Unghäst som sliter sig, vad göra?

Ninnurur

Trådstartare
Min alldeles underbara (:devil:) lilla fuxmärr har en ny ful ovana.

När jag binder upp henne mot något (stolpe, vägg etc.), dvs inte i sidorna i grimman, så kan hon stå helt kolugnt för att helt plötsligt ta ett steg bakåt, känna att det tar emot och då dra tills hon är fri. Hon är inte rädd alls, det händer inte varje gång jag binder upp henne. Det är bara en fix idé helt enkelt. Men hur får jag henne att sluta?? Jag är trött på att köpa nya saker. Hittils har hon avverkat två grimskaft och fyra grimmor.

Alla tips och råd mottages tacksamt. Men inga pekpinnar om att hon är rädd eller så för det är hon verkligen inte, hon har bara kommit på att det går.

Sv: Unghäst som sliter sig, vad göra?

Hemligheten är att ens häst inte ska komma på att det går att slita sig. Det är viktigt.

Men jag hade kört med dubbla grimmor och grimskaft, rejäla saker med rejäla spännen, så att hon inte har en chans att slita sig. Bind henne också i rejäla saker som håller. Sen får hon dra bäst hon kan och så småningom kommer hon att lära sig att det inte går.

Halsrem kanske vore något annars.

Köp saker som håller, som inte kan gå sönder. Då blir det omöjligt för henne att slita sig och borde då sluta. :idea:

Håller med föregående, ska bara tillägga att det kan vara bra att använda en rejäl halsrem också, plus grimma. Alltså ha ett grimskaft i halsremmen och ett i grimman. Och så stå där bredvid henne tills hon har slutat dra, och då berömma henne. Viktigt att grejerna håller, och en kraftig halsrem håller bra förutom att den inte har samma tryck på nacken som en grimma. Det finns riktigt rejäla grimskaft hos westernfolk, de vet vikten av att grejer som håller!

Tack, det är nog vad som gäller! Ska ta tag i det imorn. :)

Nackrem, grimma och ett bra grimskaft!
Grimskaftet sitter fast i nackremmen och löper genom grimman.
På så vis sparar du grimman.

Det är som nån skrev här innan - det handlar om att hästen ska inte tänka tanken att den kommer loss. Har själv en 4 årig flicka som ibland rycker loss sig på det stället där det är balsnören - bara för det är trist att stå där.
Det jag skrev över har jag läst i en tidning för några år sen. Och det hjälper. Håll henne uppsikt dock så hon inte får panik för då blir det farligt. Hon ska bara förstå att det inte går att komma loss och det känns bättre att stå still och vänta på att du släpper loss henne i vanlig ordning när du är klar med henne.

Halsring, grimma och rejält grimskaft. En ardennergrimma är aldrig fel att ha i stallet, för att slita sönder den krävs avsevärda krafter.

Jag är alltid noga med att se till att hästen inte kan komma bakåt, det är lätt att skada nacke och rygg om den kan kasta sig.

Vi har vägg bakom vår skötselplats, den häst som försöker kasta sig bakåt kommer bara så långt som till väggen. Vissa försöker då att kasta sig framåt, men det är då det gäller att man har grejor som håller. OCH att man har en reservplan om något händer (hästen går över och hamnar på rygg etc, då måste man kunna få loss dem)

Skaffa en sån där gummi-grimskaft som töjs ut när dom drar, den går antagligen inte sönder, grimman borde hålla den med i och med att det aldrig blir ett tvärt stopp.

Finns sånna gummi med olika styrka.

Min häst höll också på sådär fast han gjorde det för han fick panik när han kände att han satt fast. Honom lärde jag att stå stilla lös istället ;)

kogrimma, keting kejda, stabil stolpe. bindfast gå iväg kom tebax när de blivit tyst...

Ja, hållbara saker som hon inte kan ha sönder. Då borde hon ju ge upp. Se bara till att kunna få loss henne snabbt som ögat om hon skulle få panik, typ att du har en kniv så att du kan skära av grimskaftet eller nåt...

Mitt tips är, som någon annan redan skrivit, att köpa en gummi-uppbindning. Funkar jättebra om din häst rycker sig loss. Den kan dras ut ganska långt, men är ändå stabil. Den kostar en slant, men det kompenseras snabbt av sparade grimskaft och grimmor. Vanliga grimmor och grimskaft brukar funka bra om hästen segdrar, men de flesta rycker ju. :crazy: (Jag köpte en sådan på granngården, efter att min häst under 10 års tid avverkat några grimmor, grimskaft och uppbindningskrokar.)

Precis som andra har skrivit så brukar det bästa vara en gummiuppbinding. Mycket starka och mycket skonsamma mot hästen. Även de mest ihärdiga uppbindningsmarodörerna brukar ge upp snabbt. Det du skall akta dig för är att köpa en kopia på gummiuppbindningarna. Risken är att de går sönder på "fel" sätt. Orginalet är gjort så att det finns en ända som skall sitta i väggen och en ända som skall vara närmast hästen. Detta för att om de skulle gå sönder så skall repet inte fara iväg som en projektil och skada någon.

Du kan hitta repen på denna hemsidan www.gilo.se

Mvh

Tora

dess svårare det blir att slita loss sig dess större blir risken att hon skadar sig själv!!!!
Självklart tar det längre tid att träna hästen till att stå snällt utan att man binder upp den, men det är säkrare. Och varför ha häst om inte man tycker det är roligt att träna????

Hade en unghäst som betedde sig just så här. Drog tills det tog stopp och sedan satte sig på hasorna med alla 600 kg tills något gav efter. Det löste sig självt en dag. Jag hade bundit honom utanför stallet i en ring i väggen (som jag sällan använde annars). Han körde sitt vanliga lilla trick men se vilken överraskning som kom! Ringen var nämligen bara fastsatt i en planka och inte i stocken bakom. Plankan var dessutom skarvad upp- och nertill, dvs den var ungefär 70 cm lång. När han drog så lossnade ring och plankbit och han fick hela härligheten i planeten. Satt som ett fån på rumpan en stund innan han reste sig och undrade vad :devil: det var som slagit honom i huvudet. Det fina i kråksången var att matte var 20 meter därifrån och skrattade sig fördärvad. Han gjorde aldrig om sitt slita-och-dra-trick. Stod snällt och fint sen.
Nu tycker jag ju inte att man ska slå alla hästar i huvudet som drar sig loss, det här var mest en slump att det fungerade. Plankan kunde ju ha missat honom...
Jag är nog numera motståndare till att använda kättingar, gummirep o allt vad som finns för att hindra hästen att ta sig loss. En häst som känner motstånd i nacken drar automatiskt ännu mer. Risken finns att han skadar sig. Bättre att (som någon föreslog) lära hästen att stå still lös.
Ponnymorsan

Hon KAN stå still, om hon själv vill det. Det är bara ibland hon får för sig att hon inte vill och då går hon. Det finns liksom ingenting att träna på. Det var likadant i förra stallet där det var plastkedjor som uppbindning, ville hon gå så gick hon. Hon kan också stå lös om hon känner för det. Just nu hoppas jag på att det är dräktighetshormoner som spökar...

Det kommer nog bli gummiuppbindningarna sen. Min syster ska fixa det till vårat nya stall.

så hon kan stå still utan att vara uppbunden. Och du vill binda henne ändå, även att du vet att det är med stor risk att hon skadar sig själv. Kanske jag är lite trög, men här är något jag inte förstår.

Men menar hon inte att hon kan stå lös om hon vill, precis som när hon är uppbunden. Det vill säga det kan gå bra eller så går hon sin väg om hon får för sig att det är tråkigt att stå kvar.

Hade en unghäst som betedde sig just så här. Drog tills det tog stopp och sedan satte sig på hasorna med alla 600 kg tills något gav efter. Det löste sig självt en dag. Jag hade bundit honom utanför stallet i en ring i väggen (som jag sällan använde annars). Han körde sitt vanliga lilla trick men se vilken överraskning som kom! Ringen var nämligen bara fastsatt i en planka och inte i stocken bakom. Plankan var dessutom skarvad upp- och nertill, dvs den var ungefär 70 cm lång. När han drog så lossnade ring och plankbit och han fick hela härligheten i planeten. Satt som ett fån på rumpan en stund innan han reste sig och undrade vad :devil: det var som slagit honom i huvudet. Det fina i kråksången var att matte var 20 meter därifrån och skrattade sig fördärvad. Han gjorde aldrig om sitt slita-och-dra-trick. Stod snällt och fint sen.
Nu tycker jag ju inte att man ska slå alla hästar i huvudet som drar sig loss, det här var mest en slump att det fungerade. Plankan kunde ju ha missat honom...
Jag är nog numera motståndare till att använda kättingar, gummirep o allt vad som finns för att hindra hästen att ta sig loss. En häst som känner motstånd i nacken drar automatiskt ännu mer. Risken finns att han skadar sig. Bättre att (som någon föreslog) lära hästen att stå still lös.
Ponnymorsan

Det är det som är det fina med gummirepen det skall mycket till innan de skadar sig. När de börjar backa så tar det bara emot utan att bli stumt. När sedan hästen gör minsta rörelse framåt så blir det omedelbar eftergift. Detta är suvärent till tex unghästar som skall lära sig att stå uppbunda. Oftast så är det inte att det tar emot utan först när det blir bom stopp bakom nacken som de blir rädda. De är alltså inte rädda för att vara uppbunda utan det är stoppet bakom öronen som gör att de sliter sig. Riktiga gummirep förhindrar detta genom att de flexar lite utan att gå sönder. Inte ens en vuxen ardenner har klarat av att dra sönder orginalgummirepen (fast det gäller att ha de ordentligt faskruvade i väggen). Oftast så provar hästen en eller två gånger och så är det bra sedan.

Mvh

Tora

så hon kan stå still utan att vara uppbunden. Och du vill binda henne ändå, även att du vet att det är med stor risk att hon skadar sig själv. Kanske jag är lite trög, men här är något jag inte förstår.

Vad är det du inte förstår ?? Att en häst SKA kunna stå uppbunden !!

Vilket är väll det första en häst ska lära sig !?

Mia

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 677
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Har en rätt så stark häst här hemma, som vid tryck av grimma/grimskaft dra iväg åt motsatt håll. Kan ta ett exempel. Reagerar han på...
2
Svar
24
· Visningar
4 814
Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 845
Senast: axel
·
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama