Sv: Uppdrag bantning del 4
W-sadel. Den är inte för lång då? *spånar* Isisar (och araber.. mummel) t ex kan ju ha otroligt kort sadelläge (min V hade 33 cm - tack och godnatt liksom), vilket gör det nånstans mellan apsvårt och omöjligt att hitta en sadel med tillräckligt kort anläggningyta - och få plats med rumpan med.
Och en för lång sadel skulle ju kunna ge exakt det man ser på bilderna. Tyvärr vet jag den hårda vägen att det inte är någon garanti varken med sadelmakare eller veterinär i den frågan. Jag minns än idag hur jag satt på en föreläsning med en sadelmakare och inser att 'sådär är det ju för V!' när han pratade om korta sadellägen etc. Och då hade vi ändå en utprovad sadel (trodde jag...), han hade gjort ridprov för flera vet som även 'kollat sadeln' osv.
Jag körde bomlöst ett tag, och gjorde sen ett nytt försök i sadelutprovardjungeln. Ganska skeptisk, luttrad och cynisk. Och fick äntligen RÄTT hjälp - och hästen en sadel som passade.
Så, i ditt läge utefter bilderna så just iom att det är så otroligt 'lokalt', dvs det skulle vara 'punkt-proteinbrist' om det vore generell proteinbrist (vilket ju inte är sannolikt med din giva heller) så skulle jag faktiskt - tyvärr - inte utesluta sadeln, just för jag lärt mig den hårda vägen hur man kan gjort 'allt rätt' och tro det är bra, men det är inte det. Du har ingen bild med sadel på förresten?
Tillägg - min var okej med kiro/equiatriker osv (även om jag även DÄR lärt mig den hårda vägen att det är lite av ett lotteri om man fått tag i en bra eller inte bra, fast i ett annat fall). Sen, min fick inte alls så uttalade problem, men det var ju likförbenat långt från både och hyfsat, sadeln var på tok för lång och skillnaden var märkbar sen när det blev 'rätt'.