Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
mumin;
Min häst rör sig mer när hon går från hage till stall än vad hon gör i sin hage, oavsett om det är gräs eller grus, stor eller liten.
Så jag förstår inte skillnaden, förutom att hon inte får gräs.
Det gör i alla fall inte min häst. Mina hästar promenerar omkring i hagarna på dagarna, går från vattnet till maten till träden till vattnet till maten osv. Dessutom springer de ju omkring och leker och har sig.
Anledningen till att jag inte ser samma möjlighet till rörelse i en grushage/alt söndertrampad gräshage är att jag hittills aldrig sett en grushage som är minst 800 kvadrat, och en större gräshage blir aldrig så söndertrampad att där inte finns gräs.
Ställer jag min häst ensam i en liten hage så rör han sig inte många meter för det har han ingen anledning till, han går mellan vattnet och maten (som då kan bli max 30 meter) och tillbaka igen, resten av tiden står han o hänger.
Min häst ligger sannorligen inte på soffan och äter dålig mat, hon äter en noga uträknad foderstat som inte innehåller gräs - är det då "inte vettig"
mat? Bara för att gräset inte finns med? Hon går ju ner i vikt och motioneras så mycket som hon får
I min värld finns det två saker som är helt naturligt för en häst - rörelse och att äta gräs. Att ta ifrån den möjligheten att 1. "Ströva fritt" och 2. helt ta bort möjligheten att äta gräs - då har jag skaffat mig fel djur helt enkelt.
Jag kan också bara utgå från mina egna hästar, och ingen av dem har några problem med munkorgen, de kan äta gräs men i begränsad omfattning och får jobba lite för det, och får därmed på konstgjord väg det som är naturligt för en häst, begränsad tillgång till mat men under lång tid. Mina hästar kommer gärna och stoppar huvudet i munkorgen eftersom det för dem då oftast betyder att gå från den nedbetade hagen till gräshagen, dvs att få mat. Så lidande ser de inte ut. Och nej, givetvis har de aldrig munkorg dygnet runt, och vad de gör när de inte har munkorg beror helt på hur gräset är då.
Mina hästar äter hellre gräs än hö och/eller halm, i annat fall hade jag blivit förvånad.
För mig får andra göra som de vill men för mig finns bara en gång jag skulle ställa en häst konstant i grushage och det skulle vara om jag hade en akut/kronisk fånghäst eller en häst med stor risk för fång. Skulle grushagetillståndet bli bestående skulle jag dock fundera både en och två gånger om det är ett värdigt liv för min häst.
Det som är väsentligt för mig är att mina hästar i möjligaste mån kan leva "hästliv", dvs inte behöver stå i en liten jord/sandruta och definitivt inte under längre tid behöver gå ensam i hagen. När jag inte kan erbjuda mina hästar det livet så kommer jag att välja bort att ha häst och för mig är det valet enkelt. För mig är det inte självklart att en häst inte kan vara häst, bara för att den t ex tävlar och ska hållas "fit", då det t ex är ett vanligt argument för att hästar inte kan äta gräs.
Så länge hästar och ryttare är lika trimmade så stör det mig inte ett dugg, men de gånger det kommer slimmade hästar som jag vet lever ensamma liv i små hagar just för att hållas i trim, och i grimskaftet hänger deras feta ägare med noll kondis. Det ser jag ganska ofta ute tyvärr
Nej, mina hästar är tyvärr inte i perfekt hull vilket tyvärr inte jag heller är, då vi båda har problem med vikten. Men mina hästar mår bra och är glada och kan och vill utföra det jag ber dem om, och jag är inte och behöver inte vara orolig för fång, så för mig är det inget problem. Vill nån annan störa sig på att det inte går att räkna min hästs revben så är det deras problem, liksom jag låter andra sköta sitt så länge inte djuren lider.