Uppfödare

F

Flinisen

Är det någon som vet om det räcker att man gått uppfödarkurs på sin rasklubb för att få reggat kennelnamn på SKK?? Jag får registrerat kennelnamn på GRK och jag hoppas det gäller samma på SKK också.

Sv: Uppfödare

Du behöver inte ha gått någon kurs för att få regga kennelnamn. Det är naturligtvis bra ju mer man vet innan man drar igång, men det finns inget krav.

Man behöver inte gå kurs för att registrera kennelnamn i skk.. Du skickar in en ansökan om vilket namn du vill ha och sedan kollas det namnet av mot redan befintliga namn inom skk och fci. Därefter är det en protesttid här i sverige, där andra kennlar då har rätt att protestera om det namn du valt är för likt deras. Kostnad 2000:- tid: 4-6 månader.

Gnist skrev:
Man behöver inte gå kurs för att registrera kennelnamn i skk.. Du skickar in en ansökan om vilket namn du vill ha och sedan kollas det namnet av mot redan befintliga namn inom skk och fci. Därefter är det en protesttid här i sverige, där andra kennlar då har rätt att protestera om det namn du valt är för likt deras. Kostnad 2000:- tid: 4-6 månader.

Aha ok..jag har ju gått GRK´s uppfödarkurs iaf. Oj vilken lång tid det tar....suck

Jag har ju ett namn nu som jag vill använda men det var upptaget fast på en annan ras....Det är inte ens reggat i Sverige Kan jag använda det iaf eller hur blir det då?

Senast ändrad av en moderator:

Gnist skrev:
Knappast troligt, men det går ju att testa.

JA asså när jag går in på SKK. Då får jag upp en hund bara som har kennelnamnet men det finns ingenting om hunden. Ingen stamtavla, inget födelsedatum, en avkomma som inte heller har födelsedatum. Ingenting

Om du vill ha ett officiellt kennelnamn registrerat så är det enbart genom SKK du kan göra det. Samtidigt blir namnet skyddat så att ingen annan kan ta det. Ring SKK och fråga! Du kan även ladda hem de blanketter du behöver via deras hemsida.

Jag har själv registrerat kennelnamn för ett par år sedan.

Lupin skrev:
Om du vill ha ett officiellt kennelnamn registrerat så är det enbart genom SKK du kan göra det. Samtidigt blir namnet skyddat så att ingen annan kan ta det. Ring SKK och fråga! Du kan även ladda hem de blanketter du behöver via deras hemsida.

Jag har själv registrerat kennelnamn för ett par år sedan.

Ja jag har ringt dit..De ska skicka hem papper till mig.
Men vad jag än kommer på så är det ju taget...snyft

Vart kan man söka om ett namn är ledigt eller inte ?

För att kolla om det finns någon Svensk uppfödare som har namnet, kan du gå in på SKK hunddata --> sök hundar och skriva in namnet i raden för hundens namn.
Observera dock att även om "ditt" namn är ledigt där, så är det inte per automatik tillgängligt för dig, då det sedan ska jämföras mot alla FCI-anslutna kennlar samt, om stavningen är för lik redan existerande kennelnamn, så godkänns inte ditt namn i alla fall.

Sen kan det ju vara så att namnet är registrerat men att innehavaren inte tagit någon kull valpar ännu.

Tack för era svar!! Ska grunna lite mer på olika namnförslag..Är ju bäst att man har några i bakfickan ;)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 428
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 213
Senast: Vicks
·
Hundavel & Ras Läste en artikel på en annan hundsida om en stor uppfödare som i åratal misskött sina pommar och pekineser och håller dom i hundstall...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 864
Senast: Migo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025