unghäst...?

L

limited_edition

hejsan.
vad tycker ni är lämpligt att ge en 3åring i matväg? min är en oldenburgare på 165cm, växer förmodligen en hel del till, grov i kroppen allmänt maffig:p jag ger honom ca. 13-15kg hösilage om dagen(fyller påsarna) men sen har jag gett lite korn o havre på måfå.. men han äter det inte1 har köpt en säck grovpellets nu o de äter han.

Sv: unghäst...?

Lämpligast är att göra en grovfoderanalys och därifrån sätta i hop en lämplig foderstat. Vad är grovpellets för något ?

ja, jag får väl kolla upp hur vår analys på hösilaget ser ut.. hrmm.. fast det borde väl vara bäst o ge fri tillgång om inte proteinvärdet är alltför högt? ja, man hör så mkt. olika..

Håller med Mynta2. Gör en analys på ditt hösilage först så slipper man gissa. Verkligen att rekomendera då du har en växande häst.
Ta lite hösilage (man kan frysa in det under tiden tills att man fått från ett par balar)och skicka det sedan till tex hjortens lab tillsammans med en lapp(som du kan skriva själv om du inte har labbets egen) som talar om att du vill analysera det till häst och vill ha en energi,protein och mineralanalys samt ditt namn och adress.
Sen kan du be om hjälp här när du fått resultatet.
www.hjortenslab.se

Vadå bäst ? Har du alls ingen koll på vad du ger ? Har du analys eller inte ? Proteinet är väl ingen fara så länge det kommer från grovfodret. Att höra saker är ju lite skillnad motför att verkligen kolla upp fakta.

limited_edition skrev:
hejsan.
vad tycker ni är lämpligt att ge en 3åring i matväg? min är en oldenburgare på 165cm, växer förmodligen en hel del till, grov i kroppen allmänt maffig:p jag ger honom ca. 13-15kg hösilage om dagen(fyller påsarna) men sen har jag gett lite korn o havre på måfå.. men han äter det inte1 har köpt en säck grovpellets nu o de äter han.

Hejsan!

Här kommer ett bra boktips för dig som vill börja räkna ut foderstater själv och vill ha lite baskunskaper så här i början. Boken heter "Hästens utfodring" och är skriven av Christina Planck. Boken ges ut av Natur och Kultur förlaget och kostar inte ens 100kr.

Jag kan tycka att grovfodret, hö, hösilage, ensilage m.m. skall vara analyserat när du köper det. Hur vet du annars om det är ett bra/rätt pris på det du köper? Mängden grovfoder verkar annars vettig, räkna dock med att hösilage har lägre torrsubstans än vad hö har och att ensilage är ännu blötare än vad hösilage är. Ju "blötare" grovfoder, ju lägre torrsubstanshalt = måste ge mer av det "blöta" grovfodret för att ge hästen tillräcklig mängd av torrsubstans/kg kroppsvikt på hästen.

Lycka till!

Mynta2 skrev:
Vadå bäst ? Har du alls ingen koll på vad du ger ? Har du analys eller inte ? Proteinet är väl ingen fara så länge det kommer från grovfodret. Att höra saker är ju lite skillnad motför att verkligen kolla upp fakta.

eh, fakta.. jag kan göra en exakt foderstat åt min häst om jag vill för det är inte svårt då vi både har dataprogram, analys o läser detta i skolan ;) men jag ville veta hur NI ser på det och hur mycket ni med UNGHÄSTVANA brukar ge... så fakta är de inte fel på tjihi,..

Mycket grovfoder brukar de vilja ha, är nästan alltid hungriga. Lucern hack om det behövs mer protein- smakligt och tar lite tid att äta...Sysselsättning brukar behövas. Synd att han inte gillade korn eller havre, då är det bara att prova sig fram till vad han kan tänkas vilja ha. Har du provat med betfor?

Min pålle är f. 02, svenskt halvblod och jobbas fn 5 dagar i veckan (mycket skogspromenader, lite longering och sadelvänjning då han tyvärr har sadeltvång, löshoppning, arbete på töm etc). Han är cirka 167 och väger enligt hööks måttband 530kg. Han går på 80 MJ och en kvot på 7,4, vilket han fungerar jättebra på.

Foderstaten ser ut som följande:

8,5 kg hö
0,65 kg krafft plus grön
0,25 kg soja
0,3 kg betfor
1 kg morötter
vitaminer

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Inte en hästfråga egentligen utan en kaninfråga :smirk: fast en allmän foderfråga........ Vi köpte en tunna blandfoder av bonden som...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Tussinussen
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 448
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar