T

tjihooo

Hallå allihopa!

Jag har äntligen fått hem min 4åring från inridning.
Han har varit hemma i två veckor nu och allt har gått underbart! Jag har aldrig haft unghäst tidigare, och har frågor som de vore kul att disskutera! :)

Vid tölten så börjar han ibland rolla och vill gärna lägga sig i galopp, och ibland till trav. kan detta bero på att han inte är så stark än , och hur ska jag göra ? ska jag driva mer, ge honom mer stöd / samla honom mer?

och det är även lättare att tölta utomhus än på banan. kan de vara så att det är tyngre underlag på banan och det är därför?

och tillsist: hur anser ni att man ska träna en unghäst? Hur ofta? Hur hårt? Ska man rida samlat eller ganska löst, och låta dem hitta balansen själva?

Sv: Unghäst!

Hallå allihopa!

Jag har äntligen fått hem min 4åring från inridning.
Han har varit hemma i två veckor nu och allt har gått underbart! Jag har aldrig haft unghäst tidigare, och har frågor som de vore kul att disskutera! :)

Vid tölten så börjar han ibland rolla och vill gärna lägga sig i galopp, och ibland till trav. kan detta bero på att han inte är så stark än , och hur ska jag göra ? ska jag driva mer, ge honom mer stöd / samla honom mer?

och det är även lättare att tölta utomhus än på banan. kan de vara så att det är tyngre underlag på banan och det är därför?

och tillsist: hur anser ni att man ska träna en unghäst? Hur ofta? Hur hårt? Ska man rida samlat eller ganska löst, och låta dem hitta balansen själva?

Hm, det är svårt om man inte sitter på och känner vad hästen gör. En del unghästar har ju väldigt lätt för att hitta tölten, för andra är det svårare och dom kan behöva mer hjälp. Prata med den som ridit in din häst- vad tycker han/hon angående din hästs tölt? Han/hon har ju ändå förmodligen (räknar jag med) "satt" tölten på din häst.

Ja, det kan vara så att det är tyngre underlag på banan så att det är därför hästen tycker det är svårare att tölta där. Det kan också vara så att på banan är det svårare eftersom den går runt på volt eller fyrkantsspår- inte alla men för många hästar är det lättare att tölta rakt fram så här i början, detta måste man träna.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 978
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 500
Senast: Cornelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025