Jag tycker det låter väldigt genomtänkt och klokt!
Med matta tänkte jag i första hand på till exempel en dörrmatta, alltså en hovtarget som tydliggör att det är "hans plats" där han kan stå och vänta. Det går ju att ha en kon eller liknande också, men just vid uppsittning är det ju så smart med en hovtarget. Att öva att han står kvar där medan du går iväg tror jag är ett viktigt byggblock (du behöver ju kunna röra dig iväg för att gå upp på en pall).
Höfttarget är väldigt praktiskt för att flytta in hästen mot pallen, och dessutom superkul (kan leda till skänkelvikning, sidepass, slutor, framdelsvändningar - massa kul!). Jag tycker också det ger möjlighet till bra upplevelseledtrådar, det vill säga om han inte vill flytta in mot pallen eller flyttar ifrån så ger det dig information om hur han känner det.
Jag håller helt med dig om att låta pallen vara en startknapp/kommunikation runt uppsittningen i sig. Det är en av anledningarna till att vi alltid använder pall här, det är tydligare hur hästen känner jämfört med uppsittning från marken (även om det så klart går att ha ett startknappsupplägg även för detta). Sedan kan man ju lägga på ytterligare startknappar ifråga om ätande eller ett aktivt beteende (putta på en fot, vrida huvudet eller liknande) för uppsittning om det känns aktuellt.