uppdatering önskas...

Hambo

Trådstartare
På några år har jag inte behövt göra nåt speciellt för min Eksemhäst
( Islandshäst )
Förutom täcke och smörja den aktuella perioden . Mitt Nya sto som införskaffades mitt under eksem perioden förra året, skulle jag däremot vilja hjälpa lite inför sommaren . Vad jag kommer i håg var att jag gav sto 1 äppelcider vinäger för " Mjukhet i huden"samt selen .
Men eftersom tiderna ändras och det kommer nya rön, så är jag tacksam om ni kan uppdatera mig lite, för snart är det dags för täckena på igen !

Hej från Hambo

Sv: uppdatering önskas...

Jag kan varmt rekommendera linfröolja, men då ska du börja NU. Det finns studier på det med, att det kan fungera dämpande för eksem.

Jag var skeptisk, men provade förra året, inspirerad av Boj här på buke som haft fina resultat. Jag började 'för sent' och gav 'för låg dos' men ÄNDÅ gav det klart märkbar skillnad.

I övrigt kör jag med täcke och bensylbensoat. Bensylen är kanon!

Stort tack A ! Jag ska genast inhandla det. Min foderhandlare ville att jag skulle beställa nåt jättedyrt foder som tydligen ska vara bra ( enl henne! )
Men linfröolja låter vettigt, jag antar att man blandar det i deras Musli .
Hur vet jag hur mycket jag ska använda ? Antar att det inte står på dunken

Hej från Hambo

Boj har koll på doseringen, sök i gamla trådar eller vänta tills hon 'hittar hit'. Jag minns den faktiskt inte, jag gav 1 dl/dag vilket dock är 'för lite' egentligen, men räckte för att ge resultat. Har för mig det är typ 3 dl, men vill inte svära på det. Jag gav/ger mindre för det inte riktigt är plats för såpass många extra MJ i foderstaten som 3 dl gör. Du blandar det i vanliga maten ja =)

Bensylbensoat köpte jag från UK, men det var svårt förra året (jag har ett lager), vet inte hur det är nu. Men söker du i forumet på bensylbensoat får du mer info, och mer erfarenheter fråna ndra som använt.

PMa mig om du vill ha tips på var du kan beställa billigare linfröolja än vad det blir om du köper 'i affären' btw.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka