Uppblött betfor - hållbarhet?

Praefatio

Trådstartare
Jag har inte fodrat med betfor på tre evigheter men funderar på att ge det till hästen till hösten. Grunnar dock på hur det ska gå ihop rent praktiskt med fodringar osv.

Hur länge håller sig uppblött betfor i rumstemperatur, ~20 grader? Dvs, kan jag förbereda fodret när jag är i stallet på dagen och ge honom det vid morgonfodringen? Det är sällan jag som morgonfodrar så jag kan inte blötlägga det då.

Att ge det vid kvällsfodringen fungerar ju så länge det inte är för kallt, men mitt i smällkalla vintern misstänker jag att det fryser eftersom kvällsmaten ska ligga i krubban när hästarna kommer in vid åtta.

Sv: Uppblött betfor - hållbarhet?

Jag vet att många brukar blötlägga betforet dagen innan, så en dag tror jag nog att det klarar minst i alla fall. :)
Fryser gör det bara om det är minusgrader inne i stallet i så fall, eller har ni uteboxar?

Njä, vi brukar ha någon plusgrad, vattnet fryser bara precis innan vi kommer, men vete sjutton om det inte går fort om någon har dörren öppen när de grejar i stallet, min krubba sitter typ 1 m från dörren. I vinter blev det -15 i alla fall.

Egen erfarenhet? (Jag vill nämligen att alla ska säga som RedHyuuga, att det håller en hel dag :p Haha.)

hahaha egen erfarenhet ja!

Min häst äter det dessutom inte om det stått längre, det börjar liksom lukta vinäger och blir inte fräscht om det står längre! O_o

Så upp till 12 är helt okej (om du har blött i ljummet/kallt vatten) Blöter du i varmt vatten sväller det ju på 10 min och då håller det ej heller i speciellt många timmar anser jag.

Har du möjlighet att blöta det mitt på dagen hade jag blött i riktigt varmt vatten (vattenkokare är bra! ;)) så kommer det att ha svalnat till ljummet när det är dags för kvällsfodring! :)

Tack för inputen! :)

Jag ska kanske experimentera lite nu när hästarna ändå är på bete, och blötlägga vid olika tider på dygnet med olika temperaturer på vattnet och lukta/smaka när jag kommer dagen efter. Min häst är också kräsen, så om det smakar illa lär han inte heller äta det...

Ja gör det! Man känner ju bäst själv! Men jag har både smakat på betforn och på vattnet, rutten vinäger fick jag smaka på efter ett dygn! ;):D

Vintertid ger jag morgon och kväll och blöter vid utfodring. Alltså står det ca 12 h +- 4 h. Aldrig varit några problem.

Sommartid blötte jag kvällsmaten vid morgonen. Det är visserligen inte jättevarmt i vårt stall men väl över 15. Inte några problem hittills.

Nu ger jag speedi-beet och det räcker med ca 10 min så det fixar jag strax innan utfodring.

Vintertid har jag uppblött mat inne i sadelkammaren, fryser skitlätt med ett litet lager vatten på botten av en hink (ger 100-200 g).

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 788
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur