Uppbindningsproblem med unghäst

M

Mi_L

Jag har ett problem med min nyinköpta 3-åring. Hon är travare och därmed väldigt mycket hanterad, jättesnäll och alllt. Men endast van vid att stå uppbunden med två kedjor på vardera sida. Jag har inte möjlighet till detta utan vill vänja henne vid att stå fastbunden på 'vanligt' sätt; med ett grimskaft.

Jag provade detta med henne igår, band fast henne i väggen, genom ett balsnöre ifall hon skulle dra bakåt...vilket var precis vad hon gjorde! (Nu hände ju inget annat än att hon drog av balsnöret och kom loss)

Är det nån som har nåt tips hur jag ska vänja henne vid att lugnt och snällt stå uppbunden på detta vis? Vad funkar?

Sv: Uppbindningsproblem med unghäst

sätt fast en ring i väggen och låt grimskaftet löpa genom ...ha ett ganska långt grimskaft så du kan hålla i hästen samtidigt som du(eller nån annan) håller "fast" henne.....eller så kan su sätta fast henne i en typ cykelslang som ger efter lite om hon dra..men första alternativet är att föredra....

Ska jag binda fast henne i bara ringen eller hur..??

nej, du kan sätta grimskaftet i grimman som vanligt sen ta du änden genom ringen så det kan löpa genom......du håller alltså hästen i grimskaftet fortfarande men det skall löpa så hon inte känner att hon sitter fast..förstår du??

Lång lina genom ring i väggen är ett bra sätt, där kan du hålla emot, men samtidigt ge efter så fort hon lugnat sig.

Jag är inte en vän av balsnören btw, just för de kommer loss och gärna lär sig det. Däremot är det lite knepigt att köra 'elaka' metoden med en vuxen häst omd e inte lärt sig stå bundna pga skaderisken, men genom rätt sorts uppbindning kan man minska det med. Men för de flesta brukar metoden att ha lång lina genom ring och själv sköta att hålla emot samt eftergift fungera, så jag skulle börja där.

Men jag skulle INTE ha balsnöre. Hon är van att stå uppbunden i kedjor säger du, då BORDE Hon vara lärd att sitta fast ändå.. och behöver inte lära sig att dra sönder grejer.

Träna uppbindning, gärna med en duktig instruktör som har tidigare vana av liknande. De som är viktigt är att hästen inte får komma lös. för kommer hästen lös så kommer den senare tro att de kommer lös och kan fortsätta dra tills de händer nåt.

Så dubbla grimmor och gummi slangar som inte är helt stumma. bra hakar mm som inte släpper efter i första taget. sen kan man binda på olika sätt så att själv naken avlastas när hästen drar.

sen är de bara att låta dom dra tills dom lessnar och står still.

har gjort detta med min lilla dam. men hon står så snällt när vi ska träna å sen när en polara skulle borsta å satte fast henne i gångens å börja hon dra och vips så försöker hon dra sig lös överallt. så idag fick hon känna sig ordentligt fastsatt och såg rätt skamsen ut över att ens ha försökt dra sig lös igen. och sen försökte hon inte igen.
Men träning och mera träning gör ju att hästen lär sig att ha tålamod å liknanade...

Alexandra_W skrev:
Jag är inte en vän av balsnören /.../

Men jag skulle INTE ha balsnöre. Hon är van att stå uppbunden i kedjor säger du, då BORDE Hon vara lärd att sitta fast ändå.. och behöver inte lära sig att dra sönder grejer.

Håller med. Jag band upp min fölis ordentligt utan snören första gången, han slängde sig, men kom inte loss. Efter det har han aldrig kastat sig. (Givetvis bunden med säkerhetsknut plus tillgång till kniv om det blivit nödvändigt).

På en vuxen häst skulle jag göra på samma sätt, i alla fall om den inte lärt in ett regelrätt kastbeteende och det verkar ju inte som om din gjort det ännu. Mer bara som om han testade och då "råkade" komma loss. Släng balsnörena och prova igen!

Tack för alla svar! Provade långlinan och det funkar utmärkt! Hon provade först att komma loss, gav ju efter lite men när hon märkte att hon inte kom loss stod hon lugnt och stilla. Bra tips!!Tack igen

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 476
Senast: tara
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka