Sv: Uppkäk

En rem som fästes med ett smalt bett bakom det andra bettit i munnen (eller bettlöst under hakan) som sedan löper över huvudet i en rem över nacke o hals som fästes i selen.
Används för att hästen ska kunna få pp huvudet o på så vis andas bättre o få mer luft i loppen. Är även för att hästens ska kunna stödjas samt hålla balansen när den springer fort.
Finns olika varianter av käkar nu mer är de en hel del hästar som inte behöver använda.
Sökte o fann: http://ponnytrav.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=3153f8d6-10ef-449b-b9d6-0e35bf592afd

Raymondkäken är "snällare" mot hästen än en vanlig käk. Så även om den ser skräckinjagande ut så är den inte det - tvärtom.

men stämmer det verkligen att kindstropp är vanligast? ok på unghästar vid inkörning, men under tävling är väl checkbett vanligast? Tycker aldrig nästan man ser nån med stropp...

Min stallägare kör sina med stropp på lopp! Har aldrig sett hans hästar med checkbett faktiskt. Så visst förekommer det :idea:

När vi ändå är inne på det där med den där utrustningsdetaljen...

Varför säger vissa check (som det står i reglementet om jag minns rätt) men de flesta säger käk?

*kl*

Mitt kallblod som biter sig i tungan när han är nervös går med rakt bett & pinne, då biter han sig mindre!

Samma sak med Zolo som springer med öppen mun, han har pinne för stänger man igen munnen på honom tippar han :o

Angående artikeln så tager man vad man haver när man ska illustrera något... :D

Jag kör också enbart med kindstropp i de flesta fall... :idea: Hitills har det räckt bra. Jag har haft pinne på en häst för att ett proffs tyckte hon skulle ha det men tog bort den rätt snart igen för hon blev lite svårstyrd med det.

men stämmer det verkligen att kindstropp är vanligast? ok på unghästar vid inkörning, men under tävling är väl checkbett vanligast? Tycker aldrig nästan man ser nån med stropp...

Till ponnyer är det inte lätt att hitta tillräckligt korta pinnar om man nu skulle vilja ha någon. :idea:

en klok man sa till mig att "man aldrig ska stänga igen munnen på ett kallblod, då blir det som att försöka välta en björk med ett balsnöre" :angel:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka