Unghästklasser?

A

Anteya

hur gammal måste en häst vara för att tävla första unghäst klassen i hoppning?
Och när kan man tävla första klassen som inte klassas som unghäst?

Sv: Unghästklasser?

4 år är lägsta ålder för tävling i hopp

Okej. tack så mycket!
men när kan man börja tävla klasser som inte klassas som unghäst?

När hästen är 6 år och genomfört 2 felfria runder i avd B samma år. går alltså inte att ta med sig felfria runder från året innan.

okej.. men hur ofta kan man tävla unghäst klasser när man har en häst som är tex. fem år?
ja, alltså, inte köra slut på hästen utan som är lagom..

beror på häst och nivå. Omöjligt för oss att säga.

Sen så måste man starta avd A fr o m det år hästen fyller 7. Det året som den är 6 är det valfritt att gå till avd A efter 2 felfria rundor i samma klasser eller högre det året eller att fortsätta i avd B.

Okej.. om vi säger så här.

En häst som är 5 år, riden i ca 1,5 år och påbörjad hoppträning till 120. Full kondition och fullt musklad.

Hur mycket kan man tävla då?

Jag ska nämligen köpa unghäst men hästen är inte jämförd med beskrivningen ovan. så skulle vara bra och veta hur pass jag kan tävla hästen till nästa år. ska naturligtvis inte ut på tävlingsbanorna denna sesong.. :p

Jo.. det är ju självklart att jag ska ta hjälp av tränare.. har redan pratat med en jag haft förut som ska komma till gården och hjälpa till..

men jag spånar bara lite om hur mycket man kan tävla / Träna när man har en unghäst. :)

När min var en unghäst och 5 år så tränade hon hoppning 1 gång i veckan ibland bara varannan beroende på hur det såg ut med tävlingar och sen tävlade hon 1-2 ggr i månaden beroende på antal klasser och höjd.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat