Upptravning

CK

Trådstartare
En kort fråga till er som har erfarenhet.

Hur många procent av islandshästarna kan man springa 20 meter fram och tillbaka med i klockren trav.
Dvs en vanlig "upptravning" vid veterinärbesiktning?

Sv: Upptravning

Skulle vilja säga att 50 % av alla islandshästar jag har träffat (vilket ligger på ett hundratal hästar) travar som en klocka på den sträckan. Dom flesta fixar det nog så länge dom orkar balansera sig och inte fokuserar på en massa annat. Sedan finns det förstås inbitna töltare osv :P

Hur många procent av islandshästarna kan man springa 20 meter fram och tillbaka med i klockren trav.

Huh?:confused: Alla?
Sen spänner sig vissa och fokuserar på annat. Men alla hästar som kan trava kan springa 20meter. Konstig fråga?

Ska en islandshäst få starta en tävling måste den travat upp för en veterinär.

Jag har fått för mig att en hel del bara travar då man rider, men jag kanske missminner mig. Det var ju några år sen (hjälp,-92!) jag höll på med islandshästar.

Det är väl ingen konstig fråga, fast det är svårt att svara en viss procent.... Det finns en hel del hästar som har mkt svårt att trava för hand!

Ett sto jag tränar nu hon travar klockrent med ryttare men visa häst vi hand travar hon inte ett steg.. Hon blir super spänd och fokuserar inte alls, så det blir mkt mkt jobb nu med de :)

Jag kan inte ge dig några procent, men en uppfattning ska du ändå få baserat på de veterinär besiktningar jag varit med om. Det är några stycken nu.

Oftast talar vi om ca 80-100 ekipage, och mindre än 10 har problem att trava vid handen under besiktning. Några av dem som får problem är ofta spända, och har då svårt för att visa trav annars inte. Det går att besiktiga en häst trots att den inte visar trav, det förutsätter förstås en veterinär med erfarenhet av islandshäst och att enstaka inte klarar av trav vid hand.

Det är väl ingen konstig fråga, fast det är svårt att svara en viss procent.... Det finns en hel del hästar som har mkt svårt att trava för hand!

Hmm, ja det finns det. Men som tur är så ser min vet även i grisepassen om det är nåt.

Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på...min häst har alltid travat vid hand, däremot vill han inte tölta lika gärna vid hand. Men intressant fråga :)

Det beror ju också på hur man definierar "klockren trav"... Femgångaren jag har nu gör gärna ett litet "femgångsskutt" i första steget - men sedan travar han rent. När vi råkat ut för en veterinär utan islandshästerfarenhet har detta lilla skutt varit nära att få oss strukna från tävlingen... Väldigt många hästar har varit nära att bli strukna av den veterinären - så frågar du henne skulle hon säga att en STOR procent inte travar rent! Men med en veterinär som kan islandshästar har det aldrig varit något problem att få min häst godkänd.

(Från början travade han inte alls vid hand - det blev bara grisepass - men inför första tävlingen sprang vi ett par vändor över bommar och sedan dess har han travat, med undantag för det lilla "startskuttet". )

Senast ändrad:

Jag förstår veterinärens resonemang, därför att min erfarenhet från hästar som startar travsekvensen med ett skutt ofta har problem med ett eller bägge bakbenen i någon form. Det ska inte jämställas med en femgångstrav som ofta kan vara lite flack och mot fyrtakt.

Det beror ju lite på vilken gångart hästen har lättast för. Vissa hästar grisepassar gärna när de bara springer men travar med ryttare. Min ena töltar i början när han är lite spänd, sen går han över i trav. De andra travar hela tiden.

Frågan dök upp i samband med en distanstävling.
Jag hävdade att inte alla islandshästar kan trava vid hand.
Tråkigt om dom inte får vara med, bara för en sån sak.
(Givetvis krävs det att veterinären ändå kan bedömma om hästen är halt)

Jag har faktist stött på några hästar som var så otroligt sega att få trav i. Jag red en 5gångare, hennes trav var nästan omöjlig, då hon valde grisepass nästan hela tiden. Fick några trav steg då och då (men fokuserade mest på att få redig tölt i en lång sträck med henne), och även en annan häst som bara töltade för dem som hade den hade bara tränat tölt (gäller att träna alla gångarter ;)! om man nu inte ha en 5 gångare som man vill rida som 4 gångare :p) .. Men som någon sa, att alla hästar kan väll de generellt, beronde på ryttare. Min lilla pingla jag ha nu både trava och tölta som en pärla i "långa" sträckor (inte så bra konditon än)! :love:

Men som sakt, dem flesta kan, men mer eller mindre svårare på vissa. Tror inte det går att räkna ut någon procent summa.

Fast nu pratar jag om visning vid hand, inte vid ridning.

Jag hade en häst som inte kunde göra annat än skritta vid hand :p. Hon tyckte det var obehagligt att trava/springa överhuvudtaget vid hand. Men efter träning så travar hon hur fint och avslappnat som helt intill mig.

Som sagt, hästar som är spända kan ha problem att trava vid handen. Ofta försvinner det för många hästar när de har ridits igenom, och fått släppa på sina spänningar om ryttaren tillåter det.

Så de senare :angel: .. Men kan säga att dem båda har det svårt även vid hand, då dem båda faller i tölt eller grisepass.

Min har inga problem med traven.
Men han vill inte trava ända fram till vetrinären utan stannar.
Han har svårt att fatta att man skall trava i full fart mot en människa i en smal gång. tex djursjukhus
vår stall vetrinär har skrämt min häst, han gick fram snabbt utan hälsa på honom en gång vilket han inte klarade mentalt.
Tyvärr kommer han aldrig att glömma det, långsint och smart rackare.
Efter det så skulle han aldrig i livet trava åt hans håll, men det går väldigt bra åt andra hållet.
För 8 år sedan tog han inte ett travsteg vare sig i hage eller när man red.
Så det finns hopp för alla hästar.

Jag förstår veterinärens resonemang, därför att min erfarenhet från hästar som startar travsekvensen med ett skutt ofta har problem med ett eller bägge bakbenen i någon form. Det ska inte jämställas med en femgångstrav som ofta kan vara lite flack och mot fyrtakt.

Fast hon hävdade att han var halt fram eftersom han gjorde det där skuttet...

(Om vi tränar samlad trav på liten volt och jag dessutom sitter ner kan han VERKLIGEN verka halt i vänster varv... för det är så JOBBIGT... så han försöker febrilt få mig att börja rida lätt igen och låta honom länga sig... Då är det tur att ingen veterinär ser oss!) När det gäller vet besiktningar så skulle de föresten bara genomföras i galopp om min häst fick välja (helst inkl några bocksprång)... har fått frågan om vad jag dopar honom med! :o

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 179
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka