Unghäst tips?

RebeccaM

Trådstartare
Hej! Jag har en unghäst och skulle gärna vilja ha lite tips om övningar som får det lite piggare osv. Tempoväxlingar vet jag:)

En tränare som ser er på plats kan ge er bättre råd än folk på ett forum.

Det är väldigt viktigt att en unghäst får en stabil grund, det känns inte värt att ''chansa'' med.

Nu är min äldre, sju i år, men hon är åt det lite bekvämare hållet och en övning som fungerar bra för att väcka henne är övergångar. Går ju att variera mellan samtliga gångarter.

Håller även med tidigare talare både om att ta tränarhjälp (ger otroligt mycket eftersom tränaren ser exakt vad just ni som ekipage behöver träna på, och kan ge tips på övningar som passar just er), och att rida ut i skogen tillsammans med någon annan.

Ofta när unghästar blir "slöa" behöver de inte tvingas fram och bli mindre "sega". Oftast är det ett tecken på att hästen inte riktigt förstår något, inte är bekväm eller osäker och man måste då se över hur man rider hästen och varför hästen tappar framåtbjudningen.

Eller så behövs en paus generellt för att man har ridit för hårt. Att hästen blir seg och dålig framåtbjudning som en äldre häst som är uttråkad på sitt arbete, känns lite sådär när det är en unghäst det handlar om.

Hur ung häst handlar det om? Är den nyligen/håller på att bli inriden?

Tycker själv det är lite tråkigt att rida in hästar då det ofta saknas framåtbjudning utan går mest runt och lallar, vilket ju inte är konstigt då hästen inte vet vad vi vill än.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Söker tips på veterinärklinik i närheten av Laholm. Vill göra en klinikbesiktning med röntgen på en unghäst. Gärna om någon vetrinär...
Svar
18
· Visningar
1 119
Senast: Anna-Bella
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
478
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama