Uppför och nerför

TheHunted

Trådstartare
Skritt Trav Tölt Galopp

Vilken gångart ska man absolut inte ha i en uppförsbacke, varför?

Vilken gångart ska man inte ha i nerför, Varför?

Skulle vara intresant att veta vad alla tycker

Sv: Uppför och nerför

kan bara pika in med att ja aldrig mer än skrittar i en nerförsbacke för det sliter på knäna

Men om Skritt sliter.. borde inte alla andra gångarter slita då också i en nedförsbacke? Fråga från en som inte vet utan bara är nyfiken.

Hon skriver ju att hon skrittar nerför.

Jag skrittar nerför om det är brant. Är det bara svagt nerför kan jag tölta eller trava.
Uppför skritt, trav eller galopp.

Förlåt! jag läste fel... läste att hon aldrig skrittar i nedförsbacke för att det sliter på knäna.. missade -mer än- ... För tidigt på morgonen får jag nog försvara mig med..

Jag rider i alla gångarter i uppförsbacke, mest beroende på vad jag vill få ut av det.
I nedförsbackar skrittar jag bara, även om det är en svag nedförsbacke.

Skrittar nerför om de är brant. Töltar nerför på lagomt nerförsbacke. Alla gångarter utom tölt uppåt.

Rider ibland på fältet, och hästarna vill gärna trava nerför även om jag känner det är lite för brant för det. Brukar stoppa genom att rida fram o åter nerför backen. De blir så piggelina på fältet o troligen skulle de kunna galoppera upp o ner kors o tvärs om de fick lov till det.

Uppförsbacke skrittar jag och galopperar. Försöker undvika trav, har hört att det sliter rätt mycket. I nedförsbacke blir det alltid skritt.

Jag galopperar inte nerför branta backar men med måttlig lutning rider jag i alla gångarter uppför som nerför. Det beror på ryttarens balans om det ska bli skadligt för hästen eller ej och om hästen är tränad för saken...för man bör träna upp dom för uppgiften innan man ökar tempot. :cool:

Riktigt brant uppförsbacke skritt. Brant skritt eller galopp. Uppförslut alla gångarter - men kanske inte allt för mycket trav då hästen behöver föra hela sig uppåt och framåt med ett bakben i taget i ett högre tempo . Svagt uppförslut så alla gångarter.

Brant och riktigt brant nedför skritt, rakt ner inte på sidan, då får hästen växelvis bromsa sig med båda bakbenen och frambenen. Nedförslut skritt eller möjligen trav - om jag tävlar distans. Svagt utförslut alla gångarter på tävling - långsammare annars.

En uppförsbacke - ej för brant - kan man gå upp snett i om man vill träna något speciellt bakben. I skritt alltså.

Hälsning Maja

Jag fick reda på lite om just detta från en tråd jag nyss la in:p
Klart man inte gör mer än skrittar ner.. Och upp ja då tyckte dom galopp eller skritt i tråden.. Inte trav!! :)

uppför är det antingen skritt, trav eller galopp beroende på underlag och backens branthet. I branta backar vill jag helst skritta då man kommer åt ryggmuskelaturen allra bäst!

brantare nerför är det alltid skritt och även en lång backe med svag nedförslut. Är det en kort och svag nedför så kan jag låta honom fortsätta trava eller galoppera och bara rulla på nerför.

men längre backar nedför... usch har haft en näradöden upplevelse då kallblodskorsningen jag red förut dundrade nerför en relativt brant backe :eek: de va läskigt :angel:

När jag bara är ute på "vanlig ridtur" så brukar jag oftast hålla mig till skritt både uppför och nerför när det är brantare backar. Är det riktigt brant brukar jag sitta av och leda hästen. I lite mindre branta backar rider jag uppför i alla gångarter men främst i skritt och galopp och nedför rider jag för det mesta i bara skritt. Sådana backar som det bara är lite lutning på rids alla gångarter, nedför gärna tölt på hästar som är passaktiga. Orsaken till att jag gärna rider i skritt nedför är för att skona hästens ben, ju snabbare tempo desto hårdare islag blir det ju i marken. När man skrittar uppför så har man ju bättre möjlighet att kontrollera att hästen verkligen arbetar. Galopp är visserligen bra uppför men då gäller det att komma ihåg att variera mellan höger och vänster galopp så att hästen inte musklar sig ojämt.

Är det däremot arbete, som när man bor på Island och själv ska driva hem alla hästarna från fjället, så gäller alla gångarter oberoende av backens branthet. Sticker hästarna åt fel håll (inte hemåt) så är det bara en sak som gäller, komma förbi hästarna och vända dem (morr för unghästar som brukar kunna bli helt nippriga och inte fattar alls vad man vill att de ska göra...). Naturligtvis gäller det som Piraja skriver, att man tränar upp hästen för sin uppgift innan man ger sig ut.

/Sara

Enligt mig...

Vilken gångart som hellst i uppförstbacke, anpassat till ungerlag samt ska vara under kontrollerade former...

Nerför: SKRITT! enbart skritt....

Uppför : skritt - om jag vill träna ett bakben i taget
trav - om backen inte har en lutning på mer än 20 grader(pga att det sliter) för att stärka överlinjen
galopp - om jag vill träna styrka i båda bakbenen samtidigt och kondition

Nerför : skritt - 99% av alla backar
trav - aldrig ! sliter för mycket
galopp - om jag tränar galoppträning i kullig terräng och backarna lutar lite lagomt.

Enbart skritt nedför, eventuellt om vi kommer i trav och det är snarare en lutning än backe kan vi trava ned.

Uppför - alla gångarter men mestadels skritt eller galopp. Galopp är lättast för hästen så länge det inte rör sig om mount everest-backar, trav är nog den jobbigaste gångarten uppför.

Sen har jag hört att det kan vara nyttigt att träna tölt i svaga nedförslut men jag är ingen islandsryttare så de har jag inga som helst belägg för.

Inga speciella regler. Det blir vad ekipaget klarar av. Men det blir för det mesta skritt, är ju skogsmulle. :)

Phorsytia skrev:
Jag fick reda på lite om just detta från en tråd jag nyss la in:p
Klart man inte gör mer än skrittar ner.. Och upp ja då tyckte dom galopp eller skritt i tråden.. Inte trav!! :)

Var svaret riktat till mig eller bara för att jag råkade vara det sista inlägget?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka