Unghästar

Vaengskjóna

Trådstartare
Hejsan När rider ni in era unghästar alla jag pratar med säger olika vissa säger att man ska börja när dom 2 och andra när dom är 5 :confused:
Har nu börjat med mitt ungsto född 06 och det går jätte bra :

Sv: Unghästar

Tror det beror på vad man menar med "rida in". Jag har hjälpt till med en unghäst, henne red vi in på hösten-vintern det år hon var 4. Eller 4½ var hon väl då. Andra unghästar häromkring har börjat när de varit 3½-5½, lite beroende på när de "vuxit upp" och så. Din häst är väl bara 2½, det tycker jag låter väldigt tidigt för att börja rida in. Islandshästar mognar ju i regel sent också.

Jag vet inte vad du vill ha ut av denna tråd, men rider du in en islänning vid 2 år så är det väldigt tidigt. Rider man överhuvudtaget in någon häst vid 2 år? Även om man börjar tidigt med halvbloden, så är väl dom äldre ändå.
Vår unghäst fick ha ryttare på ryggen som treåring, men då endast sittandes. INridningen påbörjades som 4 åring, tidigare bör man väl inte starta.

Galoppörer rids in så tidigt. Eller de rids väl in när de är 1-1½ tror jag. Enda hästarna jag vet som generellt är så tidiga.

Bra inlägg boj. Min fyraåring blev också insutten som treåring, inriden som fyraåring. har tagit det väldigt lugnt.

Halvbloden rids in vintern innan de ska fylla 3, om de ska vara med i treårstest och sånt. Dvs de som är födda 2006 rids in just nu. Lite väl tidigt även för dem, tycker jag, men ALLDELES för tidigt för islandshästarna.

TS: Lugna ner dig lite och låt din unghäst vara unghäst ett tag till. Börja sitt på den om ett knappt år istället, så får du en trevligare, gladare och mer hållbar häst.

Tack för alla svar
och ska nog vänta något år till. Hon ska betäckas till våren så när jag har vant av henne med fölet kan det vara dags att börja. Mycket tacksam

Just nu longerar och leker jag bara henne för hon vill så gärna jobba har inte tänkt sitta på henne eller så.

Jag tror att det är en bra idé med betäckning och så kan du börja efter det.
tänk bara på att låta henne vara mamma ifred, och inte hålla på och jobba henne när hon har föl. Och fölet kan gott gå kvar hos henne mer än 6 månader, om det funkar.
Man förlorar ingenting på att ta det lugnt och långsamt med sin unghäst :)

Galoppörer rids in så tidigt. Eller de rids väl in när de är 1-1½ tror jag. Enda hästarna jag vet som generellt är så tidiga.

Jag skulle ju inte vilja kalla det för inridning, men är förmodligen rätt ensam om den åsikten. Sen är det ju generellt så att galoppörer inte har någon längre livslängd heller, om de inte kommer från banan i relativt tidigt skede.

Nej kanske inte, men de får iallafall ryttare på ryggen och får jobba med den vid 1½ års ålder ungefär. Sen är de såklart inte färdiga som ridhästar efter det, men en form av inridning är det ju ändå tycker jag.

Jag har en liten tjej som jag ska börja med nu, hon är 3½ och ska sittas in nu och köras in är det tänkt. Sen betäcks hon till sommaren och ska få vara mammaledig innan vi börjar om igen!

Jag leker med min 06:a från marken, jag kallar det väl också för att jag "börjat" med honom, men det handlar väl om max två tillällen per vecka då vi leker i lina både på ridbanan och i skogen. Han får lära sig signaler nu som jag vill ska funka sedan, jobbar mot att jag ska kunna dirigera honom bakifrån i lina, typ tömkörning, och kanske kör jag in honom framöver.
Målet är att ha suttit på honom första gången innan sommaren, då är han tre.
Då ska han också få lära sig några signaler "uppifrån".

När den mer seriösa ridningen kommer in får hans kropp bestämma, jag tror han är lite "sen" i utvecklingen.

Tack skuggi verkar som du tänker som jag
Det du skrev är precis som jag har tänk mig, då vet jag att jag inte är själv om att "börja" med min 06:a :)
Mitt sto är SÅÅÅÅÅ oehört glad när hon får jobba hon blir lyrisk:laugh:

Ja, min lilla pojke vill alltid hänga med när jag kommer för att hämta någon av de andra :love: Så han tycker också att det är roligt. Man får passa sig för att kalla det för att man "börjat" med dem bara, då får folk spunk :D definitionen av att börja med inridningen skiljer sig väldigt mellan olika personer. De flesta tror nog att du suttit upp redan om du säger att du börjat med inridningen :crazy:

Lycka till med din flicka!

Har också en 06:a som jag börjat lite smått med, än så länge enbart korta promenader och han tycker att det är skitkul :laugh:. Sedan hade jag nog tänkt börja tömköra och sitta in honom efter sommaren och sedan köra igång den "riktiga" inridningen om ett år ungefär, om han är mogen vill säga. :) Han ska i alla fall få vara unghäst en sommar till. /Anna

Att rida in en häst som 2 åring är tidigt tycker iallafall jga oavsätt ras
även fullblod tycker ajg det är tidigt på!

Att rida in nu tar jag BARA själva fasdelen där man börja SITTA på hästen
Där tycker jag att man kan börja från de datum hästen har fyllt 3 år
Att SITTA IN hästen där sitter man som sagt bara stannar skrittar svänger berömmer och inge mer. Inge annan gångart förutom skritt under insittningsperioden tycker jag!
Efter ca 4 veckor kan man börja prova på att trava och efter ytterligare 1 månad kan man prova på galoppen.
Här kan hästen få en 2 veckors vila för att smälta lite vad som hänt..
Jag körde bara skritt trav och galopp första 10 månaderna och verkligen stärkte upp hennes gång och muskler.
Sedan åkte hon iväg på Töltsättning

jag anser ta det luuugnt skynda långsamt än att amn har en utbildad inriden häst på 3 månader.

Jag är också emot metoden att amn tränar upp en häst sedan ställer helt av i månader.Sedan tränar upp i gen och ställer av..
Tror inte på den metoden utan mer att man ger korta pauser men oftare

Men de där är ju smaksak kör på vad du tror..Bara för att jag inte gillar den medoden betyder det ju inte att den är fel;)

Kolla också statestiken för hur länge en galoppör lever i snitt och hur skadestatestiken ser ut för rasen..

Är det verkligen de vi eftersträvar med våra isisar när vi skall rida in..
Klart som f*n man akn rida in en islänning som 1½ år och rida och ha roligt med den i några år..Men sen då?? när 4 år har ått och hästen är slut... Kul då??
Neeee=)

Jag kan ju iochförsig bara prata för min del..
Men JAG har större mål med min häst än att hon bara ska hålal i nått år..
Jag vill att hon skall hålla minst 25 år om jag har tur med sjukdom osv.
Och då anser jag att om jag rider in min som 3 åring och låter de ta 1 år så får de faktiskrt gör det=)

Jag brukar sitta in 3 åringarna och sedan låta dem vila rider sedan på 4 åringarna lite och sedan en vila igen, om de inte är mogna för insittningen vid 3 väntar jag med den till och låter dem vila till 5 sedan.. Beror ju lite på hästen,

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
265
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Krålus
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025