luktar starkt också.Om jag kommer ihåg imorgon ska jag ringa veterinären.

Vill höra vad ni säger lite.

Sv: urinvägsinfektion hos häst

Det kan inte vara så att hon bara dricker för lite? Vist står hon på spån? För när jag jobbade på galoppen var det röda fläckar i spånet hos en del hästar. Det blir för koncentrerat med ammoniak på något sätt. Det kan även vara därför kisset luktar?

Prova att ge en hink med melassvatten (någon dl melass med 10-15 liter vatten, gärna lite varmt) De brukar slinka ner och då får de i sig ordentligt med vätska. Vintertid när jag ser att mina hästar dricker dåligt så brukar de få en hink var, gärna med kli i oxå!!! MUMS!

Har ni snö?
Hästar som äter i sig snö och is får lätt rödaktig urin. Se till att hon har vatten att dricka, gärna ur hink så du kan hålla koll på hur mkt hon får i sig.

Har ni snö?
Hästar som äter i sig snö och is får lätt rödaktig urin. Se till att hon har vatten att dricka, gärna ur hink så du kan hålla koll på hur mkt hon får i sig.

Hur kommer det sig? snö och is är ju oxå vatten.

Förklara gärna.

Mvh

Koncenrearad urin kan se rödaktig ut och även om hästen ätit bark från tex tall eller gran, har ni träd i hagen?

Hästar kan få UVI, men det är ovanligt, inte alls som på människor.

Låter lite konstigt att du ska ringa veterinären om du kommer ihåg, det är väl klart man kommer ihåg?

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka