Unghäst som hoppar i luften innan hindren

C

Coffeaclub

Min 5-åriga nordis beter sig lite konstigt ibland framförallt när vi skall hoppa. När jag rider mot hindret och han har förstått att vi skall hoppa så tar han ett jätteskutt rakt upp i luften och sätter full fart mot hindret. Oftast tycker jag att det händer innan han tänker smita förbi ett hinder, precis som att han gör detta skuttet för att jag skall tappa lite av kontrollen, så att han lättare kan slinka förbi. Ibland gör han även så när jag rider med ledat tränsbett och skall galoppera, då hoppar han upp och sen nästan sticker han. Nån som vet varför eller har varit med om liknande? :confused:

Tråden kanske ligger på fel ställe, men då litar jag på att moderatorn fixar detta...

Sv: Unghäst som hoppar i luften innan hindren

jag tror precis som du sa att han gör så för att han vet att du tappar balansen!

eller kan de va så att du har det i huvudet att när han gör så så kommer han att stanna och gör det därför....

kanske inte ett bra sar på din fråga men jag har aldrig hört något sådant innan:crazy:

Sv: Unghäst som hoppar i luften innan hindren

Många som har läst, men inga fler har nån teori eller har varit med om nåt liknande? Jag får väl hoppas att han slutarhålla på så här, för det finns liksom inget jag kan göra för att undvika att han gör så här..tror jag....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 764
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, har alltid haft detta problem med min ponny nu när jag tänker efter, jag tvekar bara lite och inte lika illa som jag gjorde förut...
Svar
0
· Visningar
1 388
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 081
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka