Uppbindningsplats

evis

Trådstartare
Vi ska bygga "nytt" i höst och det blir uteboxar och ligghall i de oisolerade delarna, lagården är tyvärr för lågt i tak - MEN någon sorts uppbindningsplats vill jag ju ha inomhus. Där finns alltså ingen naturlig "stallgång" där man kan binda upp häst.
Helst vill jag ju också ha så man kan ställa flera hästar samtidigt - dvs "flera" uppbindningsplatser. Utrymmet i lagården där jag har tänkt mej uppbindning ser ut såhär (tyvärr är bilderna inte de bästa - de som bor där är inte helt utflyttade; http://users.nashnet.nu/evis/Fallforsanobete041.jpg. )

Hur har ni andra det med uppbindningsplatser?
Vad ska man tänka på - vad är bra att ha? Jag tänker att uppbindningsplatserna är först och främst viktiga för hovslagarbesök, veterinärbesök o dyl. Jämnt slätt underlag - bra ljus (ljusrör?) - nära till eluttag för eventuell rakning/klippning eller om hovslagaren behöver el (till exempel) är det jag kommer att tänka på. Vad ska man tänka på när man har eluttag i ett stall?

Har sett konstruktioner där man bara har stålrör/dylikt (till exempel den här bilden som funnits i ett annat inlägg - hoppas nu att det är okej att jag "snor" länken; http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_1/03200000-03209999/640x480/3205937.jpg.) Men undrar över säkerheten i såna anordningar - om man har tre hästar bredvid varandra och någon häst blir "förbannad" och skickar iväg en spark?
Någon som vet om det finns någonstans man kan köpa såna här konstruktioner "färdiga"?

Idéer? Jag vet att det kan vara svårt att få gehör här på sidan för såna här funderingar, hoppas nu NÅGON orkar svara :banana:

Sv: Uppbindningsplats

Med de där metallanorndingarna kommer jag direkt att tänka på (nyare) mellanväggar i transporter. För att minska skaderisken borde man ju kunna hänga upp mjukplast (genomskinlig för att det inte ska bli så mörkt?) för att dämpa sparkar. Titta runt på olika mellanväggar så borde du säkert kunna få några idéer!

Ljus från alla håll (hatar när det är bra/mycket belysning, men bara från "ett håll"). Tänk dig sån belysning de har framför speglarna i Hollywood ;)

Eluttag är inte jag någon expert på men det jag tänker på spontant är väl jordat, högt och skyddande trä utanpå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är jag igång med mina frågor.... Jag funderar på var man kan få tag i boxar där dörrarna är mestadels i galler. Eller om det är...
Svar
15
· Visningar
13 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka