Ungponny i fälttävlan?

M

MoaAmanadaa

Hej alla som kan lite om fälttävlan ;)

Jag har en 4-årig d-ponny och jag tror hon skulle gilla fälttävlan så vi vill gärna testa på det. (jag har tävlat upp till LA hoppning med andra ponnyer) Men hur gammal måste ponnyn vara för att man ska få starta. Finns det ungponnyklasser som i hoppnng och isåfall hur går det till?

Och det finns ju nått som kallas 'startfälttävlan' och hur är det där? Samma regler i åldern eller?

Jag har gjort mycket av det man ska för att ta fälttävlanskortet men ska göra klart det snart oxå då :angel:

Sv: Ungponny i fälttävlan?

Tror ponnyn ska vara 5 för att starta fälttävlan, står i TR. Vet inte om det finns åldersgränser för startfälttävlan, det är ju en sorts träningstävling i fälttävlan, ungefär som träningshoppning/clearround/pay and jump.

Vad gör du just nu med din ponny? Det är ju viktigt att inte gå för fort fram med unghästar, spec inte ponnyer som är lite senare än de stora hästarna. Min övervuxna ponny (connemara 155 om 5-åring) gick sin första startfälttävlan i helgen, 6 år gammal. Nu är han nog ännu lite senare än en "standard"-ponny eftersom han är såpass mycker högre och hans släkt dessutom är väldigt sen men han hade inte kunnat gå detta tidigare. Nu kändes han väl förberedd och verkar snarare helpepp ute i hagen efter en skrittdag och en dags vila :D

Så mitt största tips är att kolla med din tränare som känner din ponny så du inte sätter dig själv och ponnyn i en för svår sits. Spec om du själv inte ridit fälttävlan tidigare :)

Jaha (:
Jag kanske var ite otydlig när jag skrev men jag ska inte göra det än på ganska länge för vi har inte tävlat hopping än och jag kommer inte att åka på terängträning heller förens vi har kanske vart på CR hoppning och sådär :)

Vi ska (nästa vecka tror jag) åka på våran andra hoppträning så CR kmmer inte heller att ske på ett tag. Jag vet inte vad hon har hopat innan och sådär men än så länge har vi hoppat lite kombination och typ "bana" på 3 hinder bara :p

Men jag ville bara veta för jagfattade nte riktig TR och hon kanse blir "klar" snabbare än jag tror :p

Tack för svaret :bump:

Ah, det låter ju bra :) Prata med din tränare/terrängtränar i näreheten oxå så kan de säkert hjälpa dig med uppläget och hur och när du bäst introducerar terränghinder för henne :) Jag hoppade tex min de första gångerna på terrängbanan innan vi började med inhoppning på banhoppningshinder.

då har jag en annan fråga! Hur gammal får ryttaren vara? Om jag som är 20 år får rida en ungponny i fälttävlan så länge jag inte "tävlar" mot andra utan rider typ clear round eller vad man ska säga. har för mig att när ja red ponyfälttävlan så va det med en 40 årig kvinna på en d-ponny "utom tävlan" typ..vad gäller?

Det är ingen åldersgräns i avdelning B. Ekipage skall endast se harmoniskt ut. :laugh:

Okej :)
Jag ska göra det och jag har ju hoppat över lite nerfallna träd i skogen och hon kollar inte ens och i hagen är det stockar och sånt så terräng hinder är inte helt främmande för henne. ;)

Hur fungerar det med avd B? Vad är skillnade mot avd A? :)

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur