Uppklippt hålvägg

FreeLou

Trådstartare
Min häst uppvisade kraftig hälta under gårdagen som sedan var i det närmaste helt borta inom loppet av några timmar. Bokade dock tid och idag var vi in till kliniken där en hålvägg från förra årets (!) hovböld antagligen var orsaken till smärta. Nu uppklippt och redo för att hållas rent och torrt.

Någon mer som klippt upp hålvägg? Gick det bra med era hästar? Kunde de fortsätta ridas? Enligt veterinär ska jag rida som vanligt och ej tänka för mycket på att hoven ser ut som den gör.

13327579_10207415046946915_7103446846515012787_n.jpg

Har haft en liknande hålvägg på en bakhov men den hästen fick inte ridas förren 2/3 av hoven hade vuxit ner. Han fick stå i sjukhage under tiden. Det växte ner och kom aldrig mer tillbaka.
Det var ett tramp på kronranden som växte ner som en klyfta och bakterier kom in.
Nuvarande häst står men hela tån uppskuren från kronrand hela vägen ner pga av en hovböld :( Han rids inte heller men får gå i hage om han håller sig lugn

Hade inte ridit på den hålväggen inte. Hästen kommer överbelasta andra sidan och det kan i sin tur ge andra sekundära problem. Har varit med om två hästar med hålväggar i den storleken. Den ena stod länge på box/sjukhage, den andra gick i hagen men där fylldes hålväggen ut med plast som lades om med jämna mellanrum (minns inte exakta intervallerna).

Min ena häst köpte jag i somras, då hade hon hålväggar ppå alla fyra (som alla var betydligt mindre än din hästs). På ena fram hade hon en som var ca 1x2 cm, och på insidan som var hel fick hon blödningar i sulan för att hon snedbelastade såpass.

Hade inte ridit på den hålväggen inte. Hästen kommer överbelasta andra sidan och det kan i sin tur ge andra sekundära problem. Har varit med om två hästar med hålväggar i den storleken. Den ena stod länge på box/sjukhage, den andra gick i hagen men där fylldes hålväggen ut med plast som lades om med jämna mellanrum (minns inte exakta intervallerna).

Min ena häst köpte jag i somras, då hade hon hålväggar ppå alla fyra (som alla var betydligt mindre än din hästs). På ena fram hade hon en som var ca 1x2 cm, och på insidan som var hel fick hon blödningar i sulan för att hon snedbelastade såpass.

Ja, det känns ju lite knepigt att anstränga hästen med ridning (även om man bara skrittar). Veterinären ansåg att hästen ej borde vara påverkad av det och jag antog att det hon syftade på att rörelse var bra för hoven/hästen. Hon fick gå i vanlig hage utan problem så länge det ej var lerigt.

Låter otäckt med snedbelastning, men samtidigt logiskt, hästen har ju förlorat en hel del stöd där hålväggen är uppklippt.

Har haft en liknande hålvägg på en bakhov men den hästen fick inte ridas förren 2/3 av hoven hade vuxit ner. Han fick stå i sjukhage under tiden. Det växte ner och kom aldrig mer tillbaka.
Det var ett tramp på kronranden som växte ner som en klyfta och bakterier kom in.
Nuvarande häst står men hela tån uppskuren från kronrand hela vägen ner pga av en hovböld :( Han rids inte heller men får gå i hage om han håller sig lugn

Sjukhage var det aldrig tal om, utan det var helt ok att hon gick i vanlig hage om det ej var lerigt. Nu har vi en torr, varm period här så veterinären ansåg att det var perfekt väder.

Har inte haft dessa problem med någon häst tidigare. Det är väldigt intressant, samtidigt som man oroar sig för henne.

Min hade hålväggar rakt upp och ner, kan visa bilder sen. Ej ridning. Fick gå i vanlig hage man jag skulle rengöra varje dag. Reds inte på 6 månader. Fick belastningsfång. Efter ett tag skulle jag skritta henne avsuttet 15 min om dagen på asfalt.
Åkte till klinikhovslagare var 4-5 vecka.

Tycker också det låter underligt med ridning när så mycket av stötdämpningen är borta. Om hästen inte är sjövild i normalstor hage, tycker jag det räcker gott under tiden hoven växer ner.

Jag skulle nog välja det säkra före det osäkra och inte rida förrän hoven växt ner lite. Det skadar ju inte så länge hästen inte blir knäpp av vilan, men det kan skada om hästen inte klarar av belastningen från ridningen.

Jag är på ert spår. Känns inte bra att rida när det ser ut som det gör. Känner mig inte helt övertygad om att det enbart är hålväggen som spökade. Avvaktar så får vi se hur det blir. Vi tog aldrig någon röntgen, något som kanske skulle lugna en orolig matte. Haft problem med strålbenet på en tidigare häst jag köpt som behandlades för annat innan det uppdagades :/

Har haft ett par uppklippta hålväggar - men inte så stora som på din bild.
Någon gång klippt upp ett par centimeter.
Hovslagare (JBV-godkänd) har uppmuntrat ridning: hästarna har inte visat hälta.
Vitsen med att klippa upp är ju att undvika smärtor pga tryck, och undvika att problemet blir större av att skräp packas upp.

Tycker ändå att det låter rimligt av vet att tillåta ridning på ohalt häst eftersom hålväggen är åtgärdad.

Hej!

På min tjej skar dom upp ungefär ett så stort hål. Det var boxvila/sjukhage i TORR hage som gällde (på hösten, med hästen på lösdrift... jippie!). Fick inte rida förrän hoven växt 2/3 ner (eller hur man nu ska säga) och inga böjda spår heller. För oss tog det 3,5 år att bli av med hålväggen pga hovslagare som inte tyckte att dom behövde öppna upp den till opåverkat horn. Hästen skoddes på klinik var 4e vecka i början, sen var 6e vecka hemma (med 2 olika hovisar som misslyckades att öppna hålväggen tillräckligt). Efter sista vändan började jag helt enkelt sko på klinik, för att slippa få tillbaka hålväggen och där skor vi ännu, trots att hålväggen varit borta i över 1,5 år nu.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka