Uppsägning box, vad gäller?

Annee

Trådstartare
Jag hyr ut stallplatser och driver ett litet företag. I vårat kontrakt står det att uppsägningen är 1 månad (från den 1:a i månaden efter man väljer säga upp sin plats) Jag har att man köper till foder i önskad mängd och det betalas alltid i förskott. Nu har jag en person som sa upp sin plats i mars och har uppsägningsmånad i april. Jag ger henne erbjudandet att flytta i månadskiftet mars-april och då bara betala kallhyra till mig. Hon gör inte detta. När jag lämnar månadens faktura på april vägrar hon betala för höt och servicen då hon nu bestämt sig för att flytta mitt i månaden och anser sig ha rätt att inte behöva betala full hyra. Vad gäller här?! Hon har inte meddelat mig någonting om datum fören jag redan skrivit fakturan och vi redan gått in i april månad.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Om ni inte avtalat annat (hon tackade nej till ditt erbjudande) är det er skriftliga överenskommelse som gäller.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Jag har bara behövt betala för det fodret som hästen ätit fram tills jag flyttat i de stall som har haft kallhyra + foderköp.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Fast det är ju en ovanligt snäll stallägare, det hade jag aldrig gått med på om man avtalat annat.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Jo så har jag oxå haft det ibland, om tex folk sagt att det datumet om 1.5 månad flyttar jag. Eller de som haft foderhästar och vet exakt när de ska tillbaks. Men det som gör mej irriterad i det här fallet är att hon väljer att inget säga fören hyran är uträknad och fakturan skriven. Hon skapar ju mer arbete för mej som företagare att räkna om och skriva om fakturan. Hon visste redan innan månadskiftet när hon skulle flytta men valde att inget säga till mig utan sa detta till övriga i stallet. Och varför ska man få fördel att bara betala halva hyran när man själv väljer att flytta innan? Så funkar det ju inte annars om du tex hyr en lgh, eller?
Det hade varit intressant att veta vad som egentligen gäller i grund och botten och hur man ska skriva sitt kontrakt för att slippa sånt här krångel!
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Fast enda sättet att ändra i vad du skrivit, är ju om du ändrar i överenskommelsen. D v s ändrar i det faktum att man nu betalar för hela sin uppsägningstid, även foder. Eftersom det är förskottsbetalning.

Alt. är ju att du ändrar till betalning i efterhand vad gäller foder under uppsägningsmånaden. Och riskerar att bli blåst på det beloppet.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Jag har själv bara stått i stall där jag antingen enbart betalat en kallhyra till stallägaren, eller där jag betalat för delar av fodret, men då flyttat i månadsskiftet, det vill säga innan hästen har börjat äta av fodret (även om det priset ingick i min hyra, och gällde hö som stallägaren tog själv på egna marker och varken hade haft mer eller mindre av oberoende av mina hästar). Men i ditt fall måste väl er ursprungliga överenskommelse gälla? Du har varit schysst och frågat om hon ville flytta i månadsskiftet, det ville hon inte och då får hon väl helt enkelt stå sitt kast och betala? Vill du vara snäll kan hon ju få betala halva foderkostnaden, men jag hade inte gjort det i ditt ställe.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

självklart är det kontraktet som gäller dvs i ditt fall att kontraktet är specificerat att gälla från den 1:e varje månad.
Väldigt många (inkl mig själv) brukar dock vara schyssta och ta kallhyra i de flesta fall om ngn flyttar tidigare men har sagt upp sig i enighet med kontraktsmarginalerna osv, men det är verkligen inget krav alls och kontraktet är det som gäller om inget annat har avtalats. Dock uttalar jag mig utifrån att foder ingår och finns på plats, inte köps in separat enligt beställning. Eftersom vi har foder för egen del, kostar det inget att låta den flyttande bara betala kallhyran.

Jag tycker du varit schysst som erbjudit alternativ, så om inacken inte tagit det och sen gnäller över fakturan så tycker jag att det faller på inacken och du faktuerar hela kittet som du planerat.

jag vet inte om jag missförstått ngt i ditt inlägg men ang. uppsägningstid så står det specat i kontraktet att det är x månader per kalendermånad som gäller, så är det det jag uttalar mig utifrån. Dvs har du tex 2 månaders per kalendermånad uppsägning så är det flytt 1 december för ngn som säger upp sin plats 1 oktober. Säger de upp platsen 3 oktober är det 1 jan som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Kl vi har uppsägnigsmånad betalar hyran i försök för månaden efter. När man kommer ny till stallet får man betala en extramåndads hyra + ca 500 extra. Dessa sparas o kan användas vi uppsägnigsmånad. Så man behöver bara betala för ev foder man kommer använda själva uppsägningsmånaden o har man redan flyttat så blir det ju inget alls. På detta sätt har de löst att folk bara sticker o struntar i att betala sista månaden.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Hennes val att flytta mitt i månaden men man betalar ju full hyra endå.
Det gäller ju samma som typ en lägenhet, inte sjutton ringer jag min hyresvärd och säger att jag tänkte flytta 2 månader tidigare än mina 3 månaders uppsägningstid och vägrar betala de 2 sista uppsägningsmånaderna.

Utan det är 3 månader som gäller och mitt va om jag vill flytta innan, har jag TUR kan ag hitta en som vill hyra lägenheten tidigare och kan på så vis slippa dubbla hyror=)


Jag flyttade från förra stallet efter 1 månad av 2 uppsägningsmånader och betalade kallhyran där plus betet på de nya stället den månaden.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Kl vi har uppsägnigsmånad betalar hyran i försök för månaden efter. När man kommer ny till stallet får man betala en extramåndads hyra + ca 500 extra. Dessa sparas o kan användas vi uppsägnigsmånad. Så man behöver bara betala för ev foder man kommer använda själva uppsägningsmånaden o har man redan flyttat så blir det ju inget alls. På detta sätt har de löst att folk bara sticker o struntar i att betala sista månaden.

Så skulle nog jag med göra om jag skulle hyra ut stallplatser. ta ut en kallhyra i förskott och ha den liggandes. På så vis kan hyresgästen säga upp stallplatsen och flytta samma dag utan problem=)
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Tack för alla svar! Jag är själv inne på att ta en kallhyra i förskott framöver. För att slippa just de här problemen och risken att bli blåst. Foder bokar jag under sommaren och får levererat i ca 2-3 omgångar så jag har ju det planerat för hennes häst nu under april och kommer inte hinna få in någon ny som äter det fodret, sa egentligen tycker inte jag det är konstigt att man betalar för det under uppsägningsmånaden. Samma sak med servickostnaden för ut o insläpp, förstår inte varför hon tror sig har rätt att ta bort den när hon väljer å flytta själv tidigare? Nä det får nog bli en redig omformulering i kontraktet eftersom folk har svårt å förstå, men det svåra är vad man enligt lag får göra å inte. Jag har tex en punkt " om jag anser att man missköter sig har jag rätt att säga upp inack med omedelbarverkan." men nu påstår folk att jag ändå inte har rätt till det?
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Det går inte att välja bort att betala för sophämtning även om man flyttat från lägenheten innan uppsägningstiden är slut. Man får betala för hotellfrukosten på hotellet, även om man inte äter den (om den ingår i priset vilket den gör här hemma).

Du gav henne ett erbjudande, hon tackade nej och valde att stanna under uppsägningsmånaden men flytta tidigare. Då får man betala hela uppsägningstiden.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Hur mycket pengar handlar det om?
Jag skulle säga att om det handlar om summor under 5000 kronor är det inte ens värt att bråka om. Det kostar mer än det smakar att gå via rättslig instans för att få sina pengar.

Se det som läropengar och formulera ett vattentätt kontrakt. Ta hjälp av någon stallägare i trakten som sysslat med inackordering under flera års tid. De brukar vara både luttrade och kunniga i hur man bäst utformar ett kontrakt och hur man blir av med jobbiga hyresgäster om det skulle behövas.

Problemet är nog att folk blandar ihop hyreslagen (alltså den som gäller ett boende) med att hyra en boxplats med service. Det är två helt skilda saker och hyreslagen kom till för att folk inte skulle kunna bli utkastade på gatan hur som helst (och därmed bli ett akut socialt problem för samhället att ta hand om) av sin hyresvärd. Men det skyddet har man naturligtvis inte som hästägare! Där får du vackert se till att ta ansvar för din häst själv och är det en månads uppsägningstid från båda håll eller att hyresgästen missköter sig och åker ut på direkten så är det det som gäller.
Men det kan vara bra att veta att man måste vara beredd på att ha på fötterna när man kastar ut folk p.g.a. misskötsel. Går det vidare till rättslig instans kan man få på pälsen om man kastat ut folk utan starka skäl. Oftast räcker obetalda stallhyror men sällan det faktum att man inte kom överens och där man kan som stallägare anses ha ett litet övertag då hyresgästen är i en viss form av beroendeställning av stallägaren för stunden då det inte är helt enkelt att hitta nytt stall på direkten.

Ett tips är också att starta ett nätverk bland stallägarna så att man kan informera varandra om så kallade "runthoppare", dvs sådana som flyttar från stall till stall och lämnar obetalda räkningar efter sig. En sådan vill man inte ha in i sitt stall...
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Vad står det i kontraktet egentligen? Om hyran är uppdelad i kallhyra+att man betalar foder/service efter förbrukning så hade jag räknat med att det bara var kallhyra efter den dagen jag flyttat om det däremot är en hyra som inkluderar foder och service så betalar man allt tiden ut men har rätt att ta med det man betalt för som jag inte förbrukar ( tänker mycket på infasning av nytt foder).
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Jag har haft inack i 7 år så har väl ganska bra erfarenhet själv men börjar tröttna på att råka ut för folk då och då som tror man kan bete sig hur fan som helst och tror att det jag sysslar med är nån slags välgörenhet. Som stallägare ligger man ute med tusentals kronor hela vintrarna för strö och foder som man lägger ner tid på att planera, boka, ta hem och betala. Ibland har man lust att visa folk hur mkt det hade kostat för dom att betala allt vinterns foder för sin häst på en gång, så som jag själv får göra + för 5 hästar till. Då tycker jag det är skamligt när folk börjar bråka om några hundralappar när dom väljer själva att flytta mitt i månaden.
I mitt kontrakt har jag tydligt skrivit att man betalar för kallhyra+service och man bestämmer vilken mängd hö hästen ska ha. Man betalar alltid i förskott och det görs i början på varje månad då man får en faktura. Jag har som sagt haft överseende tidigare när folk flyttat men när hon inte ger mej ett datum och påbörjar månaden så förstår jag inte varför jag ska vara snäll och lägga ner tid på att ändra fakturan och inte få in mina pengar på foder som är bokat och inköpt för hennes häst under april.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Jag tycker du gör helt rätt, det finns absolut ingen anledning för dig att jämka. Hon fick valet att flytta till månadsskiftet. Istället valde hon själv att stanna över skiftet, och får därmed betala för sitt val.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Tycker du gör helt rätt.
Vi har samma system där jag står. Sålde min ena en vecka in i mars och skulle inte komma på tanken att kräva pengar tillbaka för det foder och strö jag inte använt, inte heller begära att få ta det till min andra häst. Ngn måtta får det väl vara!
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Hur och vad du tar betalt för har jag inte ens kommenterat, givetvis är det helt okej om du lägger ner verksamheten oavsett anledning. Om det nu i kontrket framgår att du tar betalt för aktuell förbrukning så låder det onekligen som att man inte ska behöva betala för det man inte använder. Utan att ha läst det är det omöjligt att uttala sig bestämt.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Tycker du gör helt rätt.
Vi har samma system där jag står. Sålde min ena en vecka in i mars och skulle inte komma på tanken att kräva pengar tillbaka för det foder och strö jag inte använt, inte heller begära att få ta det till min andra häst. Ngn måtta får det väl vara!

Skulle du betala mer än du avtalat i kontraktet?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 043
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 275
Senast: TinyWiny
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp