Urdum fråga angående tuggtid hösilage vs hö...

bettysmatte

Trådstartare
Ja, nu ska jag avslöja precis hur korkad jag är ibland ;)! Det här är något jag funderat på ett tag...

Hösilage har lägre TS-halt än hö, och innehåller alltså en större mängd vatten. Följaktligen får hästen i sig mindre mängd näring från, säg, 10 kg hösilage jämfört med 10 kg hö. Nu förutsätter vi alltså relativt likvärdiga analyser. MEN hur är det med tuggtiden? Tar det MINDRE tid att tugga 10 kg hösilage än 10 kg hö? Antagligen är väl denna fråga så urbota korkad att ingen förstår hur jag tänker, men försöka kan man alltid :D!

Sv: Urdum fråga angående tuggtid hösilage vs hö...

det beror väl på hur blött det är och hur grovt höet är. men ja, jag skulle tro att hösilage går snabbare att äta eftersom det är mjukare och inte behöver tyggas lika mkt. men någon stor skillnad är det säkert inte.

10 kg hösilage blir ju inte alls samma mängd som 10 kg hö.
anta att ts halten ligger på 50-60% så får du jämföra 10 kg hö vs uppemot 20 kg hösilage för att det ska ta lika lång tid, eftersom det är mer samma mängd.. Om du förstår hur jag menar? ;)

Instämmer med föregående skrivare plus att hästen blir mätt av vattnet i hösilaget och det är väl inte riktigt meningen?

Jag har sett på min häst, skillnaden mellan hö och hösilage, hur lång tid det tar för honom att äta upp maten. Jag kollade dock bara på 2 kg.

2 kg hö tog 1 h 20 minuter (äter långsamt)

2 kg torrare hösilage (TS-halt runt 65%) tog 50 minuter att äta.

2 kg blötare hösilage (TS-halt runt 50%) tog 30 minuter att äta.

Så på min häst verkar det vara skillnad i ättiden, iaf när det är 2 kg.

Jag hade GÄRNA sett att min häst blivit mätt på vattnet, och att tuggtiden varit den samma för hö och hösilage, eftersom jag har en MYCKET lättfödd häst. Alltså hade jag gärna sett att jag kunnat ge henne en större mängd mat med mindre näringsinnehåll, så att hennes tuggbehov blir tillfredsställt samtidigt som att hon inte alltid går runt och ser dräktig ut :crazy:...

Intressant att du har gjort ett litet test :). Det var precis det jag ville veta ju!

Att en häst blir mätt för att den har vatten i magen är nog inte riktigt sant.

neä jag tror inte heller d blir mätta av vattnet, vad jag förståt så är det inte för att magsääcken blir full som de blir mätta utan, det ärett visst antal tuggningar som ger mättnadskänslan. Är därför grovofodret är så viktigt.

Är det inte lite olika för människor och hästar?
Jag har för mig att vi blir mätta när magsäcken är full men för en häst har det med tuggbehovet att göra. Men jag minns kanske fel?

Jag sitter faktist just i detta nu och plitar på mitt exjobb där en av delarna var att jämföra ättid mellan hö och Hösilage/ensilage. Då jämförde vi på ts-basis och fodret var slaget samtidigt från samma fält osv. osv.

I den studien tog det längre tid och fler tuggningar för att äta 1kg ts blött foder jämfört med samma mängd torrt hö.

/Sara

Enligt en av Kraffts foderinformatörer blir hästar snanbbare mätta av vatten i fodret, och ja, jag blir mätt av vatten tillfälligtvis men jag och en häst fungerar väldigt olika, jag tror informatören sa att hästar blir tröttare av att tugga i sej allt vatten i hösilaget oxå.

Är det inte lite olika för människor och hästar?
Jag har för mig att vi blir mätta när magsäcken är full men för en häst har det med tuggbehovet att göra. Men jag minns kanske fel?

Du minns rätt. Hästar saknar sträckreceptorer (?) i magsäcken och blir alltså inte mätta på samma sätt som vi. För hästarna är det ättiden som räknas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 031
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en unghäst som jag vill skall äta så mycket grovfoder som möjligt nu till vintern, då han har svårt att hålla hullet. Funderar på...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Jag kommer att fodra med hösilage nu i höst/vinter och detta skall tydligen ha riktigt bra värden! (väntar på analys) I stallhyran...
2
Svar
22
· Visningar
5 247
  • Låst
Foder & Strö Min häst äter hutlösa mängder. Han är 4 år och 174 cm hög. Växer fortfarande. Jag ger honom utöver kraftfoder 1,5 kg alfa/dag och 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat