Uppsägningstid stall

missanonym

Trådstartare
Om man står i ett stall och inte har skrivit under något uppstallningsavtal/kontrakt, vad gäller då för uppsägningstid? Har fått ett förslag på avtal från stallägaren att granska vilket jag gjort för ett bra tag sedan och har därefter påpekat vid flertalet tillfällen för stallägaren att vi borde skriva avtal/kontrakt, något som alltså inte gjorts. Känner att det ligger lite på stallägarens bord och borde vara av hens intresse att få det gjort. Om jag skulle få för mig att vilja flytta min häst, är det då uppsägningstiden i avtalet som gäller (som ingen av parterna undertecknat) eller kan jag teoretiskt sätt ta och flytta min häst från en dag till en annan utan att bli betalningsskyldig? För mitt eget intresse vill jag ju också ha ett undertecknat avtal för att inte riskera att bli ombedd att flytta från en dag till en annan och stå där utan några rättigheter.

Trivs bra i stallet så det är inte något jag funderar över att göra, men är intresserad att veta ifall att det skulle bli intressant.
 
Varför är avtalet inte undertecknat? Har du lämnat invändningar?

Om du inte opponerat dig mot uppsägningstiden tolkar jag det som att den avtalade uppsägningstiden är överenskommen, även om avtalet ännu inte är undertecknat.

Avtalet är ju en form av villkor för uppstallning som du kan anses ha accepterat genom att flytta dit.
 
Om det finns ett avtal stallägaren bett dig granska och godkänna står väl uppsägningstiden där ?

Det är f.ö i bägges intresse att avtal finns av väldigt många anledningar ,men även ett muntligt avtal gäller ju - särskilt om det dessutom finns ett skriftligt underlag .
 
Nu är det här endast en teoretisk händelse då jag trivs i stallet, men är något jag ändå funderat över då jag tidigare varit med om situationen då jag stått uppstallad i stall utan avtal. Alltid bättre att veta vad man har för rättigheter och även skyldigheter ifall att något skulle inträffa tänker jag.

Jag fick en mall på avtal att titta på digitalt i samband med inflytt, hade lite frågor kring det som jag fick besvarade efter det. Därefter har jag vid upprepade tillfällen påpekat till stallägaren att jag vill ha avtalen i hand för att underteckna - något som alltså inte skett. Förstår att muntligt avtal gäller, men teoretiskt sett, ifall att stallägaren får för sig att hen vill ha ut mig ur stallet så får ju jag väldigt svårt att bevisa något muntligt. Så även i mitt fall ifall att jag av någon anledning skulle vilja säga upp min plats.

Jag är alltså väldigt intresserad av att ha undertecknade avtal och har ju påpekat det för stallägaren, jag gillar att ha allt på papper ifall att det mot förmodan skulle inträffa något.
 
agtet @missanonym men oavsett så vad står det då ang uppsägning i det underlaget ? Det är ju det som gäller när du samtyckt till det och besvarar din fråga ang uppsägningstid .
 
Nu är det här endast en teoretisk händelse då jag trivs i stallet, men är något jag ändå funderat över då jag tidigare varit med om situationen då jag stått uppstallad i stall utan avtal. Alltid bättre att veta vad man har för rättigheter och även skyldigheter ifall att något skulle inträffa tänker jag.

Jag fick en mall på avtal att titta på digitalt i samband med inflytt, hade lite frågor kring det som jag fick besvarade efter det. Därefter har jag vid upprepade tillfällen påpekat till stallägaren att jag vill ha avtalen i hand för att underteckna - något som alltså inte skett. Förstår att muntligt avtal gäller, men teoretiskt sett, ifall att stallägaren får för sig att hen vill ha ut mig ur stallet så får ju jag väldigt svårt att bevisa något muntligt. Så även i mitt fall ifall att jag av någon anledning skulle vilja säga upp min plats.

Jag är alltså väldigt intresserad av att ha undertecknade avtal och har ju påpekat det för stallägaren, jag gillar att ha allt på papper ifall att det mot förmodan skulle inträffa något.

Förstår inte riktigt hur du tänker. Du har ju fått ett underlag av stallägaren, d v s det stallägaren vill ska gälla. Du har inte opponerat dig utan står kvar. Då gäller ju det du fått till dig.

Hur menar du att stallägaren skulle kunna hävda något annat?
 
Förstår inte riktigt hur du tänker. Du har ju fått ett underlag av stallägaren, d v s det stallägaren vill ska gälla. Du har inte opponerat dig utan står kvar. Då gäller ju det du fått till dig.

Hur menar du att stallägaren skulle kunna hävda något annat?

Avtalet är ju inte påskrivet?
 
Nej, men hur menar du att det skulle ha någon betydelse i det här fallet? Har man flyttat in har man ju - om man dessutom inte anmält någon avvikande åsikt - accepterat de förutsättningar som gäller, t ex avtalet.

Fast du svarade väl på om stallägaren skulle komma med nått som inte följer avtalet? Säg att det i avtalet står 3 månaders uppsägningstid för båda. Man tycker det är okej och flyttar in. Inget kontrakt påskrivet, dvs inget skriftligt bevis på det. Sen kommer stallägarna och säger att man måste flytta nästa vecka. Då spelar det ju ingen roll vad jag som hyresgäst gått med på.
 
Fast du svarade väl på om stallägaren skulle komma med nått som inte följer avtalet? Säg att det i avtalet står 3 månaders uppsägningstid för båda. Man tycker det är okej och flyttar in. Inget kontrakt påskrivet, dvs inget skriftligt bevis på det. Sen kommer stallägarna och säger att man måste flytta nästa vecka. Då spelar det ju ingen roll vad jag som hyresgäst gått med på.

Du har ju avtalet som gäller för stallet? Jag förstår inte problemet?
 
Jag är cynisk och litar inte på sånt. Det blir ju hyresgästen som får bråka och ta allt vidare ifall stallägaren har den åsikten.

Det är ju samma sak som att stallägaren trots påskrivet avtal vägrar erkänna 3 månader. Det är lika lätt eller svårt att få rätt oavsett påskrift eller ej.
 
Det är ju samma sak som att stallägaren trots påskrivet avtal vägrar erkänna 3 månader. Det är lika lätt eller svårt att få rätt oavsett påskrift eller ej.

Jag litar som sagt inte på att det alltid döms rätt när ord står mot ord. Så jag förstår TS. Det brukar aldrig vara så enkelt som det verkar.
 
Jag litar som sagt inte på att det alltid döms rätt när ord står mot ord. Så jag förstår TS. Det brukar aldrig vara så enkelt som det verkar.
Ord står inte mot ord när man har ett avtal. Om det är underskrivet eller inte är underordnat så länge man inte tror sig ha avtalat något annat än det som står i det skrivna avtalet. Skulle det bli en tvist som når rätten så är det det som står i kontraktet som förutsatts avtalats, underskrivet eller inte. Muntliga avtal gäller likväl som skriftliga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 275
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 842
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 977
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 847
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp