Upphängning i transport

Problematisk

Trådstartare
Spinoff på tråden om vad man vill ha i sin transport :)
Jag vill ha smart upphängning för grep, sop osv i transporten och började leta lösningar. Hittade då något som heter "redskapshängare toolflex" som är en aluminiumlist som det sitter hållare i, som jag tycker ser praktisk och bra ut.
Det jag funderar på är om det går att sätta fast den utan att skruva i väggen? T.ex. om det fungerar med stark dubbelhäftande tejp? Finns det så stark tejp?
Har en sån där spöhållare i sadelkammaren, som sitter med just dubbelhäftande tejp, och den sitter som berget (försökt ta loss den ett antal gånger, men det GÅR inte) men det blir ju mycket mer belastning på en sån här i transporten... Vad tror ni?

Sen även om nån har tips för att hänga upp en krubba i transporten, utan att behöva skruva i väggen, så tar jag tacksamt emot det också :bow:

Möjligen att redskapshållare kan funka med nån stark jäkla tejp, men krubban får du tänka på att hästen lär buffa på, trycka ner huvudet i, osv så den bör man skruva upp hållare till åtminstone.

Spinoff på tråden om vad man vill ha i sin transport :)
Jag vill ha smart upphängning för grep, sop osv i transporten och började leta lösningar. Hittade då något som heter "redskapshängare toolflex" som är en aluminiumlist som det sitter hållare i, som jag tycker ser praktisk och bra ut.
Det jag funderar på är om det går att sätta fast den utan att skruva i väggen? T.ex. om det fungerar med stark dubbelhäftande tejp? Finns det så stark tejp?
Har en sån där spöhållare i sadelkammaren, som sitter med just dubbelhäftande tejp, och den sitter som berget (försökt ta loss den ett antal gånger, men det GÅR inte) men det blir ju mycket mer belastning på en sån här i transporten... Vad tror ni?

Sen även om nån har tips för att hänga upp en krubba i transporten, utan att behöva skruva i väggen, så tar jag tacksamt emot det också :bow:

Ju mer grejer i transporten ju mer saker som kan skramla och man kan skada sig på.

Jo men grep och sop är ju lite svårt att ha i bilen :p
Sen får man juj självklart ha det där det inte är ivägen, t.ex. i andra spiltan :)

Jag hade aldrig fäst upp det annat än säkert, d v s skruvat upp. Det är ju hemskt om grejorna lossnar under färd och stör hästen. *ryser*

Enkelt att skruva i mellanväggen om det är plyfa. Annars i chassit.

Har haft grep och sop ståendes i min förra släp, det fanns ganska mycket "öglor" i den, så jag fäste ett snöre med en karbinhake i änden så stod dom hyfsat. Har dock väldigt cool häst och kamera ifall dom på något sätt kommit lös och stört hästen.

Allra längst fram har jag en påse med fälgkors, kniv, domkraft och sånt. Det är så pass tungt att det ligger still.

Jag hade aldrig fäst upp det annat än säkert, d v s skruvat upp. Det är ju hemskt om grejorna lossnar under färd och stör hästen. *ryser*

Nu är min häst iofs väldigt cool, och skulle med all sannolikhet inte reagera nämnvärt ens om hon fick en grep i huvudet :p Men absolut, jag förstår hur du tänker och du har självklart rätt!

Finns det inga risker med att skruva i chassit? T.ex. att det kan komma in fukt i väggen eller liknande?

Har haft grep och sop ståendes i min förra släp, det fanns ganska mycket "öglor" i den, så jag fäste ett snöre med en karbinhake i änden så stod dom hyfsat. Har dock väldigt cool häst och kamera ifall dom på något sätt kommit lös och stört hästen.

Allra längst fram har jag en påse med fälgkors, kniv, domkraft och sånt. Det är så pass tungt att det ligger still.

Min har i princip inga öglor alls, tyvärr. Fälgkors, domkraft etc. ligger i bilen.

Jag skulle aldrig skruva upp något permanent i åkdelen, där ska ju hästarna vara tänker jag.

På tal om att fästa säkert så använde jag genomgående bultar för att ordna fästen för min höhäck i förra släpen.

Ska jag ö h t förvara något i släpet, ska det vara på ett säkert sätt (se lagar och regler om lastsäkring). Kan jag inte göra det så det inte stör häst, så får jag låta bli.

Jag utgår från att du vet att du måste säkra ALL last (även småprylar) med 100 % framåt och 50 % åt sidorna? Det får alltså inte röra sig vid en krock eller hastig inbromsning,

Jag utgår från att du vet att du måste säkra ALL last (även småprylar) med 100 % framåt och 50 % åt sidorna? Det får alltså inte röra sig vid en krock eller hastig inbromsning,
Jo, jag är medveten om det och har tänkt ordna en bättre förvaring, dom är det ställt kloss mot väggen fram och kan inte röra sig i den riktningen, så jag har det i åtanke. :)

Jo men grep och sop är ju lite svårt att ha i bilen :p
Sen får man juj självklart ha det där det inte är ivägen, t.ex. i andra spiltan :)

Har msn en tom plats är det jätte bra. Har en "bajsplockare" med kort handtag på krattan o den andra delen så den ligger i sopsäck i skuffen i bilen

Jag har kvast och grep fastremmade i yttre bakre bomfästet i den oanvända spiltan. Grejorna kommer ingenstans om man så skulle lyfta upp transporten och skaka den som en maracas.

I förra släpet satte jag fäste för spångrep i fronten. Var så långt fram att hästen inte nådde och dessutom en "metallbåge" av ordentligare snitt runt som användes som fäste för höseglet. Dvs även om grepen lossnade så kunde den inte ta vägen någon stans (man behövde vinkla ut den genom öppen framdörr för att få ut den).

Till nuvarande släpet letar jag efter grep och sopkvast i mindre modell med teleskopskaft så att de går in i sadelskåpet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Hämtar hem min egna transport om några dagar, en christ corona med sadelkammare. Saken är att i sadelkammaren finns inte direkt...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Farao
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 324
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar