Upphöjning vid ländryggen

P

PernillaS

Min kompis har en 2 åring, han är stor, ca 169 men inte tung. Han rör sig mycket smidigt och jobbar bra i form vid tömkörning. Orkar bära sig samlat i galoppen.
Nu såg jag sist att han hade en upphöjning utefter ryggraden precis där ländryggen börjar, antagligen har han haft det länge men jag har inte observerat det förut. Ville inget påpeka heller för att oroa i onödan.

Är detta något att oroa sig för så länge hästen funkar, skall man kolla upp hos veterinär? Kan tillägga att jag är spekulat på hästen om hon bestämmer sig för att sälja, vilket hon funderar på men inte har beslutat ännu.
Skall man isåfall röntga detta?

Sv: Upphöjning vid ländryggen

Säkert ingen fara. Däremot ska en 2åring INTE gå "samlat" i galoppen. Du menar nog sakta.

Jag menar att han för att vara så stor orkar bära sig i galoppen och har god balans. Ja jag menar sakta... Han hade 9 på trav och galopp som föl.
Han är också en 2 åring som ser färdig ut. Tror ingen hade reagerat om man sa att han var 4 år...

Senast ändrad av en moderator:

Spelar ingen roll om hästen SER färdig ut. Den är inte äldre för det.

Upphöjningen är karprygg.

Den ska inte jobbas sakta- utan ett bra tempo där den lättare bär sig -arbetstempo. Om man vill att den ska bygga upp sin kropp. Allt annat sliter på den.

Om den har tillkommit på senare tid skulle jag nog kolla upp bakknäna och magen. Kan även vara så att han vuxit mkt och i kombination med ökade krav överansträngt sin överlinje. Det kan vara så att det du upplever som samlat är hans naturliga förmåga att bära varvid han automatiskt överanstränger sig och skapar onaturliga spänningar, resultat karprygg!

Mitt råd; ta ut en equiterapeut, massage, skrittpromenader och korta stunder av "krav" i ett friskare tempo.

Noa

Upphöjningen är nog karprygg som tidigare skrivet... Det kan också vara att han rullat på en sten lite olyckligt.. Du kan känna på ryggen en kota i taget och se om han ömmar. Det är ingen risk att du gör illa. Börja känna där du tror att han inte är öm så han inte tror att det ska göra ont när du håller på. Är han inte öm för tryck är det säkert inte så farligt. För att vara säker kan du ta dit en equiterapeut, de är snälla på handen och använder inga hårda metoder (jag tycker det fungerar bäst eftersom det inte blir mer än hästens kropp för tillfället klarar).

Jag jobbar med travhästar... Varför är ridhästar i tvåårsåldern så mycket känsligare för träning? Är det inte bra att deras kroppar får träna medan de fortfarande KAN stärka leder, ligament och muskler? Sen blir det ju så mycket svårare. Vad gäller musklerna så kan man inte göra dem mer mjölksyretåliga efter 3 års ålder så vill man göra saker som kräver lite mer intensivt arbete får man börja i tid. Borde inte detta vara en fördel för hoppning och fälttävlan tex?

Fast om enda träningen är longering (det vet jag inget om i detta fall så klart) så blir det ju förslitningar så klart. Alla hästar behöver ju variation. Hade jag en tvååring skulle jag inte tveka att köra in den faktiskt för då kan man stärka upp den och jobba med den med fin kontakt tidigare än om man väntar till ridningsdags. Sen har man nästan bara att sätta sig på ryggen på en häst som har förtroende, muskler, hanteringsvana, förståelse mm... Det finns lika många sätt att köra häst som det finns att rida för alla gör olika.

Blev det många bakutsparkar eller håller någon tom med?;)

Fast graden av samling är som att ha en travare att gå elitloppet ungefär.
Det utsätter man inte en två åring för.

I övrigt håller jag med.

Ursäkta mig men det är inte min häst och inte heller det tråden handlar om.
Hästen går inte i någon onaturlig samling för en 2 åring men han rusar inte heller och han bär upp sig bra, en stor häst som har koll på sin kropp. Häng inte upp er på min dåliga formulering... HAN GÅR INTE FÖR SAMLAT!

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt men inte meningen att sväva ut...

Jag skulle (sen om det blir aktuellt med att du skulle ha honom) kolla upp honom med equiterapeut bara så att han inte har något i ryggen som gör att han bygger upp sig snett eller fel.

För att avhjälpa en dålig rygg i övrigt föreslår jag, om du nu arbetar med honom själv överhuvudtaget, skogspromenader. Ju ojämnare underlag desto mer får HELA kroppen jobba och bli smidig. Upp och ner och hit och dit! Tömköra eller "tygelköra" eller grimma och grimskaft...

Skogen är överlägset det bästa du kan ge dig ut i om du har, eller misstänger att du har, en häst med dålig rygg!

Hoppas du tyckte detta svar var bättre!;)

... liten protest...;) De hästar som jag har varit i kontakt med ang. nytillkommen karprygg har varit just travhästar i 2-årsåldern, inte ridhästar.

PernillaS: Jag misstror inte alls hans form eller bärighet utan han har förmodligen väldigt lätt för att bära sig och därför bör man vara ytterst försiktig med arbete i "form". Just för att han är stor och inte färdigvuxen på långa vägar.

Noa

Jag antar att din vänliga protest rörde inkörning...?

Jag håller med om att det är precis så som du säger. Men det beror inte på vagnen utan på träningen med att stärka ländryggen så den klarar de högre farterna. Alltså intervallkörningen med ökande tempo allteftersom.

Du ser inte karpryggar inom brukskörningen väl? De hästarna tycker jag ser ut som fina ridhästar i formen... :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 959
Senast: nilie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 839
Senast: Luff
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 734
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025