Uppkörning för Tungtsläp (BE-kort)?

S

Stalledrängen

Jag undrar om det är någon på detta forum som nyligen kört upp för BE kort ? Jag och några arbetskamrater har som privatister i vinter pluggat och gjort teoriprov för BE kort och nu på Onsdag är det dags för uppkörning.

Det jag undrar är hur Säkerhetskontrollen praktiskt genomförs, det finns i VV.s beskrivning hur provet går till att säkerhetskontroll skall genomföras för lysen mm men sedan så finns en punkt där man skall kontrollera färdbromsen och parkeringsbromsen HUR GÖR MAN DETTA :confused:

Tacksam för alla tipps för hela förfarandet vid provet. :)
 
När du skall göra bromstestet så låter du bilen rulla sakta framåt och bromsar sen med färdbromsen hårt så släpets bromsar slår till. Sedan testar du parkeringsbromsen på släpet genom att slå till den och sedan sätta dig i bilen och gasa och släppa upp kopplingen bara så mycket så du hamnar i dragläget ungefär. Sen slutar du. Du skall bara testa så bilen inte rubbar släpet.

Kanske blev rörigt. Hoppas du greppar...
Lycka till med uppkörningen!
 
Ett tillägg bara. När du kollar färdbromsen ska du efter att du har bromsat gå ut och känna på dragdelen på släpet för att se att den inte har gått ihop för mycket. Hoppas du fattar vilken del jag menar. Det var massor av år sedan jag gjorde så jag kommer inte ihåg några delar :o

Lycka till!!!

// Selma
 
Tackar så mycket för all information!

Är det någon som känner för att beskriva lite hur er uppkörning gick o.s.v. :confused:
Som jag har förstått det hela så börjar man med att koppla bilen till släpet, och där efter gör man säkerhetskontrollen för ekipaget, där efter kan man förvänta sig några frågor om funktion på bromsar, däck och så vidare, där efter körning i manöverbanan och slutligen en tur ut i trafiken tillbaks och koppla loss släpet.

Eller har ni någon annan erfarenhet?
 
Kan ju berätta om när jag körde upp. Smet iväg på lunchen, jobbade då på kontor, dvs finklädd och högklackat. Skulle köra upp samtidigt som fyra grabbar. Några skulle ta BE och någon C. Riktiga bönder var det, skitiga med snus i hela ansiktet.

I alla fall. Dit kommer jag, direkt från jobbet, du kan ju gissa vad de stirra. Om värre skulle det bli när blondinen backar som en kung! :D Inte en miss och snabbaste tiden fick jag. Tror till och med att kontrollanten blev impad. När vi kom tillbaka från "ute-körningen" var hans kommentar:
- mmmmmmm, ja, mmmmm, det var väl inte mycket att säga om detta. mmmmm :D

// Selma

PS var noga och ta god tid på dig så att du inte glömmer något.
 
När du skall göra bromstestet så låter du bilen rulla sakta framåt och bromsar sen med färdbromsen hårt så släpets bromsar slår till.

Jag glömde bromstestet när jag körde upp första gången :o
Han frågade ifall jag inte borde kolla påskjutsbromsen. Jag körde fram försiktigt och bromsade så att den gck i, men han var inte nöjd :( så jag tog i coh tvärmitade (hade lastad med en tank vatten, skvimpade bra i behållaren :p)
Då blev han nöjd.
Jag klarade teoridelen men råkade välta en kon, var supernervös och hade en hyrbil som jag inte kände en meter på.
Nästa gång fick jag lov att använda min bil och då gick det bra. (den hade för stor svängradie så att den klarade inte konbanan)
Ifall du kör upp i stockholm så hoppas jag att det är Barkaby, där är de trevliga.
I tullinge där jag körde första gången så var de spydiga. Sambon körde oxå där första gången. de kuggade honom för att han tagit för mycket plats i en rondell...
 
Min fru vart kuggad på den praktiskt teoretiska delen när hon skulle förklara bromssystemets funktion, hon glömde nämna bromsservon. Nästa gång kunde hon detta ordentligt o kunde förklara över o undertryck i servon o ändå försökte insp kollra bort henne genom att insinuera att hon blandat ihop begreppen. Borde varit ngt för Jämo (fanns nog inte då).
PL
 
Jag körde upp i Barkarby och den snubben var det suraste jag sett gå i ett par skor.
Han blev även osams med min bilskollärare precis när jag skulle börja köra (han tänkte hitta på ett eget sätt att köra manöverbanan och inte enligt föreskrifterna och det jag tränat på):crazy:
 
jasså? jag har hört flera som varit missnöjda med folk på tullinge. Men jättenöjda på barkarby.

Jag var och körde upp sista dagen med gamla uppkörningen. berättade att min bil har dålig svängradie.
när jag skulle koppla loss släpet tyckte han inte att jag behövde backa och så. han sa bara ok, koppla på det igen.
Sen undrade han om vad jag fick berätta på förra teoridelen. (bromssystemet) då sa han att, tja, då kan du väl det. vi tar och pratar om lasten i stället!!!

Sen i konbanan fick jag gott om plats :o tog god tid på mig. viste att jag kommer klara 10 minutersgränsen.
Han sa att ifall jag får problem med någon kon (på grund av bilen) så fick jag göra om konbanan.

klarade den utmärkt (och supernervös) frågar hur lång tid det hade tagit.
- ja du. kanske en 7-8 minuter. han hade inte tagit tiden :D
snacka om lycka när jag tagit det :banana: så såg jag ut då!!!
 
Då kanske "min" mest brukar vara i Tullinge? :confused:
Bilskolläraren sa när vi åkte därifrån (ville inte säga nåt innan) att många brukar misslyckas med denna förarprövare då de blir nervösa och rädda att göra fel pga hans humör/uppträdande.
Jag såg också ut :banana: när jag åkte därifrån. Precis när jag kört klart undrade jag vad jag gjort för fel då han inte sade någonting utan bara satt och skrev. Ett kort surt: "Inget, du klarade det" fick jag till svar. Då såg jag ut så här :crazy: :confused: :D
Konstigt att sådana får ha såna jobb!
 
Hej igen,

Nu har jag gjort uppkörningen och det var en intressant "händelse". :crazy:
Kan väl börja med att berätta att jag och mina arbetskamrater helt på egen hand fixat detta med BE kortet, vi har inte ens besökt någon "utsugar" bilskola med fantasipriser bara för att få sitta vid deras datorer, utan vi har själva fixat allt inkl. fordon för uppkörning.....

Så till den stora dagen!
Alla skulle vi köra med en kollegas bil och hans pappas husvagn, kollegan grejade det med mycket "darr" på benet av nervositet då körningen i banan trasslade en del.

Kollega nummer två körde och han blev tyvärr underkänd på funktionsbeskrivning om maxlast i husvagn och bil.

NU var det min tur, jag kopplade bilen till husvagnen och gjorde säkerhetskontrollen, sedan var det dags att göra bromstest, jag körde fram en bit och bromsade "PANG" sa det och påskjutsdämparen gick i botten!!!
Jag klev ut ur bilen gick för att kolla om det fanns kvar 1/4 del av "slaget" men det var lika med noll, och inte låstes hjulen även om underlaget var asfalt med sand på. Inspektören frågade mig vad jag kan utläsa av det här? Mitt svar blev att det finns då inget spel kvar utan att dämparen gick i botten, sedan frågade han om jag tror att bromsarna är OK på vagnen varpå jag inte kunde svara annat än Nej på. SKIT!!! Inspektören konstaterade då att han inte kunde fortsätta provet då ekipaget inte var trafiksäkert utan vi fick avbryta :cry:

Där rök 840 kr :mad: så nu är det bara att beställa ny tid för nytt prov.

Ett tips!
Om ni kör med "egna" fordon kolla så att allt är fullt fungerande annars kan det sluta lika snopet som för mig :D

Ps. Jag är intresserad av vilka frågor ni fick svara på vid funktionsbeskrivningen.
 
jag fixade oxå eget ekipage! enda krångliga var att hitta en tung kombination, när man väl behöver den :p sen var det svårt att lasta/lastsäkra, tills vi fick låna en vattentank och fylla med tillåten vikt!

Bättre lycka nästa gång
 
"Min" bilskola fick bara 3000kr av mig. :D En lektion + uppkörning med uppvärmningslektion innan. Teorin hade jag fixat själv med dataprogram hemma (som jag fick låna) dock bara för B-kort.
Så det blev inte så dyrt tycker jag.

Anledningen till att jag kontaktade bilskola var att jag skulle slippa leta ekipage som går att använda och säkra lasten i + last + ett godkänt och fungerande ekipage.
Sen kände jag ingen som hade BE och kunde köra med mig till uppkörningen heller.
 
Sv: Uppkörning för Tungtsläp (BE-kort)?

Tjenare!

Det var ett tag sedan senast jag besöket Bukefalos.. Men för att stilla allas nyfikenhet så tänkte jag meddela att Jo jag fick ett BE kort som jag nu stolt bär i min plånbok.

Jag fick en ny tid och Hmm... 890 kr ytterligare fattigare :crazy:
Denna gång var ekipaget i ordning och dessutom var inspektören en gammal barndomsvän till min Far vilket gjorde att det kändes tryggare (något) ;)

Allt gick bra och under körningen i stad och på landsväg så hade Inspektören massor med frågor :crazy: dock om helt andra saker än uppkörningen, jag försökte att besvara "frågorna" så korrekt som möjligt vilka berörde hur min Far har det nuförtiden och hur det är "Hemma på byn" då jag övertagit min Far.s hemgård som ligger granngård med Inspektörens hemgård.

Hur som helst JAG KLARADE LAPPEN!! :rofl: :banana:
 
Sv: Uppkörning för Tungtsläp (BE-kort)?

Grattis till kortet! :)

Men måste fråga en kanske dum fråga.. :crazy: när man backar på uppkörningen, "måste" man kolla i backspeglarna eller är det ok att kolla bakåt, ja jag vet, det låter kanske dumt men jag gör faktiskt det.."vänder" mej om och har på det sättet koll på bägge sidor av släpet(och baksidan) och vart jag ska in nånstans..
FÅR man göra så?
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 284
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp