Uppdelade raser - i det "tysta"

U

Ulga

Läste att annat inlägg här och funderade lite...

I det inlägget ansåg trådskaparen att den aktuella rasern var ganska så "homogen".

Jag emotsätter mej detta för just denna ras å det starkaste då jag följt rasen under många år och anser att den idag är delat i två klara läger...

För vissa raser tex. schäfer är ju denna skillnad så uppenbar att ALLA kan se den! En utpräglad utsällningsschäfer går inte att jämnföra med en utpräglad bruksdito. En uställningsavlad labbe går inte att förväxla med en jakt-dito osv.

Den största skillnaden tycker jag att man ser hos våra bruksraser, samt inom andra rasgrupper där användbarheten varit i centrum förr men nu kommit i skymmundan för mer päls, större könsprägel, överdriven/underdriven vinkling osv.

Så till min stilla fråga: Finns denna uppdelning mer eller mindre inom "alla" raser egentligen?!

Titta tex på tollarna! Ser man en så kan man omöjligt med ett otränat öga se om den kommer från en utställnings-inriktad uppfödare eller en arbets-inriktad uppfödare. Om man däremot kontrollerar deras mentalitet så är det en MILSVID skilnad!! Vissa linjer är - enligt mej - rent skräp, med stora rädslor, dåliga förmåga till avreaktion, inga "lustar" alls osv. Andra är det motsatta med motorer jämnförbara med vilken bra brukshund som helst!!

Vissa "mellan"schnausrar är ena riktiga tråkmånsar med tråkig attityd, könsdrift som enda motor och oföriga som gamla stövlar. Andra är föriga, pigga och allerta med fint föremålsintresse och fin kamplust.
Även här kan man ganska snabbt hitta linjer/uppfödare som siktar mot det ena eller det andra...

Vad har ni för erfarenheter/tankar kring detta?

/Ulga
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

De raser jag har mest vana av är vinthundsraserna. Inom greyhound är det ju en kapp- och en utställningsvariant, men det är väldigt uppenbart. Saluki har vissa börjat försöka skapa en utställningsvarant på, och ställer man en sådan bredvid en "riktig" så ser man enorm skillnad. Sedan har vissa fått för sig att avla på kapp-whippets. Men de andra raserna är, vad jag vet, inte lika drabbade av det här, även om det såklart är så att olika uppfödare har lite olika mål med sin uppfödning, vilket ju är helt naturligt då alla tycker olika och är olika som personer.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Alla raser, njae. En pudel är väl liksom en pudel.

Men det klart, utställningmodellen på de flesta raser, där könspräglingen blir prio ett ger ju en många gånger testosteron/östrogen-stinn hund, där det blir många nackdelar tex att de inte kan umgås med det egna könet.

Plus nackdelarna som du nämner med följsamhet och jakt/kamplust.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

en ras där man lyckats behålla en rastypisk hund både arbetsmässigt och utseendemässigt är kelpien. det är inte ovanligt med dubbel- och trippelchampions inom rasen. det verkar också som om de klarar sig bättre och bättre på korningen vilket ju är väldigt trevligt. kul med en sådan ras :)
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

en ras där man lyckats behålla en rastypisk hund både arbetsmässigt och utseendemässigt är kelpien. det är inte ovanligt med dubbel- och trippelchampions inom rasen. det verkar också som om de klarar sig bättre och bättre på korningen vilket ju är väldigt trevligt. kul med en sådan ras :)
O hur många Australian Kelpies har vallhundsmeriter?
(har inget emot Kelpies, bara undrar).

mvh
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Alltså det finns säkert olika inriktningar på linjerna i alla raser. Min ras chihuahua kan exempelvis se väldigt olika ut beroende från vilken linje hunden kommer ifrån

ex
20889432.jpg

20889455.jpg

20889470.jpg

20889491.jpg
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

På saluki där de försöker avla på "utställningshundar" så har könsprägeln glömts bort. Det är INTE ovanligt att man inte skulle sett vilken hund som varit tik/hane på BIR/BIM-foton om man inte tittat under magen på hunden.. (och saluki är en ras som ska ha väldigt tydlig könsprägel) De vill bara ha supereleganta hundar och glömmer allt annat. :grin:
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

fast AK och WK är två olika raser. AK är en brukshund, WK är en vallhund. många (alla?) bruksraser är fd vall/herdehundar. men visst finns det enstaka AK-uppfödare som vill ha kvar vallanlaget. Ekvallens t ex, som utgår från att en bra vallhund blir en bra brukshund. jag håller inte med om det, men det är jag det.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Det finns skillnader även inom min lilla ras, weimaraner. Detta är främst för att mycket av avelsmaterialet är importer och där har man inte krav på fältprov för UCH (vilket vi har i Sverige), så man kan ta in en trippel-CH som inte har några jaktmeriter...

Så jag har egentligen 2 utställningsdogs som är uppblandat med lite jaktlinjer. Nästa gång är det mer nogräknat för min del...
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Kooikerhondje är en splittrad ras överlag, med högställda, lågställda, mycket päls, lite päls, mycket frans på öronen till ingen, olika färg osv osv.
Så där finns det ingen tydlig uppdelning. en del domare är superpetiga med t.ex. hur hög en kooiker får vara och drar fram mätstickan och viftar med, medan andra har överseende med några cm över standarden för att "det är ju verkligen en bra hund". Det är dumt på det viset att dom inte är konsekventa när dom dömer. Dom stora hundarna (t.ex. min som är 42) slinker ju igenom och bidrar på det viset till att hundarna successivt blir större.

Min kompis föder upp papillon, och där kan man hitta en tydlig uppdelning mellan det som kallas för "engelsk" papillon och så den andra sorten, som är lite större vad jag har fattat det för.
Somliga papillons ser ut som giganter om man jämför med t.ex. min kompis tikar som mer liknar chihuahuor..
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

då är det väl mycket intressant att den som inte avlas för arbete (?) är den som lyckas bäst inom både lydnad och bruks? om man nu delat dem som du beskriver.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

På dvärgschnauzer tycker jag att den största skillnaden är hur de är trimmade. Vissa trimmar amerikanskt med MASSOR av KLIPPT benhår, andra engelskt med raka fronter och mer terrierlika, och en del tyskt med trimmade korta sträva benhår och det värsta av allt, en del klipper hela hunden :crazy: :cool:
Till sättet är de rätt så lika, även om det skiljer mer mellan de olika färgvarianterna än man tror.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Statistik AK = 18,66% vallningsmeriterade hundar

Statistik WK = 12,38% vallningsmeriterade hundar

Enligt vallreg's uppgifter, så ja.. Det är lite skillnad :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Jämthund!! Där måste de vara jaktchampion innan de får bli utst.ch. (Iaf sist jag skrev för dem)

Det finns knappast någon utställningsavel för jämthund? Rätta mig om jag har fel. Men jag har alltid trott att de avlas i första hand för jakt :) Riktigt läckert. Tänk om fler raser kunde hänga ihop så med funktion och kropp (som jag iaf inbillar mig i för rasen)
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Jämthund!! Där måste de vara jaktchampion innan de får bli utst.ch. (Iaf sist jag skrev för dem)

Det finns knappast någon utställningsavel för jämthund? Rätta mig om jag har fel. Men jag har alltid trott att de avlas i första hand för jakt :) Riktigt läckert. Tänk om fler raser kunde hänga ihop så med funktion och kropp (som jag iaf inbillar mig i för rasen)

Du har så rätt så ;) (tror dock det är så för de flesta om inte alla älghundsraserna)

JCH för att kunna ta UCH är ett måste och helt rätt är också att de avlas i första hand på sina arbetsegenskaper och momenten/egenskaperna som bedöms är (för alla älghundsraser):

1 - Tempo i söket
2 - Sökets omfattning
3 - Förmåga att finna älg
4 - Avstånd till upptagsplatsen
5 - Ståndskall på upptagsplatsen
6 - Ståndskallskvalitet
7 - Vilja att förfölja
8 - Ställande av flyende älg
9 - Skalltid
10 - Skallets hörbarhet
11 - Skallets täthet och täckning
12 - Samarbete
13 - Lydnad
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Svart älghund? Så otroligt litet avelsutbud. Där paras hundarna utan större jaktmeriter. Eller utan meritr ö h t. För jämthund skulle jag tro att man väljer en meriterad hund eller en hund med väldigt bra härstamning om meritering fattas. Sen kommer jag inte på fler raser.

Jag ville inte uttala mig säkert om jämthund även om det är min bestämda åsikt. Visste inte om jag uppfattat det fel. Men efter att ha läst jakthunden i ett par år fick jag den uppfattningen om väldigt välmeriterade och bra jämthundar.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

För att avla och regga krävs inte jaktmeriter för någon av älghundsraserna dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp