Unghästtest

liiinnea

Trådstartare
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på treårsvisning. (46 poäng i gångarter och 47 i hoppning)

Vad betyder detta? Vad är ”bra” respektive ”dåligt” ?

Någon som vet 🥲
 
Det är nog mer givande för dig att titta på hur poängen fördelats, alltså vilken poäng de fått på tex gångarterna, exteriör osv.
Gränsen för diplom är 47 p sålänge övriga krav är uppfyllda.
 
Det är nog mer givande för dig att titta på hur poängen fördelats, alltså vilken poäng de fått på tex gångarterna, exteriör osv.
Gränsen för diplom är 47 p sålänge övriga krav är uppfyllda.
Vart hittar jag det?

Poängen stod på bedömningen som fanns vid tävlingsresultat på blup nämligen…
 
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på treårsvisning. (46 poäng i gångarter och 47 i hoppning)

Vad betyder detta? Vad är ”bra” respektive ”dåligt” ?

Någon som vet 🥲
Hästen nådde inte upp till diplompoäng i dressyr men i hoppning så fick den diplompoäng men har då haft under 8 på antingen hoppningen eller på ngt av de andra momenten där minsta poäng som krävs är 8 eller om den visades innan 2024 så kan det även varit att den inte gjorde sitt ridprov eller ej blev godkänd på ridprovet.
Klass 1 är nivån för de som inte nådde upp till diplom.
 
Hästen nådde inte upp till diplompoäng i dressyr men i hoppning så fick den diplompoäng men har då haft under 8 på antingen hoppningen eller på ngt av de andra momenten där minsta poäng som krävs är 8 eller om den visades innan 2024 så kan det även varit att den inte gjorde sitt ridprov eller ej blev godkänd på ridprovet.
Klass 1 är nivån för de som inte nådde upp till diplom.
Vill bara tillägga att klass 1 behöver inte betyda att hästen på något sätt är ”dålig” för den inte nådde diplom den dagen. Det finns flera hästar som har gjort ett sisådär unghästtest men ändå lyckats gå höga klasser senare i livet. Man får tänka att det är mycket unga hästar som kanske inte peakade just den dagen🙂
 
Vill bara tillägga att klass 1 behöver inte betyda att hästen på något sätt är ”dålig” för den inte nådde diplom den dagen. Det finns flera hästar som har gjort ett sisådär unghästtest men ändå lyckats gå höga klasser senare i livet. Man får tänka att det är mycket unga hästar som kanske inte peakade just den dagen🙂
Självklart, tänker på en själv som växte som ett skott i ung ålder… tror inte jag hade så bra koordination i ung ålder då benen bara växte så det knakade 🙌🏼😂 Men ändå spännande att få lite info om vad det betyder… aldrig sett / intressant mig riktigt för desss bedömningar tidigare
 
Självklart, tänker på en själv som växte som ett skott i ung ålder… tror inte jag hade så bra koordination i ung ålder då benen bara växte så det knakade 🙌🏼😂 Men ändå spännande att få lite info om vad det betyder… aldrig sett / intressant mig riktigt för desss bedömningar tidigare.
Precis, så är det ju. Vissa avstår inte treårstest heller trots de borde pga hästen är i växtfas så det är jättebra nu att det sträcker sig fram till sept med tester. Förstår, det var därför jag ville förtydliga att det inte innebär att hästen är dålig på något vis men resultatet för dagen inte nådde riktigt hela vägen fram.
Det lär vara ett gäng tester nu framöver, tipsar om att titta in på de olika föreningarna som ofta lägger ut info och kanske klipp från testerna så kan du lära dig mer om du är intresserad 😊
 
Fast en klass 1 häst (dessutom med 46 och 47 poäng) är ju en bra häst! Det låter nästan här som hästen misslyckats när den inte fått diplom, det är ju givetvis inte så utan en häst med klass 1 i både dressyr och hoppning skulle jag anse vara en bra och talangfull häst.
 
Precis, så är det ju. Vissa avstår inte treårstest heller trots de borde pga hästen är i växtfas så det är jättebra nu att det sträcker sig fram till sept med tester. Förstår, det var därför jag ville förtydliga att det inte innebär att hästen är dålig på något vis men resultatet för dagen inte nådde riktigt hela vägen fram.
Det lär vara ett gäng tester nu framöver, tipsar om att titta in på de olika föreningarna som ofta lägger ut info och kanske klipp från testerna så kan du lära dig mer om du är intresserad 😊
Ja jag ska kanske åka på någon som åskådare om man får, har relativt nära till exempelvis Strömsholm 🤗 Kanske är någon vettig att kika på där 😄
 
Klass I är fortfarande bra poäng, hittar inte helt aktuella siffror men för något år sedan var det av 909 visade hästar 316 som blev Klass I i gångarter och 286 st fick Klass I i hoppning. Så är hästen klass 1 så är den ju bland den bästa tredjedelen av de visade hästarna ungefär. Man räknar också med att hästarna som visas är i genomsnitt något bättre än hästarna som inte visas eftersom många uppfödare selekterar hemma och bara åker om de tror hästen kan få Diplom eller Klass I.
 
Fast en klass 1 häst (dessutom med 46 och 47 poäng) är ju en bra häst! Det låter nästan här som hästen misslyckats när den inte fått diplom, det är ju givetvis inte så utan en häst med klass 1 i både dressyr och hoppning skulle jag anse vara en bra och talangfull häst.
Snarare tvärtom, bland annat jag skriver att det inte är en dålig häst för den blev klass 1. Isåfall får du nog läsa en gång till.

För övrigt så har alla har olika preferenser om vad som är en ”bra häst”.
Vad som är en bra häst för dig kanske inte är det för mig eller vad som är en bra häst för mig är kanske inte det för ts.
 
Snarare tvärtom, bland annat jag skriver att det inte är en dålig häst för den blev klass 1. Isåfall får du nog läsa en gång till.

För övrigt så har alla har olika preferenser om vad som är en ”bra häst”.
Vad som är en bra häst för dig kanske inte är det för mig eller vad som är en bra häst för mig är kanske inte det för ts.
Jo jag får läsa en gång till. Och det är klart att det är olika vad man tycker är en bra häst.
 

Liknande trådar

Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 399
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 328
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 224
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 077
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp