Uppskuren flik på trampdynan

RubinNovak

Trådstartare
Vovven skar upp trampdynan under dagens frisbee-kastning. Märkte ingenting på henne förrän jag upptäckte blodfläckar i sambons baksäte :angel: Kastade iordning ett snabbt bandage och började rulla mot min hemstad samtidigt som jag ringde Blå stjärnan. När jag pratade med dom bedömde dom att jag kunde rengöra och linda för att se hur det såg ut imorgon. Att sy var det inte tal om då fliken var så liten, och att klippa bort fliken var ingenting som behövdes göras så akut att jag behövde komma in direkt. Skulle hålla koll på hur mkt det blöder och eventuella tecken på infektion eller liknande. Skulle även höra av mig om något verkade tokigt eller blödningen inte slutade. Så efter en vända till apoteket har jag lyckats rengöra, kika och linda in det. Inget obehag visades från hundens sida. Blödningen var inte oroväckande.

Hur har det gått tillväga när era hundar varit i liknande situation? Hur länge dröjde det innan ni slapp bandaget osv?

Sv: Uppskuren flik på trampdynan

En trampdyna tar rätt lång tid på sig att läka, så kan tro att ett bandage/skydd åtminstone ute behövs i ett par veckor. Och på med krage så vovven inte kan slicka och det hela blir en ful infektion.

Ska hålla stenkoll på slickandet när hon är utan bandage/skydd, märker jag att hon är på och slickar får jag sätta på krage. Ska ringa vet imorgon igen för vidare råd, när jag vet hur det ser ut efter natten. Min plan än sålänge (om blödningen slutat) är iallafall att lufta mycket under morgondagen när jag vet att hon ligger stilla mest. Bandage på promenaderna såklart. Hur är det med tassbandage, behöver man linda med bomull även för en 10-minuters kissrunda? Eller gäller det bara längre promenader/över natten? Pojkvännen har fått låna en överdragssko som jag hoppas kan ersätta bandaget när det börjat läka. Hon har fått ovanligt mycket aktivering de senaste 3 dagarna så ska inte vara några problem att hålla henne lugn i 2-3 dagar om det behövs. Hon i princip sov när jag satt och amatörmässigt försökte få till de luriga bomullsbitarna :devil: Men hon kan vara väldigt nöjd med mental stimulans och korta rundor runt huset om så krävs.

Så länge såret är torrt skulle jag nöja mig med en strumpa inomhus och en sko utomhus. Med en strumpa kan såret luftas utan att det beöver utsättas för smuts från golvet. Byt strumpa varje dag. När såret sluter sig kan du ta bort strumpan, men fortsätta med sko ute tills såret är läkt.

Tog nyss av bandaget och det ser bra ut. Bara en liten blodfläck på gårdagens kompress! Då min hund är lika morgontrött som jag (och inte brukar vakna/gå ut förrän om 2 timmar) får hon ligga med strumpa ett tag. Tipset med strumpa uppskattas! :bow:

Så länge såret är torrt skulle jag nöja mig med en strumpa inomhus och en sko utomhus. Med en strumpa kan såret luftas utan att det beöver utsättas för smuts från golvet. Byt strumpa varje dag. När såret sluter sig kan du ta bort strumpan, men fortsätta med sko ute tills såret är läkt.

Jag gjorde så. Sko ute i ca 2 veckor sedan hade det slutit sig såpass att inget kunde förorena såret. Men HELT slutet tog nog minst en vecka till. Lugna koppelpromenader som sakta utökades var det oxå eftersom såret annars slits upp.

När jag hade klippt min hund i pulpan tog jag henne till vetten på tredje dagen, eftersom klon började blöda igen så fort vi gick ut.

De gjorde ingenting åt klon, men gav mig en liten blå gummituta som såg ut som en ballong, till att trä på tassen. Det var oerhört smidigt, man krängde på den innan man gick ut, och tog av den inomhus, och klon slutade blöda direkt. Jag har fortfarande gummitutan kvar i reserv, utan påtaglig åverkan, trots att hon hade den på långa promenader ute i åtminstone tre dar.

Vet inte vad man köper dom, men det var mycket enklare och smidigare än skor, och hunden verkade inte ens märka den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka