Uppläsning av dressyrprogram

banjo

Trådstartare
På tävling, får man ha någon som läser dressyrprogrammet man ska rida? :confused: Vad är det den får läsa/säga då?

Sv: Uppläsning av dressyrprogram

Ja det får man ha. Den som läser får enbart säga det som står i programmet.

Okej! Vad bra! :)

Mitt minne försvinner totalt när jag blir nervös, då ska jag ta med mig någon som kan läsa om jag blir för nervös.

Får man poängavdrag?

Nej du får inga avdrag om du har anmält att du har en uppläsare. Däremot får du avdrag om t ex din kompis i publiken skulle hojta 'du ska göra en volt vid X' om/när kompisen ser att du kommit av dig.

Okej :)

Ska man skriva in det på anmälan när man skickar in den?

Och om man anmäler att man ska ha uppläsare, men sen rider utan, vad händer då?

Då blir man diskad...

Enligt TR ja, jag har aldrig sett mer än poängavdrag och tillsägelse av domaren på lokal nivå iaf. OBS att det då inte varit på ryttarens initiativ, utan någon 'hjälpsam' kompis har hojtat i obetänksam välmening. Skulle kompisen sitta på läktaren med ett program i näven däremot skulle det säkert diskas rakt av.

Men som sagt, aldrig sett annat än varning och poängavdrag (för felridning oftast) på 'låg' nivå (läs: LC på lokal nivå, aldrig sett det förekomma på högre nivå), utan domaren har varit 'snäll'

Tycker ni jag är väldigt fail om jag har uppläsare? :D Jag har blivit sjuk och får inte träna, det är ingen changs att jag lär mig programmen till på lördag.

Det är väl helt upp till dej, det kanske kan vara ett bra sätt för dej att börja på för att vänja dej och bli mindre nervös så att du sedan kan fixa det utan uppläsare :D

Haha ja! Men nu är det så att det här kommer vara första och sista tävlingen för mig. Då gör det kankse inte något om dom andra som tävlar tycker jag är dum i huvudet om jag har uppläsare. :)

Jag skrev domarprotokoll på en regional dressyrtävling i somras. En tjej hade läst in fel LA-program, vilket hon kom på när hon red fel väg första gången.
Domaren erbjöd då tjejen att få rida med utropare. Inga poängavdrag, ryttaren hade ju inte heller meddelat det innan tävlingen.
Men det kanske är idé ändå att meddela det innan om man ändå redan vet att man vill ha uppläsare?

Jag har mailat tävlingsledaren och fått ett OK, men att jag skulle ta med mig egen uppläsare. :)

*kl* Liten följdfråga: vad händer om någon ropar programmet från publiken enbart för att få ekipaget på banan diskat? Med andra ord någon som vill ställa till det. Inte för att jag vet om något sånt någonsin hänt.

*kl* Liten följdfråga: vad händer om någon ropar programmet från publiken enbart för att få ekipaget på banan diskat? Med andra ord någon som vill ställa till det. Inte för att jag vet om något sånt någonsin hänt.

Kom också att tänka på det när jag läste den här tråden. Vad händer då egentligen? :confused:

kan tänka mig att den som rider får göra anmälan då?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: Snurrfia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur