UppfÖdare!!!

Wild Rein

Trådstartare
Om man är "ny" i raskattsbranschen...hur bedömer man en uppfödares seriositet??? Jag menar många häst/hund/kattmänniskor är speciella på det viset att man gärna klankar ner på andra osv...
Jag letar seriösa kattuppfödare men vet inte hur jag ska sortera?? I min "egen" bransch (häst) kan jag sortera efter många års erfarenhet och kunskap om både folk och fä!!!
Men hur vet jag vilken i kattvärlden som är seriös eller ej???? Och då menar jag inte typ att katterna har stamtavla och ej säljs innan 12 veckor...utan lite mer...
Hjälp, hjälp....
PS. Raserna gäller Birma och Ragdoll....om det kan hjälpa...
:rofl:

Sv: UppfÖdare!!!

Du måste själv ha klart för dig vad DU har för krav. Vilken uppfödare som helst som uppfyller dina krav och som du kommer överens med är sedan rätt uppfödare för dig, oavsett var andra säger.

Kolla upp rasernas hälsostatus, finns det några ärftliga sjukdomar du bör vara uppmärksam mot? Finns det hälsotester du anser att uppfödare bör göra? Hur tycker du att en uppfödare ska ta hand om sina katter?

Åk sedan runt och hälsa på uppfödare, prata med dem och bilda dig din egen uppfattning. Mycket skit snackas, men det är ju du som ska köpa katt så det viktiga är att du och uppfödaren trivs med varandra.

Håller med Sol i allt. :) Jag har ju min bild av vad som är en seriös kattuppfödare, men nu är jag ju ganska involverad i kattvärlden så jag har ju hunnit lära mig en hel del redan. Det är inte lätt som ny, men man kan alltid höra med ett flertal uppfödare så känner man väl oftast hur pass seriösa de är.

Ytterligare ett tips är Ragdollklubben som har en uppfödarkodex, finns att läsa här. Det är en samling etiska regler kan man säga, som man får skriva på om man vill stå som uppfödare på klubbens hemsida, få annonsera ut kattungar etc. Det tycker åtminstone jag är en toppengrej! Sedan skiljer det sig ju dock väldigt mycket mellan uppfödarna som skrivit på kodexen, där kan man ju bara gå på egen känsla.

Lycka till med kattletandet!

/Erica

Tack snälla , för råden....
Men är det också så att om jag köper katt av en som skrivit under kodexen...kan jag lita tex på att om jag söker en unge som har utställningskvaliteér....hur vet jag att det stämmer när jag inte kan själv???
Jag är ju en lättlurad novis...och jag måste ju börja någonstans för att få erfarenhet liksom...men det känns ju lite knepigt....
:)

Tack snälla , för råden....
Men är det också så att om jag köper katt av en som skrivit under kodexen...kan jag lita tex på att om jag söker en unge som har utställningskvaliteér....hur vet jag att det stämmer när jag inte kan själv???
Jag är ju en lättlurad novis...och jag måste ju börja någonstans för att få erfarenhet liksom...men det känns ju lite knepigt....
:)

Det är jättesvårt. Många uppfödare (däribland jag) säljer inte specifikt för utställning eftersom det är så svårt att veta om en kattunge på 12 veckor som vuxen kommer vara utställningsmaterial. Vissa saker som färgfel, bettfel, skelning etc. diskvalificerar en katt direkt från utställning så har man en kattunge med sådana fel kan man iaf direkt säga att den kattunge INTE kommer kunna ställas ut. Vad gäller övriga felfria kattungar kan det vara oerhört svårt att bedöma kvalité, mycket kan hända under kattens utveckling.

Om du tänker ställa ut och är medlem (eller tänker bli medlem) i SVERAK kan du kolla vilka regler det är som gäller för att en katt ska få ställas ut på deras hemsida. Du kan hitta rasstandard till de olika raserna på FIFés hemsida. Med det som grund bör du iaf kunna undvika att köpa katter med direkt utställningsdiskvalificerande fel.

Återigen håller jag med Sol. ;) Jag säljer heller ingen kattunge specifikt till utställning, men är ärlig med kattens chanser vad gäller typ/felteckningar osv. Vill man absolut ha en topp-katt, blivande utställningsstjärna, så gör man nog säkrast i att 1) lära sig mycket om rasen och besöka många uställningar innan man köper katt, eller 2) köpa från en uppfödare som hållit på i väldigt många år och som mer troligt kommit en bit på vägen i sitt avelsarbete. Det finns dock inte så många sådana i Sverige eftersom rasen är ny, och jag vill heller inte nämna några specifika namn då det kan vara känsligt. Det finns ju dock nyare uppfödare som har kanonfina katter, det är ju väldigt olika.

Jag tycker personligen att det går att se ganska tydligt vilka uppfödare (gamla som nya) som har katter som är lovande ur utställningssynpunkt. Men som ny är det jättesvårt, det är knepigt att hitta genvägar till att lära sig typen! Ett verktyg kan ju vara standarden, men den är ju heller inte så lätt att förstå som nybörjare.

/Erica

Återigen håller jag med Sol. ;) Jag säljer heller ingen kattunge specifikt till utställning, men är ärlig med kattens chanser vad gäller typ/felteckningar osv. Vill man absolut ha en topp-katt, blivande utställningsstjärna, så gör man nog säkrast i att 1) lära sig mycket om rasen och besöka många uställningar innan man köper katt, eller 2) köpa från en uppfödare som hållit på i väldigt många år och som mer troligt kommit en bit på vägen i sitt avelsarbete. Det finns dock inte så många sådana i Sverige eftersom rasen är ny, och jag vill heller inte nämna några specifika namn då det kan vara känsligt. Det finns ju dock nyare uppfödare som har kanonfina katter, det är ju väldigt olika.

Jag tycker personligen att det går att se ganska tydligt vilka uppfödare (gamla som nya) som har katter som är lovande ur utställningssynpunkt. Men som ny är det jättesvårt, det är knepigt att hitta genvägar till att lära sig typen! Ett verktyg kan ju vara standarden, men den är ju heller inte så lätt att förstå som nybörjare.

/Erica

pm kanske??:angel:
Jag är inte ute efter att dissa någon...jag känner bara att jag har "för lite kontroll"...för lite kunskap helt enkelt...
Jag kräver inte heller en topp utställningskatt utan vill mer veta vad som kan vara en lovande individ...
Har fött upp hästar under en del år och jag vet hur lång tid det tar att tillskansa sig tillräckligt med kunskap och erfarenhet.
Samtidigt gick jag på en otrolig nit när det gäller min första "dyra rashäst"....om någon hade kunnat rått mig då för typ tolv år sedan hade jag kanske kunnat undvika en dyrköpt läxa!?!?!?
Idag kan jag min ras och vet exakt vad jag vill ha...dessutom som du skriver att en unge är en unge och kan utvecklas "rätt" eller "fel"...men när det gäller då hästarna kan jag oftast se vad som troligvis har en bra förutsättning redan från början, och vid det här laget har jag oftast inte fel...;)
Återigen stort tack för all hjälp...
/Marie

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Marty
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 236
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar