Uppbyggnad av oriden häst

Shisha

Trådstartare
Jag har ett arabsto född 2002, inriden som 3-åring men därefter inte riden innan hon kom till mig i höstas. Rider nu lätt ca. 4 gr i veckan, ej galopp då hon inte lärt sig detta (ännu).

Efterlyser tips på träning för att nå målet CR 50 km så småningom.
Hur lång tid, och vilket typ av upplägg, skulle hon behöva för att senor, muskler, etc. kroppsfunktioner ska få en så bra och hållbar grund som möjligt?

Sv: Uppbyggnad av oriden häst

Träna så allsidigt som möjligt.. Långa skrittpass på olika underlag särker senor och skelett bra. Varva även med ridbane träning hopp och dressyr även för tränare.

Ungefär hur lång tid kan jag räkna med innan vi är klara för en CR? Förstår att det måste vara svårt att svara på, men kanske rent generellt sett?

Många bekanta säger till mig att jag får räkna med minst två år innan leder, senor, skelett och muskler är tillräckligt starka med tanke på att hon inte tidigare är riden eller arbetad.

Tack för ditt svar!

Det finns numera både lic distanstränare och skickliga distansryttare som kan hjälpa dig. Det kostar en slant, men är värt det! Ella Lindblom, Annelie Eriksson och Maria Hagman Eriksson är några jag vet kan hjälpa till med träningsupplägg. Tror att även Yvonne Ekelund och Jessica Holmberg gör det. Googla så hittar du nog deras hemsidor.

Måste nog hålla med fallon. Ta kontakt med någon distanstränare. Det är inte ens speciellt dyrt att få hjälp med ett upplägg.

Ursäkta men jag tyckte tipsen var urusla.

I andra träningar och lopp, exempelvis marathonlopp så kan man få tillgång till hur många träningsprogram som helst beroende på form, förutsättningar och ambitionsnivå. Det finns inget diskussionsforum inom marathonvärden där luddiga riktlinjer såsom "spring så allsidigt som möjligt" och "ta hjälp av ett proffs trots att det kostar pengar" eller "googla på det".

Inom långdistanslöpning finns det flera olika formler och riktlinjer att välja där det finns olika strategier för att undvika felträning, överträning eller skador. En vanlig riktlinje inom mänsklig träning kan vara att öka träningsdistansen/tiden 10% per vecka i tre veckor med en lugnare återhämtningsvecka innan fortsatt stegring osv. En annan vanlig riktlinje inom den mänskliga idrotten är en vecka med tre pass - ett långt långsamt, ett intervall och ett "fartlek" beroende på form och utveckling, per vecka.

Måste man betala pengar hos ett proffs för att få ta del av hästarnas motsvarigheter till träningsupplägg?!

Nej fram för scheman och konkreta nybörjartips!

Det MÅSTE finnas distansryttare där ute som vill dela med sig av sina lyckade träningsupplägg för sina hästar!

Jag har i grova drag träffat på fyra olika inriktningar, men ingen utav dem kan visa på "facit" dvs så här har det gått för hästar som tränats enligt det här systemet.

Jag har varit i kontakt med åtminstone tre distanstränare utan att få någon konkret hjälp.

Distansritt är en riktigt trevlig sport när man är ute och tävlar, men tyvärr verkar ingen våga (?) dela med sig av sina träningsscheman.

Jag testar min egna teori nu, men jag har ingen aning om den fungerar. :crazy:

Jag tror att ifall man letar i gamla trådar kommer man finna massa bra tips.

Jag skulle ifall hästen gått ca 4 dagar i veckan och är 5 år lägga upp min träning ungefär såhär:

Skritt 1-3h ca 3-5ggr/veckan gärna offroad
ett pass långt och lungt ca var 14 dag 1-3h på ca 10-13km/h
Ett pulshöjande/blandat pass ca var 14 dag (alltså ena veckan detta pass och andra veckan det andra passet)
Dessutom är det aldrig fel att lägga in ett markarbetesapss ca 1ggr i veckan.
Glöm inte vilan de övriga dagarna. totalt arbete för hästen under en vecka ca 4-7h
För att sen öka på kondisen för att tex tävla 50 km så skulle jag öka blandpassen.

När hästen ska upp på 80 km är det dax att öka skritten och hastigheten på det längre passet, även lägga in några fler skrittpass. Dessutom är det läge att lägga in lite galoppintervaller.

Med detta upplägg i ca 3-4 månader (fall hästen har en grundkondis/träning) så tror jag att det är helt rimligt att starta en CR på det.

Konditionen tar ca 3 månader att bygga upp, tänk på att hållbarheten tar betydligt längre tid.

Senast ändrad:

Såg att det var en äldre häst, men för en 5 åring/häst som inte är så tränad men som kommit en liten bit i sin grundträning skulle jag lägga upp träningen ung så som jag skrev.

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 990
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar