Uppvärmning för lat häst med lång startsträcka?

Marvin

Trådstartare
Behöver lite tips på hur jag ska få igång startmotorn på hästen jag rider nu.
Sto, 6 år, ca 1,80, hon har inte gjort så mycket, men är hyfsat välriden.
Hon är så lat! Och tjurig.
Jag vill värma upp med lite frisk trav under lättridning, många varvbyten i ganska öppen form. Det vill inte hon. Hon vill hasa omkring som en trebent kamel med lååååång hals och långsamma steg. Går jag på henne blir hon sur. Om hon inte svarar på skänkeln går jag på henne med sporren (ponnysporrar) eller petar med pisken och då bromsar hon istället upp ännu mer. Inget stöd eller sug i handen alls. (Jag kan erkänna att jag här inte har gått på henne ännu mer, jag vet faktiskt inte vad hon skulle kunna få för sig, och jag vill helst inte veta. Hon vet att hon kan bocka av mig om hon vill, hon är så väldigt stor när hon bockar.)

När vi hasat omkring sådär i ca en halvtimme (exklusive skritten i början) så börjar hon komma igång! Då svarar hon med lätthet framåt för skänkeln, vi kan göra små ökningar och hon tar mjukt stöd i handen med sug. Då skulle man kunna börja rida ordentligt. Om det inte vore för att ryttaren vid det här laget är helt slut...

Det jag funderar på nu är alltså idéer om hur man får igång henne lite snabbare. Har provat att galoppera på ordentligt också, men hon vill inte det heller.

Sv: Uppvärmning för lat häst med lång startsträcka?

Ryttaren kanske får öva upp sin kondis:devil: Jag hade nog gett henne den halvtimmen och sen försökt rida lite mer när hon är ordentligt varm och mer på g. Alternativt longerat en liten stund innan.

Är hon fräsch då? För det låter ju annars som att det är någonting som hon värmer ur... När det är så pass stora skillnader mellan början på passet och slutet så skulle jag börja titta i den änden först.

Är hon fräsch då? För det låter ju annars som att det är någonting som hon värmer ur... När det är så pass stora skillnader mellan början på passet och slutet så skulle jag börja titta i den änden först.

precis min tanke, kolla alla muskler inkl rygg. hur är hon i skogen? vid longering? skillnad på morgonen då hon stått inne resp efter hagen?
annars vid lathet brukar ju tempoväxlingar väcka upp bra, dvs att det hela tiden händer ngt.

Hästen är ju för fasen 180! Vad begär du? Klart det tar lång tid att värma upp den stora hästen, möjligt att hon växer oxå, därav tjurigheten, hon kanske har ont i kroppen.

Värmer upp min häst i skritt, trav, galopp, och han får gå vart han vill med huvudet, så länge bakbenen är med. Rid bakifrån och fram så lägger sig huvudet på plats.

:rofl:

Det verkar som du har ett sto...

Jag har också ett, som är ett mottrycksdjur av högsta sort.

Det är lite lurigt att komma i gång på sådana hästar som dessutom är unga, men A och O är att de går fram för ett skänkeltryck.
Man får som ryttare under inga omständigheter sitta och klämma med benen, för det är just det som jag upplever att min häst ogillar.

Jag gör det inte mycket, men litegrann för jag vill inte trilla av ifall hon slår emot, vilket hon kan göra om man just suttit och klämt innan.
(jag har alltid halsrem för att kunna hålla i mig)

Jag förstår också att du inte går på henne mer med spöet eller skänkel, jag är lite likadan och tänker att man måste hitta ett kommunikations sätt som man själv känner sig trygg med.

Jag brukar börja med att skritta fram på lång tygel, och få skritten aktiv, sedan flyttar jag min några korta snabba steg för innerskänkeln, och hon måste lyda åt sidan direkt!

Efter det går jag fram i trav, var huvudet och halsen är, är helt ointressant, sedan börjar jag att försiktigt att öka tempot, med ett tryck från skänkeln måste något hända, och sedan får skänkeln bara hänga.
Jag har nästan ingen kontakt alls med munnen här.
Ur det försöker jag får ännu lite mera variationer i tempot, och tänker på att inte klämma med benen.

När jag känner att hon blir mera alert för skänkeln så ökar jag försiktigt kraven, för då vet jag att jag börjar få henne med mig mentalt och att hon släpper mottrycksdjuret inom sig.

Efter det rider jag massor med övergångar skritt-trav-skritt-trav, och då är jag noga med ställnignen.

En del pass nöjer jag mig med just detta jobb.

Min häst är oerhör elektrisk och med en energi som gör att hon skulle kunna gå i timmar, när hon är här är hon dessutom väldigt känslig och hjälpgivningen från min sida är då minimal.
Det tar ca 10-15 min innan hon är i gång.

Hon är mjuk och fin i kroppen, hos henne är det endast ett mentalt motstånd.

För mig har detta varit en stor erfarenhet, och krävt tålamod + att jag fått jobba med min osäkerhet då jag inte varit säker på hennes motståndsreaktioner.

Hoppas du kan få ut något av mina rader.

Båda mina frieserhästar behöver/behövde lång uppvärmning innan motorn kommer igång. fast kanske inte just så lång men en stund iaf. Här är det mkt för att dom behöver sänka nackarna och slappna av i överlinjen och komma fram till bettet. Är din häst väldigt högställd?

Ett tips är att rida många övergångar. Redan i uppvärmningsskritten. Bestäm dig för att skritta fem steg - halt. Stå stilla 5 sekunder - skritt igen - Halt etc. Ha ingen krav på form eller hur effektiv skritten blir, men var tydlig med att fram (oavsett hastighet) ska belönas och att dina hjälper blir finare och finare när hästen blir mera med dig.

Ta med övningen upp i trav.
Viktigt är att inte gno med hästen i varje steg utan att den går kvar där den är efter hjälpgivning.

Detta tänder vissa hästar, min tex. som är känslig.

Är du dessutom van att rida hästar som är mycket framåt kan du ha en ridstil som omedvetet bromsar lite.
Se till att du är väldigt följsam i höfterna och att handen tänker framåt i alla lägen.

Ni kanske bara inte passar ihop du & hästen, det verkar ju vara en helt annan typ av häst, temperamentsmässigt, än du vill ha.

Hur blir hon om du värmer upp ute och avslutar med dressyrpass?
Skritat fram utomhus i skogen . Kanske dra några busrundor i galopp på lämpligt ställe. Väck henne helt enkelt.

Svarar flera....

Tack för era svar!

orion_x: Jepp, ryttaren behöver sannerligen jobba upp sin kondis... Men när ska man hinna det? :p
Behöver också träna upp stabiliteten och styrkan i mellandelen då jag har lätt för att falla framåt och vika mig åt alla möjliga håll. :crazy:

Saigon och catya: Jag tror hon är fräsch. När jag red henne i somras fick jag ibland en känsla av att hon var lite oren, hon gick också och snubblade en massa med bakbenen. Nu har hon en ny hovslagare och det problemet är helt borta.

Råkade hamna mitt i en hoppträning i torsdags och tränaren tyckte jag kunde vara med och trava och galoppera över bommar, det tyckte hon var väldigt spännande (gjort en gång förut i sitt liv), och då försvann den här trögheten mycket snabbare. Instruktören märkte heller inte av någon orenhet hos henne.

Favina: Det är därför jag brukar rida hästar på 1,60...! Mer lagom. :D
Huvudet bryr jag mig inte om var hon har, men bakbenen kämpar jag för att få med mig.

Våra ston verkar ganska lika... Jag gillar ston! :love: Men ibland blir jag lite trött. (Jag red lite hästar på en ungersk ridskola, ett av stona där stannade, vände på huvudet och bet mig i foten om jag inverkade för mycket med sätet! :rofl:)

Jag ska läsa ditt inlägg om igen innan jag ska rida nästa gång. Försöka tänka på att inte klämma med benen.

Tidigare red jag henne i ganska lågt tempo, så jag märkte inte så stor skillnad mellan början och slutet av passet, utom att hon inte tar så mycket stöd och är långsammare att svara (och blir lite tjurig). Nu vill jag ha fram henne så mycket mer och hon har tillochmed stannat helt när jag försökt få fram henne.

Verkar som om jag får låta henne gå lite långsammare i början då. Träna mycket övergångar och flyttningar gör vi ofta, det hjälper lite iaf.
Ibland bestämmer hon sig för att missuppfatta hjälperna framåt och istället för att öka tempo/steglängd i traven går hon över i galopp. Jag låter henne naturligtvis galoppera några steg då, tar sen ner och börjar om.

Biffen: Vi har provat massor med övergångar, fortsätter med det...
Jag har nog en ridstil som är präglad av att ha ridit mycket unga och bråkiga hästar, jag hänger framåt för att jag tror att jag kan följa med i kast och hopp lättare då. Jobbar på att komma ner och sitta ordentligt i sadeln, men det försvåras ju av att även denna häst kan få för sig att explodera (hon lekte rodeo med mig på utebanan i tisdags :mad:).

Chrysler: Hon är väldigt trevlig när hon går framåt. ;) Det är inte min häst och jag rider gärna allt som kommer i min väg (:o), ser det som nyttig och lärorik träning.

älgen: Hon är bättre om jag ridit ut innan. Problemet är att det blir så väldigt långa pass, man får nämligen rida en stund för att komma till nåt ställe där man kan trava och galoppera, så uteturen blir en timme lång, det känns lite saftigt att lägga ett dressyrpass ovanpå det. Den gången vi gjorde det så red jag bara igenom henne, såg till att hon gick fram, sökte sig framåt/neråt och var loss i bägge sidorna.

Hon är inte jättehögställd. Jag upplever problemet mer som att det tar tid att få igång bakbenen.

Motorvärmare kanske? :angel::D Plugga in henne nån timme innan ridning, så är hon varm sen. :idea:

sånt brukar bero på stelhet. tjafsa inte med henne, låt hon gå i sitt tempo i börja och rida bara med lång tygel. rid inga volter eller vägar innan hon börjat bjuda fram, rid endast runt spåret i ett lagom tempo. så ska du se om hon inte vaknar till när hon fått i gång sin stora kropp lite. först då kan du börjar lösgöra och rida rörelser. gör du det innan hon kommit igång så blir det inte bra och hon kommer kännas motsträvig.

stora hästar behöver ofta längre tid att varma upp och få med sig hela sin stora kropp.

Senast ändrad:

Hej! jag tycker du ska longera. Hon struntar i dig och dina hjälpe roch jag skulle inte acceptera det. Alla är ju olika hur de tolkar och hanterar hästen. Men longera henne och se till att hon går så fort du vill. Inte så fort hON vill... Kanske inte fungerar med longering men jag skulle iaf prova! Lycka till:)

Ja då förstår jag, lite taskigt att byta bort nån annans häst;)

Jag skrittar fram ute sen börjar jag galoppera. Min häst fungerar dåligt att börja arbeta i vare sig skritt eller trav. Efter några varv i galopp brukar han vara betydligt enklare att rida igenom. Fast min häst är å andra sidan framåt. :laugh:

Om du har långt till bra trav/galoppvägar så kanske du bara kan skritta fram lite ute? Det är ju en riktigt glädjedödare att skritta fram på bana/ridhus, tkr jag hehe :p Det kanske ökar hennes lust till att strutta runt på banan.

F.ö. så är min nordsvensk likadan. Oftast ganska seg i början och han verkar inte ha nån kondis alls... Sen när han kommit igång (efter kanske en kvarts trav/galopp och mjukgörande i skritt) så blir han piggare :) Då kommer det ett mer sug på bettet och han lyssnar tydligare på skänkeln. Han behöver nog bara väckas lite ur sin dvala först ;)

Du kan ju testa att värma henne mer från marken innan du hoppar upp så hon är lite mer ridbar direkt, så kan du slippa och nöta så mycket. Skritta fram för hand, flytta för tryck, backa. Lägg fram bommar, skritta och spring över dem med henne. Kanske longera lite i någon minut och sen springa över bommar igen. Så det blir lite variation och hon är mer varm i kroppen. Det är ju inte bra att sitta och nöta med hjälperna heller...

Råkade hamna mitt i en hoppträning i torsdags och tränaren tyckte jag kunde vara med och trava och galoppera över bommar, det tyckte hon var väldigt spännande (gjort en gång förut i sitt liv), och då försvann den här trögheten mycket snabbare. Instruktören märkte heller inte av någon orenhet hos henne.

Där svarade du dig själv! Hon är uttråkad. När det händer något roligt kommer hon igång fortare.
När du tränar dressyr gäller det verkligen att planera passet. Dressyrhästar behöver aktiveras mer genom övergångar, tempoväxlingar osv. Det måste alltid hända något och hästarna måste träna sin förmåga att fort svara på hjälperna som ens ryttare ger.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar